کد خبر: 148675
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰

روزانه ۲ هزار تن بار در سطح منطقه ۱۲ جابجا می‌شود که عمده جابجایی‌ها توسط موتورسیکلت و گاری‌های چهارچرخ انجام می‌گیرد و باید منتظر بود و دید ۱۹ اقدامی که برای بهبود وضعیت در این منطقه از سوی معاونت حمل و نقل عمومی طراحی شده چگونه عمل خواهد کرد.

به گزارش اخبار خودرو به نقل از باشگاه خبرنگاران ،در هر کشوری مرکز خرید و یا همان بازار به عنوان هسته مرکزی شهرها و شاهراه به شمار می آید، در  ایران نیز سال ها قبل احداث بازار تهران  ابتدا در ذهن آقا محمد خان قاجار جرقه زد و در زمان فتحعلیشاه  قاجار، در مرکز تهران قدیم، میان دو محله ی «سنگلج» در غرب و «عود لاجان» در شرق، شکل گرفت و در دوره ی ناصر الدین شاه  به رونق رسید تا امروز که بنای بازارهنوز هم معماری ویژه ی خود را با راهرو های پیچ در پیچ، طاق های ضربی و هواکش های سنتی حفظ کرده است. اما متاسفانه  این مکان تاریخی در بسیاری از موارد از حال و هوای آن روزهای خود فاصله گرفته  و تقریبا حالتی متشنج بر فضای آن حاکم شده است که از جمله این موارد می توان به حضور دستفروشان به منظور ارائه اجناس خود و موتورسوران برای تردد در آن محدوده تاریخی و... إشاره کرد که برای مردم مشکلات متعددی در آن منطقه إیجاد کرده اند.
قلب بافت تاریخی تهران جان دوباره می گیرد/ساماندهی ترافیک و موتورسوران بازار تهران
**در قطب فرهنگی -گردشگری پایتخت چه می گذرد؟ حال به منظور ساماندهی وضعیت بازار تهران و منطقه ١٢ شهرداری تهران سیدجعفر تشکری هاشمی با اشاره به طرح ارتقای کیفیت زندگی در مرکز تاریخی تهران واقع در منطقه ۱۲ شهرداری تهران  می گوید:منطقه ۱۲ تهران به عنوان قطب اقتصادی، فرهنگی و تاریخی شناخته شده است و به همین جهت مورد توجه مدیریت شهری قرار دارد. در همین راستا شهرداری اقدامات گسترده‌ای را در سال‌های اخیر انجام داده که می‌توان در حوزه تردد مسافران، باربران، حمل و نقل عمومی و ... اشاره کرد. همچنین با توجه به استقرار بازار تهران در منطقه ۱۲ یکی از نکاتی است که اهمیت منطقه را نشان می‌دهد، که البته در این منطقه شاهد جابجایی وسیع بار، نابسامانی در جابجایی بارها و همچنین وجود تولیدی‌های مزاحم هستیم. وی گفت: متأسفانه تداخل باربران و عابرین مشکلات عدیده‌ای را جهت تردد وسایل حمل و نقل عمومی در منطقه ایجاد کرده است که می‌طلبد نگاه ویژه‌ای به این منطقه داشته باشیم.
قلب بافت تاریخی تهران جان دوباره می گیرد/ساماندهی ترافیک و موتورسوران بازار تهران
متأسفانه در این منطقه موتورسیکلت‌ها قوانین و مقررات را رعایت نمی‌کنند و شاهد نابسامانی در حرکت و توقف در بحث حمل و نقل هستیم. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: در این منطقه شاهد تردد بی‌شمار تاکسی‌ها هستیم که بخش عمده‌ای از تاکسی‌ها در این منطقه متمرکز شده‌اند، ضمن اینکه بسیاری از این تاکسی‌ها اقدام به جابجایی بار در منطقه می‌نمایند. متاسفانه منطقه ۱۲ یکی از بی‌انضباط‌ترین مناطق در بحث ترافیک در شهر محسوب می‌شود،که در این منطقه شاهد هستیم توجهی به چراغ قرمزها نمی‌شود و تردد وسایل نقلیه برخلاف جهت و در مسیرهای ویژه انجام می‌پذیرد و با توجه به همه این شرایط می‌بایستی چاره‌اندیشی صورت می‌گرفت. هاشمی تشکری  اضافه کرد: براساس مطالعات و آمارهای به دست آمده، روزانه ۲ هزار تن بار در سطح منطقه ۱۲ جابجا می‌شود که اکثر این کالاها شامل کیف، کفش و لوازم‌التحریر و پارچه هستند، ضمن اینکه عمده جابجایی‌ها توسط موتورسیکلت و گاری‌های چهارچرخ در منطقه انجام می‌گیرد.
قلب بافت تاریخی تهران جان دوباره می گیرد/ساماندهی ترافیک و موتورسوران بازار تهران
وی تصریح کرد: سرانه موتورسیکلت در این منطقه بسیار نگران‌کننده است، به طوری که به اندازه هر سه نفر یک موتورسیکلت وجود دارد و براساس آمار به طور متوسط روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار موتورسیکلت در طول روز در منطقه بازار تردد می‌کنند. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: طی سال ۸۶ تا ۹۳ اقدامات گسترده‌ای در بحث پیاده‌روها، توسعه حمل و نقل عمومی انجام شده است که بر این اساس علاوه بر توسعه خطوط اتوبوس تندرو در منطقه، تلاش گسترده‌ای را نیز برای توسعه خطوط مترو صورت گرفته است و هم‌اکنون خط یک و دو به صورت کامل و خط چهار سرویس کامل را به شهروندان در این منطقه می‌دهند و در آینده نیز خط ۶ و ۷ در منطقه اضافه می‌شود. گفتنی است  ۱۹ اقدام برای  بهبود وضعیت در این منطقه  از سوی معاونت حمل و نقل عمومی طراحی شده است که از آن جمله می‌توان به ساماندهی  چرخ‌دستی‌ها، مشارکت بازاریان در کارها، بهبود حمل و نقل عمومی، توسعه سیستم‌های هوشمند، توسعه پیاده‌روها و... اشاره کرد که امید است تمامی زحماتی که شهرداری در این حوزه انجام می دهد به بار نشسته و  مرتفع شدن مشکلات این منطقه را به دنبال داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =