کد خبر: 152627
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶

رئیس پلیس راهور فاتب در مورد غلط بودن واژه دستکاری‌ چراغ‌ها، عدم ورود افراد غیرمتخصص در حوزه‌های کارشناسی، جوابگو نبودن حالت اتومات چراغ‌ها در ساعات اوج ترافیک و علل جهش ناگهانی شمارشگر چراغ‌های راهنمایی و رانندگی سخن گفت.

به گزارش اخبار خودرو به نقل از فارس ،هرگاه درباره شهرنشینی سخن به میان می‌آید نا‌خودآگاه شهروندان به یاد ترافیک و ساعت‌هایی می‌افتند که در آن اسیر بوده‌اند.

هر زمان هم که یاد ترافیک باشی به ناچار به یاد مأموران پلیسی هستی که در این شهر مسئولیت حل معضل ترافیک را برعهده داشته و نوک پیکان ساماندهی حمل و نقل هستند.

از این رو مصاحبه‌ای با سردار سیدتیمور حسینی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ انجام داده‌ایم و در آن از همه زوایای ترافیک و مسئولیت پلیس سوالاتی پرسیدیم.

در متن زیر این مصاحبه را می‌خوانید:

واژه دستکاری‌ چراغ‌ها واژه غلطی است/افراد غیرمتخصص اظهارنظر نکنند

سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در مورد اظهارات و تذکرات یکی از اعضای شورای شهر به پلیس راهور در خصوص دستکاری چراغ‌های راهنمایی و رانندگی اظهار داشت: این بحث از طرف یک فرد غیرمتخصص بیان شده و من توصیه می‌کنم که دوستان وارد حوزه‌هایی که در آن تخصص ندارند، نشوند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تصریح کرد: اصلا بحث دستکاری چراغ‌ها نیست؛ دستکاری یعنی اینکه من کاری را بلد نیستم و با دستکاری کردن موجب خرابی آن شوم مثلاً بخواهیم خش خش یک رادیو را برطرف کنم اما با دستکاری کل صدا را نیز حذف کنم.

این مقام ارشد راهور فاتب به مقوله دستی کردن چراغ‌ها پرداخت و گفت: دستی کردن چراغ‌ها یعنی آنکه چراغ‌ها را از حالت اتومات خارج کرده و در اختیار پلیس قرار دهیم.

وی تاکید کرد: واژه دستکاری کردن، واژه غلطی است و از بیخ و بن این واژه غلط است؛ ما دستکاری نداریم؛ بلکه چراغ را از اتومات خارج کرده و در اختیار پلیس قرار می‌دهیم.

سردار حسینی تاکید کرد: بهتر است همه ما در مورد بکارگیری واژه‌ها احتیاط کنیم و واژه درست را بکار ببریم ضمن اینکه برادرانه توصیه می‌کنم که افرادی که در حوزه‌ای تخصص ندارند در آن حوزه‌ها ورود نکنند.

وی به ذکر مثالی در این خصوص پرداخت و گفت: اینکه من بیایم در حوزه پروفسور سمیعی دخالت کنم و در مورد مغز و اعصاب نظر بدهم یا در کار یک دانشمند هسته‌ای دخالت کرده و نظر ارائه دهم کار نادرستی است چرا که هر حوزه حریم خاص خود را دارد و باید متخصص آن حوزه در مورد مطالب حوزه صحبت کرده و اظهار نظر کند.

جوابگو نبودن حالت اتومات چراغ‌ها در ساعات اوج ترافیک

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ به مدیریت چراغ‌های راهنمایی و رانندگی توسط پلیس اشاره و تصریح کرد: با توجه به شرایط خاصی که ما در معابر شهر تهران داریم در ساعات اوج ترافیک در برخی از تقاطع‌های حساس، سیستم هوشمند و حالت اتومات چراغ‌ها واقعاً جوابگو نیست.

سردار حسینی با بیان این مطلب که پلیس راهور به هیچ وجه علاقه‌مند به این مطلب نیست که چراغ‌ها را از حالت اتومات خارج کرده و در اختیار بگیرد تاکید کرد: بر اثر الزام و اجبار در ساعاتی خاص به ناچار این اتفاق می‌افتد چرا که برای ما یک شبکه مهم است نه یک تقاطع خاص.

این مقام ارشد راهور فاتب به ذکر مثالی پرداخت و تصریح کرد: در تقاطع حقانی- آفریقا ناچاریم اولویت را به شمال به جنوب بدهیم؛ لذا کسانی که در شرق به غرب حقانی در تردد‌اند از ما گله‌مند می‌شوند که پلیس ۱۰۰ ثانیه زمان برای تردد شمال به جنوب می‌دهد اما برای ما فقط ۲۰ ثانیه زمان قائل است و هنوز حرکت نکرده چراغ قرمز می‌شود.

سردار حسینی تاکید کرد: ما در این مورد نیز چاره‌ای نداریم جز اینکه اولویت را شمال به جنوب اعلام کنیم؛ با توجه به اینکه مسیر شمال به جنوب خیابان ولیعصر (عج) عملاً به واسطه BRT حذف شده و کل بار ترافیکی این مسیر به بزرگراه آفریقا تحمیل می‌شود.

وی به وضعیت ترافیکی قبل از حضور BRT در خیابان ولی‌عصر (عج) اشاره کرد و گفت: ما این مشکل را قبل از BRT خیابان ولیعصر (عج) نداشتیم؛ جهان کودک تقاطعی بود که در طول شبانه‌روز نیازی به دستی کردن چراغ راهنمایش نبود ولی شرایط فعلی باعث اعمال این کار می‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ادامه داد: اگر ما اولویت تردد را به شمال به جنوب ندهیم بار ترافیکی موجود در آفریقا، بزرگراه مدرس را نیز درگیر می‌کند؛ درگیر شدن بزرگراه مدرس در مسیر شمال به جنوب درنهایت پل پارک‌وی و زیر پل را درگیر می‌کند و در ادامه جنوب به شمال ولیعصر (عج) هم دچار ترافیک می‌شود.

عالی‌ترین مقام راهنمایی و رانندگی پایتخت ادامه داد: ترافیک موجود در جنوب به شمال ولیعصر (عج) به میدان ونک نیز سرایت کرده و عملاً یک لوپ کامل دچار ترافیک شده و گره خوردن بار ترافیکی را می‌بینیم؛ صرفا به خاطر اینکه نیامده‌ایم‌ اولویت را در نظر بگیریم.

سردار حسینی با بیان این مطلب که همیشه عدالت، توزیع مساوی امکانات نیست اظهار داشت: اینکه بگوییم کسی که پشت چراغ حقانی منتظر است به همان اندازه با کسی که پشت چراغ شمال به جنوب آفریقا معطل شده، حق‌شان یکسان است و ۵۰ ثانیه برای تردد در هر دو مسیر قائل شویم منصفانه نیست؛ چرا که عدالت این است که تلاش کنیم که مشکلات را به حداقل برسانیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ افزود: وقتی یک لوپ درگیر ترافیک شود عملا کسانی که در مسیر شرق به غرب حقانی نیز هستند در این گره ترافیکی گیر افتاده و متوقف می‌شوند.

وی با تاکید دوباره بر اینکه بحث دستکاری چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در بین نیست و فقط دستی کردن چراغ‌ها به واسطه مدیریت ترافیک مدنظر است اعلام کرد: پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در برخی از ساعات اوج ترافیک و در برخی از تقاطع‌های حساس در زمان‌هایی که سیستم هوشمند و حالت اتومات چراغ جوابگو نیست این اقدام را انجام می‌دهد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ به مدیریت چراغ‌های راهنمایی و رانندگی توسط پلیس اشاره و تصریح کرد: با توجه به شرایط خاصی که ما در معابر شهر تهران داریم در برخی از ساعات اوج ترافیک و در برخی از تقاطع‌های حساس، سیستم هوشمند و حالت اتومات چراغ‌ها واقعاً جوابگو نیست.

سردار حسینی در مورد چراغ‌های راهنمایی و رانندگی اظهار داشت: سیستمی که در تهران استفاده می‌شود با توجه به پیام‌های حسگرهای نصب شده بر سطح راه به سرور مرکزی ارسال شده و سرور مرکزی تشخیص می‌دهد که برای عبور در هر سمت تقاطع چه زمان‌هایی را اعمال کند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تشریح کرد: این سیستم فقط آن تقاطع خاص را نمی‌بیند و کل شبکه را رصد کرده و بر طبق آن تنظیم می‌شود که این سیستم می‌تواند در ساعات عادی که تردد روانی در تقاطع‌ها حکم‌فرماست به خوبی عمل کند.

علل جهش ناگهانی شمارشگر چراغ‌های راهنمایی و رانندگی

این مقام ارشد راهور پایتخت به زمان‌هایی که بار ترافیک معابر متراکم است پرداخت و گفت: اتفاقاتی که در جریان ترافیک و هنگامی که بار تردد در معابر متراکم است رخ می‌دهد باعث می‌شود که کارایی سیستم کاهش یابد.

وی به بحث تردد عابر از عرض معابر اشاره و بیان داشت: سنسور برای عبور وسایل نقلیه ۵۰ ثانیه زمان می‌دهد و عبور را برای عابر پیاده ممنوع و چراغ عابر را قرمز نشان می‌دهد؛ اما وقتی عابر از تقاطع عبور می‌کند حرکت وسایل نقلیه را مختل می‌کند و در ادامه شاهدیم که محاسبات سرور دچار اختلال می‌شود چرا که بار ترافیکی تخلیه نشده و عملا تکرار این مسائل کارایی سیستم را دچار ضعف می‌کند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تصریح کرد: این سیستم در خصوص اعمال زمان‌های متناسب با توجه به سیستم شبکه تنظیم شده و این تاخیرها و جهش‌ها سیستم را دچار اخلال می‌کند.

سردار حسینی درمورد جهش ناگهانی شمارشگر چراغ‌های راهنمایی و رانندگی بیان داشت: در بعضی وقت‌ها شاهدیم که راننده برای عبور از چهارراه ۳۰ ثانیه زمان دارد اما ناگهان شمارشگر چراغ تبدیل به ۳ ثانیه می‌شود و همه متعجب از این هستند که چرا یک جهش ۲۷ ثانیه‌ای رخ داده است.

وی ادامه داد: بعضی وقت‌ها نیز ملاحظه می‌کنیم که تقاطع هیچ بار ترافیکی ندارد اما چراغ راهنمایی روی یک عدد ایست کرده و سبز است و در مسیر مقابل تراکم خودروها را شاهدیم در حالی‌که چراغ قرمز است.

عالی‌ترین مقام راهور پایتخت به عوامل مزاحم که باعث تغییر در این زمینه می‌شوند پرداخت و تصریح کرد: سوار و پیاده کردن مسافر در حریم تقاطع، عبور عابر پیاده از عرض معابر به خصوص هنگامی که چراغ عبور عابر قرمز است، عبور موتورسواران، نقص فنی و خرابی خودرو، تصادفات و ... از جمله مواردی است که می‌تواند عملکرد سیستم را دچار اخلال کند و تاثیر منفی بر کارکرد سیستم اعمال کند.

سردار حسینی با تاکید بر این مطلب که این سیستم به خودی خود مشکلی ندارد اعلام کرد: جهش و تاخیر در چراغ‌های راهنمایی و رانندگی پاسخ به این شوک‌های وارد شده است و نشان از ایراد چراغ راهنمایی نیست.

وی تاکید کرد: به دلیل این شوک‌های وارد شده بر چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و اخلال‌هایی که در بحث عبور و مرور خودروها در ساعات اوج ترافیک در تقاطع‌ها به وجود می‌آید پلیس راهور ناگزیر می‌شود که چراغ‌ها را در این ساعات دستی کرده و در اختیار بگیرد تا بتواند بر ترافیک موجود مدیریت کند و بعد از عادی شدن معابر دوباره تقاطع‌ها به صورت هوشمند اداره می‌شود.

لازم به ذکر است که مشروح مصاحبه تفصیلی فارس با سردار تیمور حسینی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ بزودی منتشر خواهد شد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    با سلام خدمت رییس پلیس سوالی از خدمتشان داشتم اینجانب در خیابان پیروزی چهارراه کوکاکولا به دلیل عبور از چراغ قرمز ۱۰۰۰۰۰ تومان جریمه شدم دقیقا بعلت جهش ناگهانی شمارشگر که بازه زمانی ۳۰ ثانیه به ۳ ثانیه کاهش پیدا کرد و اینجانب علیرغم شکایتهای متعدد و تشریح موضوع به هیچ نتیجه ای نرسیدم و جالب تر اینکه مسوولین محترم رسیدگی به پرونده بنده ,این امر را محال دانستند و مشکل را از طرف بنده لحاظ نمودند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =