کد خبر: 153580
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰

بازار خودروهای داخلی پس از سه هفته متوالی که با افزایش هیجانی قیمت مواجه بود، طی هفته جاری به آرامش نسبی رسید. بنا به گفته فعالان بازار عامل اصلی افزایش قیمت خودروها در هفته‌های گذشته تحویل خودروهای تسهیلاتی بود که سبب کاهش عرضه خودرو در بازار شد

به گزارش اخبار خودرو به نقل از دنیای اقتصاد ، بازار خودروهای داخلی پس از سه هفته متوالی که با افزایش هیجانی قیمت مواجه بود، طی هفته جاری به آرامش نسبی رسید. بنا به گفته فعالان بازار عامل اصلی افزایش قیمت خودروها در هفته‌های گذشته تحویل خودروهای تسهیلاتی بود که سبب کاهش عرضه خودرو در بازار شد؛ بنابراین با کمبود خودرو در بازار، قیمت‌ها به شکل هیجانی افزایش یافت. اما در حال حاضر به دلیل تحویل بسیاری از خودروها، بازار بار دیگر روی آرامش را به خود دید و قیمت‌ها ثبات خود را حفظ کرده‌‌اند. از آنجا که کاهش عرضه خودروها در بازار در شرایط کنونی در حال رفع شدن است بنابراین فعالان بازار از فروکش کردن قیمت‌ها طی هفته‌های آتی خبر می‌دهند و پیش‌بینی می‌کنند که به‌دلیل عدم تمایل مشتریان به خرید، قیمت خودروهای داخلی بار دیگر روند کاهشی را دنبال خواهد کرد. بر این اساس نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت نیز پیش‌بینی می‌کنند که بازار خودرو طی ماه جاری و بهمن‌ماه نیز همچنان با عدم‌مراجعه مشتریان به بازار مواجه باشد، اما با رسیدن ماه اسفند و نزدیک شدن فصل خرید شب عید مشتریان ممکن است بازار خودرو بعد از یکسال روی رونق را به خود ببیند.

ثبات قیمتی داخلی‌ها

اما سری به بازار بزنیم و ببینیم قیمت خودروها طی هفته جاری چه تغییراتی را به خود دیده است. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از ثبات قیمت این خودرو در هفته‌ جاری حکایت می‌کند. از سوی دیگر پژو ۲۰۶ صندوقدار در مدل V8 نیز با حفظ ثبات قیمتی خود در بازار در حال حاضر ۳۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد. پژو ۴۰۵ که این هفته تغییر قیمتی را به خود ندیده، هم‌اکنون ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و سمند نیز ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد. سمند نیز همانند هفته‌های گذشته بدون تغییرات قیمتی ثبات خود را حفظ کرده است. اما از بازار رانا که دومین خودرو ملی ایران خودرو به‌شمار می‌رود نیز خبر می‌رسد، این خودرو بدون تغییر قیمت در هفته جاری، در حال حاضر ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود. فعالان بازار اما در مورد دنا نیز عنوان می‌کنند که این خودرو با افزایش قیمت ۵۰۰ هزار تومانی طی هفته جاری مواجه شده است. با این حساب در حال حاضر برای خرید دنا باید ۴۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هزینه کرد و این در شرایطی است که قیمت خودرو موردنظر تا همین دو سه هفته پیش، زیر قیمت کارخانه (یعنی کمتر از ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان) بود. آن طور که ایران خودرویی‌ها عنوان می‌کنند، در طرح تسهیلات ۲۵ میلیونی، استقبال نسبتا خوبی از دنا به عمل آمده که اگر این ادعا درست باشد، می‌توان افزایش قیمت آن را به ماجرای تحویل دناهای تسهیلاتی به مشتریان ربط داد.

سری هم به محصولات شرکت سایپا بزنیم، طی این هفته تغییری در قیمت تیبا رخ نداد، چه آنکه به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، تیبا در مدل صندوقدار خود هم‌اکنون ۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد. تیبا چند هفته‌ای می‌شود که در این قیمت ثابت مانده و تغییر خاصی را تجربه نکرده است. همچنین برای خرید پراید در مدل ۱۳۱ نیز باید ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان هزینه کرد که این موضوع از تثبیت قیمت خودرو موردنظر در هفته جاری حکایت می‌کند. مدل ۱۱۱ پراید نیز ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد که این موضوع نشان‌دهنده عدم تغییر این قیمت طی هفته جاری است. از بازار سراتوهای مونتاژی سایپا نیز خبر می‌رسد که این خودروها تغییر قیمت خاصی را طی هفته جاری تجربه نکرده‌اند. بر این اساس، سراتوی اتومات با قیمتی برابر با ۹۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و برای مدل دنده‌ای آن نیز باید ۷۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پرداخت کرد.

افزایش تندر

سری هم اما به خانواده تندر-۹۰ بزنیم که اعضای آن طی این هفته با تغییراتی در قیمت مواجه شدند. تندر-۹۰ هم جزو خودروهایی بود که در طرح فروش تسهیلاتی، ظرفیت آن به سرعت پر شد. هرچه هست، به گفته فعالان بازار قیمت تندر-۹۰ در مدل پارس خودرویی و۲ E آن افزایش یافته و این محصول در حال حاضر قیمتی برابر با ۳۹ میلیون تومان دارد که این موضوع از افزایش ۲۰۰ هزار تومانی این خودرو طی هفته جاری حکایت دارد. همچنین پارس تندر نیز که ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را طی هفته جاری به خود دیده، در حال حاضر ۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، اما از بازار تندر-۹۰ مدل اتومات خبر می‌رسد که این خودرو، تغییر قیمت خاصی را طی این هفته تجربه نکرده است. با این حساب، تندر اتومات در حال حاضر با همان قیمت ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خود خرید و فروش می‌شود. این در شرایطی است که تندر اتومات روزگاری قیمتی بسیار بالاتر از حال داشت و حتی تا ۵۷ میلیون تومان نیز پیشروی کرد، اما حالا بیش از ۱۰ میلیون تومان کاهش قیمت را طی ماه‌های گذشته به خود می‌بیند. از سوی دیگر طی هفته جاری رنو ساندرو توسط شرکت پارس خودرو عرضه شد که در حال حاضر نیز این خودرو در بازار موجود است. رنو ساندرو در مدل دستی هم‌اکنون ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد و مشتریان برای خرید مدل اتومات این خودرو نیز باید ۵۱ میلیون تومان هزینه کنند.

ثبات قیمت وارداتی‌ها

هرچند بازار خودروهای داخلی با افت‌وخیز قیمتی مواجه بود، اما بازار خودروهای وارداتی به‌دلیل رکود موجود در بازار ثبات قیمتی خود را حفظ کرده است. هرچه هست، هم‌اکنون در بازار، هیوندایی سوناتا قیمتی برابر با ۱۶۵ میلیون تومان دارد که این به معنی ثبات قیمتی این خودرو در بازار است. هیوندایی توسان نیز بدون تغییر قیمتی در هفته‌ جاری با قیمت ۱۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، اما از بازار محصولات کیا خبر می‌رسد که محصولات این شرکت نیز روزهای باثباتی را دنبال می‌کنند؛ بنابراین برای خرید کیا اپتیما باید ۱۵۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان هزینه کرد. سراتو نیز هم‌اکنون با قیمت ۱۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. محصولات تویوتا نیز در هفته جاری افت‌و‌خیز قیمتی نداشته‌اند؛ به‌طوری‌که تویوتا کمری هیبریدی به قیمت ۱۷۳ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. قیمت قبلی کمری در مدل بنزینی ۱۸۰ میلیون تومان بود که مدل بنزینی این خودرو دیگر وارد کشور نمی‌شود. یاریس ‌هاچ‌بک نیز ۱۰۵ میلیون تومان قیمت دارد. در این میان اما لکسوس RX نیز در حال حاضر ۵۸۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد.  

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • استکبارجهانی ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    افزایش قیمت هیجانی??? مگه کسی ازشون می خره!!!!!
  • ایرانی ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    الکی خونش اقایون
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    بازار گرمی برای خریدن.?

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =