کد خبر: 121285
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۶

چینی‌ها در کشورشان چقدر قیمت می‌خورند‌؟

با وجود اینکه بازار خرید و فروش خودرو‌های سنگین نیز مثل خودرو‌های سواری چندان رونقی ندارد و از طرفی حجم بار‌ها و کرایه‌ها در برخی‌ مسیر‌ها، کاهش پیدا کرده، اما بازار در حال پوست‌اندازی است و نوید روز‌های خوبی را حداقل از نظر تنوع محصولات موجود و به‌روز‌شدن جاده‌ها می‌دهد. محصولات مدرن و به‌روزی چون DAF XF و ولوو FH-۵۰۰ وارد کشور شده‌اند و از طرفی کامین‌های دست‌دوم بسیار خوبی که سهم بزرگی از آنها شامل محصولات ساخت مرسدس بنز می‌شوند، در حال گذر از مرز‌های کشورمان برای ورود به جاده‌ها و گرفتن اجازه تردد هستند.

در این میان حرف‌های زیادی برای این پوست‌اندازی گفته می‌شود.  مدیران رده بالای کارخانه‌های تولیدی و وارد‌کننده محصولات سنگین به کشور، بر این باورند که بهتر است تا به جای واردات کامیون‌های دست‌دوم، دولت طی یک برنامه تدوین‌شده اقدام به جمع‌آوری کامیون‌های فرسوده و نوسازی آنها با محصولات خوب داخلی کند تا جدا از افزایش میزان تولید و کارآفرینی، خودرو‌های صفر‌کیلومتر جایگزین محصولات دست‌دوم و یا چینی بی‌کیفیت شوند.  اما خریداران  و مصرف‌کنندگان که به دنبال کامیون‌های مارک‌دار اروپایی هستند، خرید نمونه‌های کارکرده وارداتی را به جای محصولات چینی بازار ترجیح می‌دهند و از طرفی بیان می‌کنند که اسقاط یک کامیون و رفتن زیر بار قرض و قسط‌های چند صد میلیونی با این شرایط کار اصلا امکان‌پذیر نیست.  در این بین همیشه منافع ملی که گازوئیل و آلودگی هواست، دچار ضرر و زیان می‌شود و خریدار نیز باید هزینه‌های سنگینی بابت خرید کامیون‌های اروپایی نو و یا دست‌دوم بدهد و یا به سمت چینی‌های بازار برود. اما باز هم جای شکر دارد که در حال حاضر نیز برخی ‌محصولات چینی نسبت به مبلغ پرداختی، کیفیت خوبی دارند و این را می‌توان از گفته‌ها و حرف‌های راننده‌ها و مالکان دریافت. در این مطلب جدا از همه موارد گفته شده، به دنبال هفته بازار چین می‌رویم تا ببینیم که این محصولات در خود کشور سازنده و برای مصرف‌کننده چه قیمتی دارند. با این توضیح که با تولید داخل‌شدن قسمت انبوهی از این خودرو‌ها و واردات چند هزار تایی آنها، قیمت بسیار کمتر از خرید تک‌فروشی خواهد بود و البته باید سهم هزینه‌های گمرکی، مالیات‌ها و عوارض سازمان‌های مختلف و کرایه حمل و نقل از مبدا تا مقصد را نیز به آن اضافه کنیم. مرجع اصلی قیمت برای این مطلب سایت خرید و فروش اینترنتی Alibaba است که در کشور چین از ebay  نیز معتبر‌تر و فعال‌تر است.

سینو تراک هوو فیس‌لیفت

این همان کشنده‌ای است که در کشورمان با نام فراز فروخته می‌شود و با این تفاوت که به جای موتور ۳۸۰ اسبی که در حال حاضر‌ روی آن نصب است، موتور این کشنده همان موتور ۳۷۰ اسبی هوو است. این کشنده در سایت‌های فروش اینترنتی و سایت‌های فروش آنلاین خودرو‌های سنگین در کشور چین بسته به موتور و تجهیزات آن بین ۳۵ تا ۴۵ هزار دلار آمریکا قیمت دارد.

سینو تراک هوو A7

کشنده‌ای با ۴۲۰ اسب بخار قدرت که جایگزین کشنده فراز در ایران خودرو دیزل شده است. تعداد چندانی از آن در جاده‌ها دیده نمی‌شود اما همین تعداد کم نیز توانسته تا الان خریدارانش را راضی نگه دارد. نکته مهم دیگر در خصوص این خودرو این است که نمونه‌هایی از آن با موتور کومنز و اتاق‌های MAN TGA با پسوندhigh quality  ساخته می‌شود که قیمت آن بین ۳۷ تا ۴۱ هزار دلار با موتور ۳۰۰ اسب بخاری است. بیشترین قیمت ذکر شده برای این کشنده در حدود ۴۵ هزار دلار با موتور ۴۲۰ اسب بخاری است.

پر‌قدرت‌ترین چینی بازار

کشنده‌ای از کمپانی آریا دیزل که با نام C&C چند ماهی است در حال وارد شدن به جاده‌های کشورمان است و با برخورداری از امکاناتی مثل موتور ۴۸۰ اسب بخاری و جعبه دنده خودکار در کنار طراحی زیبای اتاق، فعلا حرف و حدیث‌های خوبی برای خود به پا کرده است. این کشنده که مهم‌ترین امتیازش همین موتور پر‌قدرت ۴۸۰ اسبی آن است، با پیشرانه‌های ۴۵۰ اسبی در حدود ۶۰ هزار دلار قیمت دارد.

البرز؛ نماینده‌ای برای سایپا

کشنده پر‌فروش سایپا دیزل به نام دانگ فنگ T375 که بعد‌ها با بهینه‌سازی‌هایی که روی آن انجام شد به نام البرز وارد بازار فروش شد. این کشنده شاید اگر موتور پر‌توان‌تری داشته باشد، وضعیت بهتری نیز پیدا کند چرا که پیشرانه ۳۷۵ اسب بخاری آن در برابر رقبای هموطنش نیز کمی ضعیف به نظر می‌آید. این کشنده در کشور چین در حدود ۳۹ تا ۵۵ هزار دلار برای نمونه سه‌محوره و در حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار دلار برای نمونه دو‌محوره قیمت می‌خورد.

دنیز، غریبه با بازار

دنیز نام محصولی بود که ایران خودرو دیزل قصد داشت تا آن را روانه میدان کند؛ کشنده‌ای که از اتاق MAN F2000 استفاده می‌کند و هر چند ظاهرا تصمیم ایران خودرو دیزل برای فروش آن منتفی شده بود اما باز هم خبر‌هایی از عرضه آن به گوش می‌رسد. این کشنده از ساخته‌های شرکت SHACMAN  است و با قیمت ۴۰ تا ۵۵ هزار دلار برای نمونه سه‌محوره ۴۲۰ اسب بخاری آن فروخته می‌شود.

چینی خوشنام

محصول خوشنام سیبا موتورز که با نام FAW در حال پرکردن خلأ‌های بازار است. مهم‌ترین دلیل خوب بودن این محصول از زبان خریداران و علاقه‌مندان به این کامیون، کیفیت مناسب آن در مقایسه با رقبایش است. این کشنده با موتور ۴۲۰ اسب بخاری خود در حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار دلار بسته به امکانات و مشخصاتش قیمت دارد.

کمپرسی هوو

محصولی که در کشور ما به نام سهند فروخته می‌شود، همان هوو کمپرسی است اما با اتاق کوتاه. پیشرانه آن نیز همان نمونه نصب شده روی فراز است که توانی برابر با ۳۸۰ اسب بخار دارد. این کامیون می‌توانست تا در صورت عرضه بیشتر جای بنز دماغ‌دار قدیمی ایران خودرو دیزل را کمی بگیرد؛ اتفاقی که شاید خود بازار هم چندان به آن راضی نباشد. قیمت این کامیون در سایت‌های فروش اینترنتی چین کمتر از ۴۲ هزار دلار تعیین شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد باقر رجبی ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۲
    2
    خوردها شرقی را بهینه سازی کرده سواستفاده کنیم بهترازاونه که با رشوه دادن به غربی ها همان خودروبادوبرابر قیمت خریداریکنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =