کد خبر: 149016
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰

طرح تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی خرید خودرو هدف مشخصی که به نفع مردم باشد نداشت و بیشتر بر جلوگیری از ورشکستگی یا حل مشکلات یک صنعت متمرکز بود.

به گزارش اخبار خودرو ، علی خاکساری با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما در ارزیابی اجرای این طرح افزود: مردم از عملکرد صنعت خودرو و از کیفیت و قیمت محصولات این صنعت راضی نیستند.

وی اضافه کرد : محصول تولیدی این صنعت، نه کیفیت لازم را از نظر ایمنی و زیست محیطی و نه از نظر قیمت با درآمد مردم همخوانی دارد.

خاکساری با بیان اینکه از آغاز با این طرح مخالف بودم و اکنون هم با پایان این طرح موافقم گفت : بانک مرکزی جایگاه مستقل دارد و باید تصمیمات مستقل بگیرد و نباید به بانک مرکزی به صورت دستوری اجبار کنیم که منابع مالی خود را که متعلق به همه مردم و کشور است در جای خاصی خرج کند و این کار استقلال بانک مرکزی را زیر سوال می برد .

در ادامه غلام محمد زارعی نماینده و عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی در ارتباط تلفنی با این برنامه با بیان اینکه صنعت خودروسازی داخلی نیازمند چاره اندیشی است گفت: با تشکیل کمپین تحریم خرید خودروی صفر، خودروسازان با انباشت خودروهای تولیدی مواجه شدند و اجرای این طرح ، چاره اندیشی دولت برای حل این مشکل بود اما این راه حل ، مقطعی است و منطقی ، قطعی و بنیادی نخواهد بود . وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ سال سابقه تولید خودرو در کشور وجود دارد افزود : در طول این سالها می توانستیم موفق باشیم و بازارهای اطراف را هم تامین کنیم .

زارعی گفت : پائین بودن کیفیت خودرو از مهمترین علت های موفق نبودن این صنعت است و این عامل ، منتهی به واکنش مردم شد .

وی افزود : استقبال مردم از این تسهیلات نشان می دهد که این طرح ها می تواند نوعی راه حل باشد اما باید شیوه اجرای آن بهتر شود . خاکساری در ادامه گفت : اجرای این طرح تا کنون ۳۲۵۰ میلیارد تومان معادل حدود یک میلیارد دلار از منابع بانک مرکزی را به خود اختصاص داد و حدود ۲ هزار میلیارد تومان هم مردم به صورت مستقیم پرداخت کردند .

وی افزود: طرح های اقتصادی را نباید با آزمون و خطا اجرا کرد و هدف ان ، خالی کردن انبارهای ایران خودرو وسایپا بود. خاکساری با بیان اینکه این دو خودروساز ادعا می کنند سالی یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید می کنند اضافه کرد : با اجرای این طرح حدود ۱۰ درصد خودروهای آنان به فروش رفته است و آنها ۹۰ درصد دیگر را چه خواهند کرد ؟ در ادامه زارعی با اشاره به اینکه کیفیت خودروهای تولیدی پائین است گفت : اگر پائین بودن کیفیت خودرو اصلاح و قیمت ها واقعی می شد این اتفاقات رخ نمی افتاد .

وی افزود: پرداخت این وام مزیت ها و معایبی دارد که یکی از معایب این وام را مشمول شدن خودروهای چینی می دانم زیرا خودروهای چینی نباید مشمول این وام می شدند .

زارعی گفت: به شدت مخالف ورود خودروهای چینی هستم زیرا جا را برای خودروهای داخلی تنگ می کند . عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی افزود : باید کیفیت و خدمات پس از فروش خودروهای داخلی ارتقاء یابد .

زارعی گفت: برای اجرای این طرح با مجلس شورای اسلامی مشورتی نشد اما دولت در بسته حمایتی خود این موضوع را دیده بود و خودش راسا اقدام کرد . خاکساری در ادامه گفت: اجرای این طرح موجب افزایش کیفیت خودروهای تولید داخل نمی شود و خودروسازان و قطعه سازان با اجرای این طرح به هدف خود رسیدند اما مردم نه.

زارعی عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت : با تجربیاتی که از اجرای این طرح به دست آوردیم وبا بررسی های دقیق تر، می توانیم این طرح را با رویکرد وشیوه های اصولی تر ادامه دهیم .

مجری در ابتدای سخنان خود گفت : از نماینده دو خودروسازو دعوت کردیم در این برنامه حاضر شوند و از قائم مقام وزیر صنعت ، معدن و تجارت هم دعوت کردیم که ارتباط تلفنی داشته باشند که دعوت ما را رد کردند.

مجری در پایان برنامه گفت: در قسمت های آخر برنامه آقای خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت ، معدن و تجارت برای ارتباط تلفنی با این برنامه اعلام آمادگی کرد اما وقت برنامه تمام شده است و امیدواریم در برنامه های بعدی از نظرات وی بهره مند شویم.

[aparat]NGEId[/aparat]

منبع : خبرگزاری صداوسیما

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • habib ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    وام ۷ ساله شد ۴سال سفته را قبول نکردند گفتند ما اعتبار داریم تا زمانی که خودرو سازان اعلام کنند ما حمایت میکنیم . ولی به هیچ کدام از وعده های داده شده عمل نکردن . فکر نکنند مردم چشم و گوش بسته اند . یک سوال ؟ ایا کسانی که دروغ میگویند و سر مردم کلاه میگذارند و وعده سر خرمن میدهند . و حرمت خون شهدا را با دروغهایشان حفظ نکردن . میتوانند شعار مرگ بر امریکا سر دهند . میتوانند سر مزار شهدا حاضر شوند
  • فاطمه از شیراز ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    وعده های اینچنینی زیاد می دهند از مجری محترم صدا و سیما در شبکه ۲ بسیار ممنونم که با سوالات پر محتوا هم نمایندگان خودرو سازان و هم معاون وزیر صنعت معدن را به چالش کشیدند.اینهمه دروغ تحویل مردم دادند دریغ از نمایندگان مردم در مجلس هیچ واکنشی نشان ندادند . ما میگوییم امریکا به وعده هایش عمل نمیکند . ایا خودمان به وعده هایمان عمل میکنیم . جای بسی تاسف .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =