کد خبر: 146080
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷

پاییز در حالی از فردا وارد دومین ماه خود خواهد شد که بازار خودرو همچنان در رکودی سنگین به سر می‌برد و خرید و فروش رونقی را به خود نمی‌بیند.

به گزارش اخبار خودرو به نقل از دنیای اقتصاد ،پاییز در حالی از فردا وارد دومین ماه خود خواهد شد که بازار خودرو همچنان در رکودی سنگین به سر می‌برد و خرید و فروش رونقی را به خود نمی‌بیند.

آن طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، هرچند رکود بازار به همان دلایل معروف (کمبود نقدینگی مشتریان، قیمت‌های بالا و انتظار برای ارزانی خودروها و همچنین ورود محصولات جدید خارجی به کشور) مربوط می‌شود، اما فرا رسیدن ایام محرم نیز به نوبه خود بر کاهش هرچه بیشتر خرید و فروش تاثیر داشته است، البته اثری ناچیز. در این شرایط اما دولت از بسته سیاستی خود برای خروج از رکود رونمایی کرده و این در حالی است که طبق آن، تسهیلاتی ۲۵ میلیون تومانی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. اگرچه بسیاری از کارشناسان معتقدند تسهیلات موردنظر می‌تواند تا حدی به بازار خودرو رونق ببخشد، اما به گفته فعالان بازار، این تصمیم دولت در حال حاضر اثری منفی یا نهایتا خنثی در خرید و فروش خودرو داشته است. به گفته آنها، با اعلام خبر تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی، خیلی‌ها صبر می‌کنند تا این تسهیلات عملی شود و آن زمان اقدام به خرید خودرو خواهند کرد. به عبارت بهتر، مشتریانی که کمبود نقدینگی اجازه خرید خودرو صفر را به آنها نمی‌داد، حالا با توجه به تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی، به خرید خودرو امیدوار شده و از همین رو تا زمان عملی شدن تسهیلات مذکور، صبر خواهند کرد. فعالان بازار تاکید می‌کنند که تسهیلات جدید سبب می‌شود برخی مشتریان به فکر خرید خودروهای با کیفیت‌تر افتاده و اگر تا پیش از این قصد خرید داشته‌اند، تا زمان پرداخت تسهیلات دست نگه خواهند داشت.

با توجه به این گفته فعالان بازار خودرو، احتمالا تا سه، چهار هفته دیگر که قرار است پرداخت تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی آغاز شود، بازار بیش از پیش در رکود فرو خواهد رفت و این خبر خوبی برای خودروسازان نیست. با این حال اما اگر پیش‌بینی‌ها مبنی بر تحریک بازار خودرو به‌واسطه تسهیلات ۲۵ میلیونی، تحقق پیدا کند، غول‌های جاده مخصوص می‌توانند حداقل به خالی شدن پارکینگ‌هایشان (البته به‌صورت موقت) امیدوار باشند. به گفته فعالان بازار، اهمیت تسهیلات جدید خودرو از آن جهت است که خیلی‌ها به‌دلیل کمبود نقدینگی و کاهش شدید قدرت خرید، توان قدم گذاشتن به بازار را ندارند و از همین رو وقتی امکان دریافت ۲۵ میلیون تومان فراهم بیاید، این موضوع آنها را به خرید خودرو ترغیب خواهد کرد. با توجه به گفته کارشناسان و فعالان بازار، باید حداقل تا سه چهار هفته دیگر (که احتمالا پرداخت تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی به جریان خواهد افتاد) صبر کرد و دید بازار تا چه حد تکان می‌خورد و آیا خرید و فروش خودرو، رونقی قابل‌توجه را تجربه خواهد کرد.

افت و خیز محدود قیمت‌ها در بازار

به بازار خودرو برویم و ببینیم حال و هوای این روزهایش به خصوص پس از اعلام خبر تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی خرید خودرو،به چه شکل است. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از تثبیت قیمت خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. همچنین پژو ۲۰۶ صندوقدار در مدل V8 هم‌اکنون ۳۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد. با این حال اما از بازار پژو ۴۰۵ در مدل SLX خبر می‌رسد که این محصول با توجه به افت قیمت ۱۰۰ هزار تومانی اش، در حال حاضر ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

به گفته فعالان بازار، پژوپارس نیز که هفته گذشته با افزایش قیمت مواجه شده بود، در حال حاضر با همان قیمت ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله می‌شود. دیگر محصول ایران خودرو به نام سمند EF7 نیز طی هفته جاری تغییر قیمتی خاصی را به خود ندیده و در حال حاضر ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد. سمند معمولا نوسان قیمت کمی را در مقایسه با سایر خودروهای داخلی تجربه می‌کند. اما آن طور که از بازار رانا خبر می‌رسد، این خودرو کماکان ۳۲ میلیون تومان به فروش می‌رود و از سوی دیگر دنا نیز ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. دنا تا همین چند ماه پیش قیمتی نزدیک به ۵۰ میلیون تومان در بازار داشت. فعالان بازار اما در مورد تیبا نیز می‌گویند که این خودرو قیمت ۲۴ میلیون تومانی خود را حفظ کرده و طی هفته جاری نه ارزان شده و نه گران. همچنین برای خرید مدل ۱۳۲ پراید هم در حال حاضر باید ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرد که این موضوع از ثبات قیمت خودروی موردنظر حکایت می‌کند. قیمت پراید مدل ۱۳۱ نیز ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است و مدل ۱۱۱ هم ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود.

اما فعالان بازار از کاهش قیمت تندر-۹۰ در مدل‌های پارس‌تندر و E2 طی هفته جاری صحبت به میان می‌آورند. بر این اساس، پارس‌تندر قیمتی برابر با ۳۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد که این موضوع از کاهش قیمت ۱۰۰ هزار تومانی آن طی هفته جاری حکایت می‌کند. این خودرو زمانی بالای ۴۴ میلیون تومان به فروش می‌رسید، اما طی دو سه ماه گذشته با در پیش گرفتن روندی نزولی، قیمت آن به زیر ۳۹ میلیون تومان افت کرده است. همچنین تندر مدل E2 نیز که طی هفته جاری ۲۰۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده، در حال حاضر ۳۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود. این خودرو نیز قبلا بالای ۴۰ میلیون تومان قیمت داشت. از دیگر تندر تولیدی کشور یعنی مدل اتومات نیز خبر می‌رسد که این محصول خلاف هم خانواده‌هایش حرکت کرده و ۱۰۰ هزار تومان به قیمت آن طی هفته جاری اضافه شده است. با این حساب، تندر اتومات که در ایران خودرو به تولید می‌رسد، در حال حاضر ۴۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • fereydoon ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    صفر ممنوع
  • مهران ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    ۲۵ که خوبه ۵۰ هم بدن ماشین ایرانی نمیخایم...
  • نریمان ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
    دقت کردین همه اخبار از کمبود قدرت خرید مردم خبر میده جالبه اصلا کیفیت خودروها و قیمت بالای انها هیچ اشاره ای نمیشود از کمپین هم که خبری نیست خیلی جالبه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =