کد خبر: 155665
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۲

با فاصله زیاد، بیشترین پیشرفت در نمایشگاه CES 2016 را صنعت خودروسازی با معرفی انبوهی از ماشین های خودران نشان داد

به گزارش اخبار خودرو ، تمام خودروسازان مطرح در CES حضور داشتند و طرح های پروپیمان خود برای توسعه خودران ها را معرفی کردند.

کلیپ های تبلیغاتی اتومبیل‏های خودران بر روی صفحه نمایش‏های ۶۰۰ اینچی جلب توجه می‏کردند. همچنین طرح های مفهومی اتومبیل‏های خودران متعلق به آینده این ور و آن ور می درخشیدند و نشان می‏دادند که پیشرفت زیادی در این زمینه به دست آمده است.

[caption id="attachment_155666" align="aligncenter" width="600"]ماشین های خودران ، ستاره نمایشگاه CES 2016 ماشین های خودران ، ستاره نمایشگاه CES 2016[/caption]

در این میان، خودروسازان سخنرانی‏هایی را در CES ارائه دادند، کنفرانس‏های مطبوعاتی برگزار می‏کردند و در جلسات بی پایانی در اتاق‏های جنبی داشتند که در آنها در خصوص برنامه‏ های جسورانه برای وارد کردن اتومبیل‏های خودران به بازار طی چهار سال آینده به بحث و تبادل نظر می‏ پرداختند.

مدیر عامل جنرال موتورز، مری بارا، در سخنرانی روز چهارشنبه خود در CES گفت: « صنعت خودروسازی طی ۵ تا ۱۰ سال آینده تحولات گسترده تری نسبت به آنچه در ۵۰ سال گذشته اتفاق افتاده تجربه خواهد کرد.»

در کنفرانس مطبوعاتی فورد در روز سه شنبه، مدیر عامل این شرکت یعنی مارک فیلدز نیز گفت: «پیش بینی می کنم که ۲۰۱۶، سالی انقلابی در صنعت خودرو باشد.»

بعد از اینکه رسانه ها اعلام کردند گوگل و فورد برای اعلام شروع همکاری مشترک در زمینه اتومبیل‏های خودران آماده می‏شوند، فورد در مرکز توجهات قرار گرفت. البته آقای فیلدز در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که شرکت فورد با مراکز بسیاری مانند دانشگاه ها همکاری می کند و خبر همکاری این شرکت با گوگل چندان عجیب نیست، اقدامی که تا حدی شایعات را فرو نشاند.

فیلدز تاکید کرد که شرکت فورد بیش از یک دهه بر روی اتومبیل‏های خودران تمرکز کرده است و اعلام نمود که این کمپانی ناوگان خودروهای آزمایشی خود را تا اواسط سال ۲۰۱۶ به سه برابر، یعنی ۳۰ دستگاه افزایش خواهد داد. فیلدز گفت که بدین ترتیب بزرگترین ناوگان خودروهای با قابلیت هدایت خودکار در اختیار فورد خواهد بود.

روشن است که تمام ابرشرکت های دنیای خودروسازی خود را مواجه با انبوهی از فرصت ها و تهدیدهای جدید می بینند. در سال ۲۰۱۵، گوگل اعلام کرد که اتومبیل‏های خودران را تا سال ۲۰۲۰ در اختیار مشتریان قرار خواهند داد و تسلا با آپدیت نرم افزار خودروی Tesla S، نسخه آزمایشی قابلیت هدایت خودکار را به این ماشین افزود.

مدیر عامل تسلا ایلان ماسک اظهار داشت که طی دو سال آینده شرکتش فناوری ساخت اتومبیل کاملاً خودران را در اختیار خواهد داشت. همچنین در ماه آگوست ۲۰۱۵ گزارشی توسط گاردین منتشر گردید که می گفت اپل مشغول کار بر روی یک اتومبیل الکتریکی خودران است.

باید مطمئن بود که فعالیت‏های پر سروصدای خودروسازان در نمایشگاه و حضور پررنگ اتومبیل‏های خودران در واقع عکس العمل آنها در برابر هجوم گوگل، تسلا و اپل به قلمرو آنهاست.

آمارها نشان می دهند که دو سوم خریداران خودرو با سن زیر ۳۵ سال مایل هستند تا از شرکت هایی مانند گوگل و اپل خودرو بخرند و خریداران در بازارهای بزرگ از قبیل هند (۸۱ درصد رای مثبت)  و چین (۷۴ درصد رای مثبت) نیز از این ایده استقبال می کنند.

cars-tech-companies

احتمالاً بزرگترین چالش پیش روی خودروسازان در رقابت برای هدایت خودکار این است که این اتومبیل‏های آینده در واقع پوسته ای برای حجم انبوهی از پردازش داده، رایانش ابری و هوش مصنوعی می‏باشند.

تمام این موارد زمینه‏ هایی هستند که خودروسازان در آنها هیچ تخصصی ندارند. گرچه  رایانه‏ ها بیش از یک دهه است که راه خود را به داخل خودروها باز کرده‏ اند، اما آینده صنعت خودرو آنقدر به صنعت فناوری اطلاعات گره خورده که خودروسازان سنتی نمی توانند به راحتی در آن باقی بمانند.

گوگل و تسلا تخصص لازم برای ساخت ماشین های خودران را در دارند. هر خودروسازی باید برای تقلید از این شرکتها تلاش کند، چون خودروهای آینده بیشتر با نرم‏ افزارها و الگوریتم‏ها و هوشمندی شناخته خواهند شد تا فلز و لاستیک و بنزین.

منبع : techrepublic

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =