کد خبر: 133193
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۵

بازار خودروهای دست دوم همیشه از حرارت خاصی برخوردار است و بازه قیمتی ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان شاید داغ‌ترین نقطه آن باشد...

بازار خودروهای دست دوم همیشه از حرارت خاصی برخوردار است و بازه قیمتی ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان شاید داغ‌ترین نقطه آن باشد؛ جایی که شاید بارها و بارها میان انتخاب‌های گوناگون پاسکاری شوید تا نهایتا گیج شده و از خرید خود منصرف شوید. از یک سو می‌توانید به‌راحتی در بازار خودروهای صفر یک تیبا ۲ و یا پراید ۱۱۱ خریداری کنید و خیالتان را راحت کنید و از سوی دیگر می‌توانید به گزینه‌های جذابی مانند ۲۰۶ و تندر ۹۰ کارکرده نیز فکر کنید.

به هر حال گزینه‌های روی میز بسیارند و این شمایید که باید یکی را برگزینید. صادقانه باید بگوییم متاسفانه امروزه و با کیفیت قطعات موجود خودروهای صفر نباید انتظار داشته باشید که تا چند سال رنگ تعمیرگاه را نبینید. از سوی دیگر خودروهای دست دوم موجود در این بازه قیمتی‌، مربوط به دوره‌ای هستند که هنوز کیفیت نهایی محصولات مطلوب بوده و می‌توان از چینی نبودن آنها مطمئن بود.

در این مقاله به بررسی بازار تندر ۹۰ کارکرده می‌پردازیم که تقریبا در بازه پرطرفداری قرار دارد و ممکن است یکی از گزینه‌های روی میز شما باشد. شاید بتوان ظاهر را پاشنه آشیل این خودرو دانست؛ عاملی که در اوایل ورود این خودرو به بازار باعث شد تا نسبت به سایر رقبای خانواده پژو خود با قیمتی کمتر عرضه شود، اما پس از مدت حدود ۸ سال از حضور این خودرو در بازار حالا یک گام از رقبا در بازه قیمتی پیشی گرفته است.

۱ - تندر ۹۰ خودرویی اروپایی و بالتبع به شدت حساس است و می‌بایست تمام سرویس‌ها و بازرسی قطعات درست بر طبق دستورات دفترچه صورت پذیرد. با توجه به جدول زیر و با در نظر گرفتن مقدار کارکرد خودرو از سلامت قطعات مختلف اطمینان حاصل فرمایید.

  ۲- حتــی‌الامـکان مــوردی را انتخاب کنید که تعمیرات و تعویض قطعات مورد نظر روی آن صورت گرفته باشد زیرا تندر ۹۰ به دلیل دارا بودن کاپوت بسیار شلوغ و فشرده‌، کمی از حالت ایده‌آل تعمیرکاران فاصله دارد و برعکس خودروهای پژو، روند تعمیر سخت‌تری دارد.این مسئله می‌تواند باعث خستگی زودرس تعمیرکار و انجام کارهای نیمه‌تمام و عجله‌ای باشد.

۳- تندر۹۰ بدنه بسیار مقاومی دارد و به دلیل وجود شکستگی‌های موجود روی بدنه نمی‌توان انتظار صافکاری‌های بدون‌رنگ دقیق داشت. حتما در صورتی که فروشنده ادعای بی‌رنگ بودن بخشی از خودرو را دارد، سریعا به دنبال موج در آن قسمت بگردید وگرنه مطمئن باشید که رنگ‌شدگی وجود دارد. جهت انجام کارشناسی بدنه پیشنهاد می‌شود که به یک متخصص مراجعه کنید.

۴- یکی از نقاط ضعف تندر ۹۰ سوختن کوئل‌ها و شمع‌هاست. به این نکته دقت کنید که این خودرو برای هر شمع یک کوئل مجزا دارد و در صورت سوخت هر یک از آنها می‌بایست هزینه‌ای در حدود ۱۱۰ هزار تومان بپردازید. حتما کشش خودرو را آزمایش کنید و از قدرت آن اطمینان خاطر به عمل آورید. در سر بالایی‌های نسبتا تند هیچ‌گونه ضعفی نباید حس شود و می‌بایست به راحتی و بدون ریپ زدن مسیر را بپیماید. هر گونه صدای اضافی و تق‌تق در موتور می‌تواند نشانه ضعف کوئل‌ها و یا شمع‌ها باشد.

۵ - گردگیر پلوس این خودرو به دلیل موقعیت قرارگیری می‌تواند باعث خالی‌شدن واسکازین گیربکس و در نتیجه سرخ شدن آن را دربرداشته باشد. این قطعه در قسمت چرخ جلو چپ واقع شده است. در صورتی که قادر به بررسی تخصصی خودرو هستید حتما از وضعیت این قطعه مطمئن شوید و از عدم وجود لکه‌های روغن روی سینی اطمینان خاطر کسب کنید. همچنین می‌توانید پس از چند دقیقه حرکت دادن خودرو و گرم‌شدن آن مدتی توقف کنید و پس از چند دقیقه زیر خودرو را بررسی کنید تا از عدم روغن‌ریزی آن اطمینان حاصل کنید.

۶ - تندر ۹۰ از سیستم برق حساسی نیز برخوردار است. ممکن است بسیاری از ماژول‌های برقی خودرو به دلیل نگهداری نامناسب و یا فرسودگی از کار بیفتند و توسط صاحب خودرو با استفاده از دیاگ چراغ اخطار آنها بدون رفع مشکل خاموش شود. حتما از سالم بودن کلیه ادوات برقی مطمئن شوید. به طور مثال با بالا و پایین کردن شیشه‌ها نباید در دور موتور خودرو مکث ایجاد شود.همچنین از عملکرد صحیح ترمز ضدقفل (ABS) مطمئن شوید. توجه داشته باشید که این سیستم در هنگام ورود به مدار با صدایی عجیب همراه است که نباید باعث نگرانی شما شود اما پدال ترمز می‌بایست زیر پای شما بازی کند و سعی در به عقب راندن پای شما را داشته باشد.

۷-  از خرید خودروهایی که روی آنها آپشن‌های غیرتخصصی و عجیب و غریب نصب شده جدا خودداری کنید زیرا عموما پس از دستکاری‌های ناشیانه روی سیستم برق این خودرو در آینده اشکالاتی پیش خواهد آمد که جبران آنها نیاز به هزینه‌های گزاف دارد. اما آپشن‌هایی مانند صندوق‌پران که از سوی شرکت رسمی تولیدکننده لوازم جانبی تندر ۹۰ ارائه می‌شود می‌تواند نکته مثبتی در خرید شما باشد.

۸- از خرید تندر۹۰‌هایی که ارتفاع آنها کاهش یافته نیز جدا خودداری کنید زیرا تعلیق این خودرو به گونه‌ای طراحی شده که کمترین آسیب به سایر بخش‌ها وارد شود و با کاهش ارتفاع می‌توان انتظار صدمه‌های بسیار شدید به بخش‌های مختلف و به خصوص جلوبندی را کشید.

 ۹- در صورت انتخاب تیپ E2 حتما با بررسی کامپیوتر سفری خودرو مصرف آن را بررسی کنید. به طور معمول برای یک تندر ۹۰ استاندارد که در شهر تهران تردد می‌کند، مصرف ۸٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌تواند منطقی باشد. در غیر این صورت ممکن است نوع رانندگی‌ یا اشکالات فنی باعث افزایش مصرف شوند.

۱۰- به کلیه ادوات و سایر قطعات تعویضی به خوبی دقت کنید. از نوع روغن موتور استفاده شده مطلع شوید و مطمئن شوید سرویس‌ها به موقع صورت پذیرفته است. کارکرد ثبت‌شده را با وضعیت واقعی خودرو مقایسه کنید و در صورت عدم همخوانی در قولنامه دیاگ‌زدن را قید کنید. نوع تایرهای استفاده شده نیز با نحوه نگهداری و سرویس صاحب خودرو رابطه مستقیم دارد. حتما در خرید خودرویی که ارزان‌ترین نوع تایر برای آن استفاده شده شک کرده و کمی بیشتر بررسی کنید. صدای داخل اتاق را خوب گوش کنید و به هر صدای اضافه‌ای شک کنید.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد قاسمی راد ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    من تا حال ال90 نداشتم یک دفعه ثبت نام کردم ولی به من پیامک زدن که به جای ال 90 پرشیا بگیرید و من که از لحاظ پا مشگل داشتم حتما باید اتوماتیک سوار شم ولی قسمت نبود حال باز ثبت نام کردم انشاالا قسمت بشه تا موقع تحویل کیفیت ال 90 هم بهتر بشه با تشگر فراوان از شما

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =