کد خبر: 136877
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۰

جـدال بر سـر وسیله نقلیه شهـری!

گستردگی زندگی شهری نوین، انسان‌ها را به استفاده از وسایل نقلیه متفاوت برای سهولت در عبور و مرور باز داشته است. اما با وجود انواع مختلف این ابزار‌های بزرگ جابه‌جایی همچون دوچرخه، موتورسیکلت، خودرو، اتوبوس، هواپیما و‌...، هنوز هم «خودرو» در صدر این لیست قرار می‌گیرد. این در حالی است که روز‌به‌روز هزاران خودرو به سطح خیابان‌های جهان افزوده می‌شوند و این روند منجر به اشباع‌شدن شهرها از وسایل نقلیه موتوری تا سال‌های آتی است؛ خودروهایی که در بسیاری از موارد بدون دلیل قانع‌کننده استارت خورده و روانه خیابان‌ها می‌شوند و گاز‌های خارج‌شده از پیشرانه‌هایشان، چندان هم دوستدار محیط زیست نیستند! اما شلوغی و آلودگی زمانی آزاردهنده‌تر می‌شود که کلانشهر‌ها را برای زندگی انتخاب کنید؛ شهر‌هایی همچون تهران، مشهد، اصفهان و شیراز که تراکم جمعیت و وسایل نقلیه قرار گرفته در آنها از حالت عادی بیشتر بوده و‌ هنگام خرید خودرو، پارامترهایی همچون ابعاد، مصرف سوخت، راحتی و امکانات رفاهی برای شما اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند.

در سومین اپیزود از سریال «نبرد» به سراغ بازار ۶۰ میلیونی و سدان‌های فشرده می‌رویم و جک جی۵ صفر کیلومتر چینی را در برابر کیا سراتوی نسل نخست قرار می‌دهیم تا ببینیم کدام یک گزینه بهتری برای یک استفاده بی‌دردسر و لذت‌بخش به شمار می‌رود!

سراتوی LD، ناموفق در بازار ایران!

شاید در بدو هجوم خودروسازان خارجی به بازار کشور در اواسط دهه میلادی پیش، هنوز هم کلاس «سدان‌های فشرده» برای بسیاری از افراد، معنای چندان ملموسی نداشت و یا حتی شاید این سراتو نسل اول (LD) بود که با چهره قدیمی و نه‌چندان دلچسبش نتوانست جایگاه خوبی برای خود دست و پا کند. این اتاق که از سال ۲۰۰۳ ‌روی خط تولید کیا موتورز کُره جنوبی قرار گرفت، در اواخر ۲۰۰۷ میلادی و به عنوان مدل ۲۰۰۸ توسط اطلس خودرو به قیمتی کمتر از ۳۰ میلیون تومان (در آن سال‌ها) به بازار ایران عرضه شد و همانطور که گفته شد، آخرین نفس‌های خود را ‌روی خط تولید کیا موتورز کُره جنوبی می‌زد. در همان سال ۲۰۰۸ بود که کیا موتورز، کانسپت Koup Coupe را به عنوان نخستین رگه‌های خط‌مشی جدید طراحی‌های کیا موتورز معرفی کرد و همانطور که در برنامه این خودروساز قرار گرفته بود، طرح این مدل مفهومی به عنوان نسل دوم کیا سراتو انتخاب شد که البته این کانسپت از بدو ورود نیز با نام دوم Forte Koup Concept (نام دیگر سراتو) در برخی مجامع ارائه شد. کیا موتورز برای سراتو نسل اول رنج نسبتا کاملی از پیشرانه‌های ۴ سیلندر بنزینی و دیزل با حجم‌های کمتر از ۲ لیتر در نظر گرفته بود که اطلس خودرو قدرتمند‌ترین گزینه بنزینی، یعنی نمونه ۲ لیتری این خودرو را به بازار عرضه کرد.

جک که نه! جِی‌اِی‌سی جِی‌فایو! و اما داستان عرضه محصولات برند JAC جمهوری مردمی چین به سال ۱۳۹۱ و جی۳ سدان و ‌هاچ‌بک باز‌می‌گردد. کرمان خودرو این دو محصول را به عنوان جایگزین‌هایی برای محصولات پیشین برند دوو و با هدف تسخیر بازار خودروهای ارزان‌قیمت و شهری مونتاژ می‌کرد و ناگفته پیداست که با توجه به قیمت تمام‌شده بالاتر از چیزی که در نظر مسئولان این برند بود، موفقیت چندان زیادی حاصل نشد و توجوی و جی۳ آنقدرها هم محبوب نشدند. اما یک سال بعد یعنی در سال ۱۳۹۲ نخستین نمونه‌ها از سدان کامپکت این برند چینی به بازار ایران روانه شد. جی۵ در اولین موارد با پیشرانه ۱٫۵ لیتری به خیابان‌های کشور رسید و بعد‌ها نمونه‌های ۱٫۸ لیتری از این خودرو نیز به بازار ارائه شد. طراحی این خودرو در استودیو پینین فارینای ایتالیا انجام گرفته از این رو شمایل جذابی را در برخورد با بدنه جی۵ مشاهده می‌کنید. همچنین وجود گزینه ۴ سرعته اتوماتیک برای این خودرو، جی۵ را به گزینه‌ای نسبتا مناسب برای خریداری در بازار فعلی تبدیل می‌کند؛ خودرویی که در بازار صفر کیلومتر، رو‌به‌روی ولیکس C30 اتوماتیک، پژو پارس اتوماتیک، تندر۹۰ اتوماتیک و ... قرار می‌گیرد، هم‌اکنون با قیمتی نزدیک به ۶۰ میلیون تومان معامله می‌شود. این درست معادل چیزی است که ما در سراتو دست دوم مدل ۲۰۰۸ و یا حتی برخی نمونه‌های ۲۰۰۹ با کارکرد بالا یا چند لکه‌رنگ می‌بینیم.

انتخاب بین بد و بدتر؟! همانطور که بالاتر گفتیم، جک جی۵ سایه سنگین پینین‌فارینای ایتالیا را ‌روی بدنه خود می‌بیند اما سوال اصلی اینجاست که شما به عنوان یک مصرف‌کننده، آیا با لوگوی ستاره‌ای این خودرو، در جایگاه یک خودروی چینی نیز کنار می‌آیید یا خیر؟ این در حالی است که سراتو از یک برند محبوب و مشهور‌تر کُره‌ای ‌روی جلو پنجره خود بهره می‌برد، اما ظاهر کهنه و نه‌چندان جذاب آن شاید چندان چنگی به دل نزند. در واقع همانطور که گفته شد، سراتو مربوط به دوره طراحی پیش از «پیتر شره‌یر» است و رنگ و بوی کهنگی آن در قیاس با محصولات مدرن و جذاب این روزهای صنعت خودروسازی کُره جنوبی، کاملا مشهود و ملموس است. نخستین نسل از کیا سراتو با کد بدنه LD، همانطور که گفته شد در سال ۲۰۰۳ به بازار ارائه شد و در دو کلاس سدان ۴در‌ و‌ هاچ‌بک ۵در‌ تولید می‌شد که اطلس خودرو تنها نمونه سدان و بعد از فیس‌لیفت (این تغییرات در سال ۲۰۰۶ انجام گرفت) این خودرو را به ایران عرضه کرد. بدنه‌ای قوس‌دار با خطوط نه‌چندان اغواگر که سعی کارخانه سازنده برای کاهش هزینه‌های ساخت را مشهود می‌سازد. هر چهار چراغ جلو و عقب از نوع لامپی با کاسه‌های متمرکز‌کننده نور، با طراحی ساده ‌روی سراتو قرار گرفته‌اند و رینگ‌های اسپرت آلومینیومی ۱۷ اینچی نیز به صورت سفارشی برای این خودرو در نظر گرفته شده بود که در صورت خریداری نمونه‌های پایه، رینگ فولادی به همراه قالپاق عایدتان می‌شود. در مقابل جی۵ مدرن‌تر را داریم که قدمت طرح آن به کمتر از نیم سنِ سراتو می‌رسد؛ اتومبیلی با بدنه سیال‌تر و شکیل‌تر که با توجه به اختلاف سن ذکر شده، المان‌های طراحی هماهنگ‌تری با ایده‌آل‌های جهانی را در بر دارد. پوزه تیز‌تر و آیرودینامیک‌تر، چراغ‌های جلو با لنز کنترل‌کننده تراکم نور، رینگ‌های آلومینیومی، آینه‌های همرنگ بدنه با قابلیت تاشو، چراغ‌های عقب LED و ... از جمله جزئیاتی هستند که چهره‌ای مدرن‌تر را به این خودرو می‌بخشند. همه اینها در حالی است که هر دو خودرو در کلاسی مشابه، یعنی سدان‌های کوچک دسته‌بندی می‌شوند اما جی۵ تقریبا ۱۰ سانتی‌متر از سراتو طویل‌تر است و با توجه به اینکه این اختلاف طول، منجر به بالاتر بودن فاصله محورهای جی۵ نیز خواهد شد، پس توقع سواری نرم‌تری از این محصول چینی داریم. اگرچه که همین اختلاف طول ناچیز بین این دو خودرو، کار شما را در هنگام رانندگی با سراتو در مسیرهای با ترافیک سنگین شهرهای شلوغ آسان‌تر می‌کند. پس با این اوصاف می‌توان نتیجه گرفت که قیاس این دو خودرو چندان شباهتی نیز به انتخاب در میان بد و بدتر ندارد! تنها مسئله حائز اهمیت، سطح توقع شما از یک خودروی جمع و جور همچون گزینه‌های ذکر شده در این متن است!

اختلاف بر سر ۰٫۲ لیتر! همانطور که گفته شد، نسل نخست سراتو تنها با گزینه ۲ لیتری به خیابان‌های کشور پا گذاشت اما اگر قصد خرید جی۵ را داشته باشید، می‌توانید از بین دو نمونه ۱٫۸ و ۱٫۵ لیتری انتخاب کنید. در واقع با توجه به اینکه سراتو در انواع اتوماتیک و دنده‌ای به بازار عرضه شد، نسخه گیربکس خودکار آن رقیبی برای جی۵ محسوب می‌شود و پیشرانه ۱٫۸ لیتری این سدان چینی در برابر سراتوی ۲لیتری قرار می‌گیرد. تکنولوژی ساخت این دو پیشرانه در حدود یک دهه تفاوت دوره دارند و در جایی که سراتو موتور ۲۰۰۰ سی‌سی خود را از سری پیشرانه‌های بتای گروه هیوندای-کیا به عاریه گرفته است، گفته می‌شود جک در جی۵ از پیشرانه‌ای ژاپنی استفاده می‌شود. با نیم‌نگاهی به جدول اعداد و ارقام این دو خودرو، این تفاوت نسل و تکنولوژی به خوبی مشهود می‌شود. کیا سراتو به حجم موتور دقیق ۱۹۷۵ سی‌سی، قادر به تولید ۱۴۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه است؛ این در حالی است که رقیب سراتو در این صفحه، از حجم موتور ۱۸۰۰ سی‌سی، تنها ۳ اسب بخار کمتر، در دور موتوری ۵۰۰۰ واحد بالاتر تولید می‌کند که با توجه به مصرف سوخت پایین‌تر جی۵، این برتری تکنولوژی مشهود می‌شود. هر دو پیشرانه ۱۶ سوپاپ و DOHC هستند اما انجین جی۵ با قابلیت زمان‌بندی متغیر باز و بست سوپاپ‌ها، توانسته راندمان بهتری را از حجم خود دریافت کند. در جی۵ اتوماتیک همانطور که گفته شد از جعبه دنده ۴ سرعته خودکار تیپ ترونیک استفاده می‌شود، این در حالی است که کیا هم از گزینه‌ای مشابه برای این سراتو بهره گرفته بود. هر دو خودرو از کمک هیدرولیکی فرمان، ترمزهای ضد‌قفل ABS و چهار چرخ دیسک بهره می‌برند اما با توجه به تجارب رانندگی افراد، به نظر می‌رسد که جی۵ ترمز بهتری دارد.

این دو خودرو جعبه امکانات نیستند! فلسفه ساخت خودروهای کامپکت و کوچک‌جثه تنها با کاهش هزینه‌های ساخت و برچسب قیمت نهایی بسیار مناسب تکمیل می‌شود. از این رو ناگفته پیداست که استفاده از ابزارک‌ها و آپشن‌های متعدد ‌روی یک خودرو، منجر به بالا رفتن قیمت آنها خواهد شد و بدون‌شک برای تعدیل برچسب قیمت یک خودروی اقتصادی، بسیاری از گزینه‌های رفاهی لوکس ‌روی آن قرار نمی‌گیرد. اگرچه‌ بسیاری از امکانات و قابلیت‌های استاندارد هر خودرو، برای ما ایرانی‌ها که هنوز هم در برخی خودروهای تولید داخلی شیشه بالابر دستی می‌بینیم، آپشن‌هایی لوکس به شمار می‌رود، اما توجه داشته باشید که در خودروهایی همچون کیا سراتو و امثال آنها، پایه‌ترین سطح امکانات برای رفاه حال بیشتر سرنشینان ارائه می‌شود. شیشه‌های بالابر برقی و تنظیم الکترونیکی آینه‌های جانبی نخستین امکانی است که در هر دوی این خودروها دیده می‌شود. کیسه هوای ایمنی برای راننده و سرنشین و سیستم ضد‌سرقت ایموبلایزر در سراتو و وضعیتی مشابه در جی۵، سیستم تهویه مطبوع خودکار در هر دو خودرو، رادیو پخش همراه با ۴ بلندگو، سنسور پارک و ... از جمله امکانات مشترک در جی۵ و سراتو هستند. اما محصول کیا سانروف دو‌حالته به همراه خروجی برق ۱۲ ولت، ۲تیوتر بیشتر در سیستم صوتی و چراغ‌های مطالعه را بیشتر از جی۵ عرضه می‌کند. با قرار‌گیری در هر یک از این خودروها، پیش از امکانات، این طراحی کابین و داشبورد است که برای بیننده اهمیت پیدا می‌کند. این در حالی است که سراتو شمایل داخلی جذابی را به بیننده ارائه نمی‌کند و کیفیت متریال به کار رفته در کابین این خودرو، شما را به یاد محصول وطنی «ریو» می‌اندازد. در مقابل، جی۵ با وجود طراحی جذاب‌تر و مدرن‌تر داشبورد و کابین، کیفیت ساخت چندان بالایی را به شما ارائه نمی‌کند. هر چند که متریال به کار رفته در کابین این خودرو از دیگر محصولات همرده چینی بهتر به نظر می‌رسد اما هنوز هم برخی دکمه‌ها و پلاستیک به کار رفته در ظاهر‌سازی آن، چنگی به دل نمی‌زند.

[caption id="" align="alignnone" width="798"]مقایسه خودروها مقایسه خودروها[/caption]

منبع :عصر خودرو

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    1
    موتور 2000 سراتو 156 اسب بخار قدرت داره و گیربکس 6 سرعته تیپ ترنیک داره معلوم که نویسنده علاقه زیادی به جک آشغال چینی داره
    • محمدمهدی ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۶
      1
      سلام سراتویی که شما گفتی مال سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ هست ولی مقاله در مورد سراتو ۲۰۰۸ یا LD هست با ۱۴۳ اسب قدرت که منم یکیشه دارم و با ۱۰۰ تا جک چینی عوض نمیکنم. چرا شتاب و گشتاور و ... نگفتی که سراتو بهتره. نویسنده خودش جک داره حتما. یا علی
  • محمد ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    ماشین چینی یعنی سطل آشغال متحرک و .................

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =