کد خبر: 157184
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱

رئیس شورای رقابت با تشریح جزئیات جلسه دیروز این شورا در مورد ادامه حضور یا خروج شورای رقابت از موضوع قیمت‌گذاری خودرو، گفت: اگر قرار شود دخالت شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو ادامه یابد، دستورالعمل قیمت‌گذاری بازنگری خواهد شد.

به گزارش اخبار خودرو به نقل از فارس ،رضا شیوا با تشریح جلسه روز گذشته شورای رقابت در مورد ادامه حضور این شورا در موضوع قیمت‌گذاری خودرو، اظهار داشت: در جلسه دیروز، موضوع بازار خودرو مورد بررسی قرار گرفت و در مورد اینکه چه اتفاقاتی بعد از اجرای برجام در صنعت خودرو و بازار رخ خواهد داد، صحبت شد.

وی ادامه داد: در این جلسه مطرح شد که باید ببینیم حاشیه بازار خودرو، واسطه‌گری و دلال‌بازی‌ها در این بازار هنوز وجود دارد یا خیر، تا بر اساس آن در مورد نقش شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو تصمیم‌گیری کنیم.

رئیس شورای رقابت با اشاره به ۵ شرط تعیین شده از سوی شورای رقابت برای خودروسازان همزمان با صدور آخرین دستورالعمل تعیین شده از سوی این شورا برای قیمت‌گذاری خودرو، گفت: یکی از این شروط، تولید مناسب و افزایش تیراژ تولید خودرو بود که از سوی خودروسازان اجرایی شده است و علاوه بر این، انعقاد قراردادهای منصفانه و همچنین اختیاری بودن آپشن‌های خودرو از دیگر شروط تعیین شده بود که از نظر ما عملی شده است.

شیوا تصریح کرد: رفع حاشیه بازار خودرو نیز یکی دیگر از شروط شورای رقابت برای خودروسازان بود که در حال حاضر این حاشیه‌ها از بین رفته است.

وی با بیان اینکه تعداد شکایات ارائه شده از سوی مشتریان به شورای رقابت کاهش یافته است، گفت: هم اکنون نیز اعلام می‌کنیم که اگر کسی در مورد شروط تعیین شده برای خودروسازان شکایتی دارد،‌ به شورای رقابت مراجعه کند.

به گفته وی، جلسه روز گذشته شورای رقابت به جمع‌بندی نرسید و قرار است موضوع حضور شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو در جلسه هفته آینده شورا بررسی شود و در این مورد تصمیم‌گیری نهایی صورت گیرد.

* خروج شورای رقابت به معنی کنار رفتن همیشگی از قیمت‌گذاری نیست

رئیس شورای رقابت با بیان اینکه در شرایط مناسب تولید و تعادل بین عرضه و تقاضا، افزایش قیمتی متصور نخواهیم بود، گفت: در این شرایط ،بازار رقابتی خواهد بود، عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت هستند که می‌توانیم شاهد خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو باشیم.

وی در عین حال با اشاره به رفع تحریم‌ها، گفت: این مسئله عاملی برای ورود خودروسازان خارجی به کشور خواهد بود. در این صورت، بازار رقابتی می‌شود و مشتریان حق انتخاب خواهند داشت که امیدواریم در آینده نزدیک این اتفاق عملی شود.

وی با بیان اینکه در صورت خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو، یکسری شروط برای خودروسازان تعیین خواهد شد، گفت: خارج شدن شورای رقابت به معنی کنار رفتن همیشگی این شورا از قیمت‌گذاری خودرو نخواهد بود و هر موقع که تشخیص دهیم به موضوع وارد خواهیم شد.

* کاری به نظر شورای اقتصاد نداریم

شیوا در پاسخ به این سؤال که آیا برای خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو نیازی به اعلام نظر شورای اقتصاد در مورد انحصاری بودن یا نبودن بازار خورو نیست؟ گفت: شورای رقابت یک تشکیلات فرا قوه‌ای است و ما به تشکیلات دیگر یا وزارتخانه‌ها کاری نداریم.

وی تأکید کرد: تشخیص تمرکز و انحصار در یک بازار با شورای رقابت است.

* امسال پیشنهادی برای کاهش تعرفه واردات خودرو نداریم

وی با بیان اینکه سال گذشته پیشنهاد کاهش تعرفه واردات یکسری خودروهای کوچک هم اندازه پراید را به دولت ارائه کردیم تا بازار خودرو رقابتی‌تر شود، گفت: دولت با این پیشنهاد ما موافقت نکرد.

رئیس شورای رقابت در پاسخ به این سوال که آیا چنین پیشنهادی را برای سال آینده نیز ارائه کرده‌اید، گفت: خیر، امیدواریم با اجرایی شدن برجام شاهد حضور خودروسازان خارجی و ایجاد رقابت در بازار باشیم به همین دلیل، پیشنهادی برای کاهش تعرفه واردات خودرو ارائه نکرده‌ایم.

* دلیل تصمیم‌گیری در شرایط رکود

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر بازار خودرو راکد است و به همین دلیل شاهد رفع حاشیه بازار و تولید به اندازه مناسب از سوی خودروسازان هستیم. آیا زمان مناسبی برای تصمیم‌گیری در مورد حضور شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو است؟ گفت: در صورت خروج شورای رقابت از این مسئله، هر وقت لازم باشد و بازار به سمت غیر رقابتی شدن حرکت کند، دوباره به موضوع وارد خواهیم شد و قیمت‌گذاری خودرو را انجام می‌دهیم اما پیش‌بینی ما این است که با اجرایی شدن برجام بازار وضعیت بهتری پیدا کند.

* بازنگری دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو

شیوا همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه بیش از یک سال است دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو بازنگری نشده است، آیا تصمیمی برای این کار ندارید؟ گفت: اگر قرار شود دخالت شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو ادامه یابد، دستورالعمل قیمت‌گذاری مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در وضعیت فعلی هیچ الزامی به دخالت شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو نمی‌بینیم، گفت: باید ببینیم جمع‌بندی اعضای شورا در این مورد در جلسه هفته آینده چه خواهد بود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =