کد خبر: 131683
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳

با وجود آنکه بازار خودرو کشور در رکود عمیقی به‌سر می‌برد، اما فعالان بازار معتقدند که مشتریان تکلیف خود را با بازار حال حاضر روشن کرده‌اند.

به گزارش اخبار خودرو به نقل از دنیای اقتصاد ،با وجود آنکه بازار خودرو کشور در رکود عمیقی به‌سر می‌برد، اما فعالان بازار معتقدند که مشتریان تکلیف خود را با بازار حال حاضر روشن کرده‌اند. بنا به گفته فعالان بازار، ادامه دار شدن رکود در بازار خودرو و کاهش تقاضا در بازار نشان‌دهنده آن است که مشتریان معاملات خود در بازار خودرو را به مشخص شدن وضعیت خودروهای داخلی موکول کرده‌اند. این در حالی است که بسیاری از فعالان بازار امید داشتند که با دستیابی به توافق هسته‌ای و تغییر سیاست‌های کلان اقتصادی کشور وضعیت بازار بهبود یابد و تقاضا برای خرید و فروش خودرو به روند عادی خود بازگردد.

با این حال به‌نظر می‌رسد که قهر مشتریان با بازار خودرو به قدری عمیق شده است که حل و فصل مساله آنها با معامله در بازار به 6 ماه تا یکسال آینده موکول شود زیرا توافق هسته‌ای به جای اینکه شوک مثبتی به بازار خودرو وارد کند به‌دلیل انتظار کاهش قیمت مشتریان بر رکود موجود در بازار افزوده است. این در شرایطی است که روند کاهش قیمت در بازار خودرو طی هفته جاری نیز همچنان ادامه دار بوده است. به‌خصوص آنکه در هفته جاری بحث تخفیف نجومی قیمت خودروهای وارداتی نیز انتظار مشتریان نسبت به کاهش قیمت خودروهای داخلی را بیشتر کرد. به‌نظر می‌رسد در حال حاضر بازار خودرو با کوچک‌ترین تغییر قیمتی واکنش جدی از خود نشان می‌دهد به‌طوری که کاهش 15 تا 26 میلیونی خودروهای چینی به دیگر خودروهای وارداتی نیز سرایت کرد. یکی از فعالان بازار خودرو در این باره می‌گوید: مسلم است که افت قیمت وارداتی‌ها در بازار داخلی نیز تاثیرگذار است؛ زیرا کاهش قیمت خودروهای وارداتی موجب شده که توقع مشتریان نسبت به کاهش قیمت خودروهای داخلی افزایش یابد. در حالی که مشتریان همچنان در انتظار حضور خودروسازان خارجی برای تولید محصولات تازه و به روز در بازار ایران هستند، اما خبرهای رسیده از شرکت‌های خودروساز نیز انتظار آنها برای خرید خودروهای تازه را افزایش می‌دهد.

به‌خصوص آنکه خودروسازان داخلی در حال تعیین سهم برای شرکای خارجی خود به منظور همکاری مشترک در ایران هستند. به اعتقاد برخی از کارشناسان در حال حاضر رکود موجود در بازار بیشتر به‌دلیل وعده‌ حضور خودروسازان اروپایی در صنعت خودرو ایران است که موجب بی‌میلی مشتریان نسبت به خرید محصولات داخلی شده است. چون که با توجه به کیفیت برخی محصولات داخلی، مشتریان ترجیح می‌دهند در شرایط انتظاری برای خودروهای با کیفیت بمانند تا اقدام به خرید خودروهایی کنند که شاید از کیفیت بالایی برخوردار نباشد. با این حال یکی از فعالان بازار خودرو درباره رکود موجود در بازار موضوع دیگری را مطرح می‌کند. وی می‌گوید: کیفیت خودروهای داخلی با حضور دوباره شرکای سابق خودروسازان داخلی به حالت قبل بازمی‌گردد، اما عدم رغبت مشتریان به خرید به‌دلیل قیمت محصولات است. در هر حال به‌دلیل رکود موجود در بازار طی هفته جاری نیز قیمت خودروهای داخلی بین 100 هزار تا یک میلیون تومان کاهش داشته است. فعالان بازار معتقدند که بعید است رفتار مشتریان در کوتاه مدت تغییر کند و پیش‌بینی می‌کنند این رکود همچنان ادامه دار باشد. به اعتقاد آنها فصل تابستان اوج معامله خودرو در کشور است؛ بنابراین در صورتی که خریدو فروش خودرو تا اواسط شهریورماه رونق نگیرد با شروع فصل پاییز نمی‌توان امیدی به تغییر روند بازار داشت.

افت پژو در بازار

اگر گشتی در بازار خودروهای داخلی بزنیم می‌بینیم که قیمت خودروها در هفته جاری نیز افت‌و‌خیز 100 هزار تا یک میلیون تومان را تجربه کرده است. آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 36 میلیون و 300 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از ثبات قیمتی این خودرو در هفته جاری حکایت می‌کند، همچنین پژو 206 صندوقدار در مدل V8 بدون تغییر قیمت همچنان قیمتی برابر با 37 میلیون تومان دارد. از بازار پژو 405 نیز خبر می‌رسد که این محصول پرتیراژ ایران خودرو در هفته جاری کاهش قیمتی 100 هزار تومانی داشته و هم‌اکنون با قیمتی برابر با 29 میلیون تومان به فروش می‌رود. خبرها حاکی از آن است که ایران خودرو قصد دارد این خودرو را در اواخر سال 96 از رده خارج کند، اما پژو پارس با افت 500 هزار تومانی مواجه بوده است؛ به‌طوری‌که این خودرو هم‌اکنون 35 میلیون و 800 هزار تومان قیمت دارد. رانا نیز با افت 300 هزار تومانی در هفته جاری هم‌اکنون 32 میلیون و 300 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. از بازار دنا نیز خبر می‌رسد که این خودرو نیز که مدت‌ها ثبات قیمتی خود را در بازار حفظ کرده بود با کاهش 200 هزار تومانی در حال حاضر 42 میلیون و 800 هزار تومان قیمت دارد.

ثبات پرایدو تیبا

اما از بازار تیبا و پراید خبر کاهش قیمتی شنیده نمی‌شود؛ به‌طوری‌که این خودروها ثبات قیمتی خود را در بازار حفظ کرده‌اند. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر تیبا قیمتی برابر با 24 میلیون تومان دارد. همچنین پراید در مدل 131 خود در حال حاضر 20 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و مدل 132 نیز قیمتی برابر با 20 میلیون و 500 هزار تومان دارد، اما پراید 111 (پراید‌هاچ‌بک) با افت 100 هزار تومانی در حال حاضر به قیمت 20 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد.

افت یک میلیونی تندر

اما نگاهی نیز به بازار تندر-90 بیندازیم، خودرویی که همه مدل‌های آن، تغییر قیمت را طی هفته جاری تجربه کرده‌اند. به روایت فعالان بازار، تندر-90 در مدل E2 با کاهش 800 هزار تومانی در حال حاضر قیمتی برابر با 42 میلیون و 700 هزار تومان دارد. همچنین، پارس تندر هم‌اکنون به قیمت 42 میلیون و 200 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از افت 100 هزار تومانی این خودرو در هفته جاری حکایت دارد. همچنین تندر-90 اتومات نیز کاهش یک میلیون تومانی را تجربه کرده است و در حال حاضر قیمتی برابر با 48 میلیون تومان دارد.

کاهش میلیونی وارداتی‌ها

بازار وارداتی‌ها نیز که به گفته نمایشگاه‌داران در رکود به‌سر می‌برد در هفته‌های جاری با تخفیف قیمتی ارائه شده از سوی برخی شرکت‌های وارد‌کننده با افت قیمت مواجه بوده است. بر این اساس در هفته جاری این بازار با کاهش 500هزار تا یک میلیون تومانی همراه بوده است. بر همین اساس النترا با کاهش 500هزار تومانی در حال حاضر با قیمت 115 میلیون خریدو فروش می‌شود. قیمت 153 تومانی میلیون تومانی اسپورتیج نیز حکایت از کاهش یک میلیون تومانی این خودرو در بازار دارد. سراتو نیز با کاهش یک میلیون تومانی هم‌اکنون 115 میلیون و 500 هزارتومان به فروش می‌رسد. با این حال تویوتا RA4 نیز با کاهش یک میلیون تومانی در حال حاضر به قیمت 208 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. این در حالی است که خودروهایی چون بنز C200 با قیمت 295میلیون تومان و بنز E200 با قیمت 420 میلیون تومان روزهای باثباتی را سپری می‌کنند.

 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    مشتریان با بازار قهر نکرده اند بلکه به دلیل اجحاف چندین ده ساله خودروسازان در حقشان جونشون به لب رسیده و با اونها قهرند. انشاالله که همین قهر تکلیف ملت با این دو خودرو ساز بی تعهد مشخص خواهد کرد.
  • ناشناس ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    بنظر قیمت خودروهای داخلی خیلی پایینتر از این قیمتی که شما در گزارش اعلام کردید ،می باشد مثلا همین خودروی دنا در نمایندگی ایران خودرو به صورت امانی قیمت زده 41 میلیون تومان .
  • ali ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    اخبار دروغ ندین اگر نمیدونین.الانترا صفر ۱۰۹ هست مشتری هم نیست
  • هانیا ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    من که تا دو سال دیگه هم ماشین جدید نمی خرم. با همین پراید سه ساله ام سر میکنم . پیشنهاد میکنم اصلا نخرید تا این دو تا خودروساز.... حسابی تنبیه بشن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =