کد خبر: 157199
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۱

یک باور عمومی وجود دارد که گرم کردن موتور خودرو در زمستان و روزهای سرد برای سلامت آن مفید است و موجب بهبود عملکرد موتور می‌شود.

اخبار خودرو - یک باور عمومی وجود دارد که گرم کردن موتور خودرو در زمستان و روزهای سرد برای سلامت آن مفید است و موجب بهبود عملکرد موتور می‌شود. اما در واقع این طور نیست و روشن بودن موتور در حالت توقف خودرو یا به اصطلاح درجا کار کردن تاثیر مثبتی بر عملکرد آن ندارد. روشن بودن موتور در حالت ساکن، باعث می‌شود که روغن از روی سیلندر و پیستون‌های آن به اطراف پاشیده شود و اثر مخربی بر عمر موتور خودرو دارد. عملکرد موتور به طور ساده این‌گونه بیان می‌شود که سوخت وارد محفظه‌ سیلندر می‌شود و سپس به همراه هوا و بخار خودش فشرده می‌شود و در زمان مشخص با جرقه مشتعل شده و پیستون‌ها را به حرکت در می‌آورد. در روزهای سرد، بخار سوخت به اندازه کافی تولید نمی‌شود و اشتعال به خوبی صورت نمی‌گیرد. اما موتور خودروهای جدید (خودروهای انژکتوری) به گونه‌ای طراحی شده که در صورت سرد بودن موتور، مقدار بیشتری سوخت وارد محفظه می‌کند تا بخار بیشتری تولید شود. حال اگر در این حالت شما خودرو را ساکن نگه‌دارید، این سوخت اضافی روغن موجود در پیستون‌ها را با خود می‌شوید و باعث کاهش عمر موتور می‌شود. اگر پس از روشن کردن خودرو شروع به حرکت کنید، گرمای رادیاتور و خود موتور به چرخش در می‌آید و محفظه را گرم می‌کند و سنسور مورد نظر، به طور تدریجی تزریق سوخت را کاهش می‌دهد. البته بهتر است پس از روشن کردن خودرو در روزهای سرد در ابتدای حرکت فشار زیادی به خودرو وارد نکنیم و با سرعت و دور موتور پایین حرکت نماییم تا عمل گرم شدن به آرامی صورت گیرد. اما ایده گرم کردن خودرو در حالت ساکن از کجا آمده است؟ در خودروهای قدیمی با سیستم کاربراتوری، سنسور هوشمند تزریق سوخت وجود نداشت و برای گرم‌تر شدن محفظه و اشتعال بهتر سوخت، نیاز بود که برای مدتی خودرو در حالت ساکن روشن باشد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محب ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    1
    کاملا اشتباه درج شده است. موتور خودرو در حالت گرم بسیار عملکرد بهتری دارد. یکی از دلایل استفاده از ترموستات نیز همین امر است. در حالت سرد حتی ذره ای هم پدال گاز را بفشارید تناسب اختلاط سوخت و هوا بقدری نامناسب است که گاهی موجب ایجاد بک فایر میشود. روغن در حالت سرد فشار بالایی دارد و در خودروهایی که نشانگر فشار روغن دارند این امر محسوس است. حتما باید اجازه روغن کمی گرم شده و تمامی مسیرها را پوشش دهد. در موتورهای حجم بالا ، گاز دادن در حالت سرد گاها منجر به ترکیدن فیلتر روغن میشود. پس ... به موتور خودرو اجازه دهید گرم شود !
  • moein ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    1
    لطفا یه ذره تجربه تون رو ببرید بالا که از گذاشتن این مطلب های باطل جلوگیری کنید
  • امید ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    1
    لطفا در مورد چیزی که اطلاعات ندارید اظهار نظر نفرمائید . موتور ماشین باید باید کمی درجا کار کند تا آماده به کار شود
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    حداقل ۱دقیقه و حداکثر ۳ دقیقه باید گرم شود (بین ۲ تا ۱۲ درجه ۱ دقیقه ۲- تا ۲ درجه ۲ دقیقه زیر۲-درجه ۳ دقیقه )
  • Hamid79 ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    اگر عمل کردن موتور انجام نشود پیستون ها که در حالت عادی بیضی شکل هستند .حرکت پیستون باعث ساییدگی سیلندر میشود و باعث انفجار های ضعیف میشود...
  • رضا یوسفی IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
    0 0
    سلام اونجا که میگید کم کم راه بروید که آب رادیاتور جریان پیدا میکنه ....نه خیر تا ترموستات تا به یه درجه خاصی نرسه باز نمیشه و جریان پیدا نمیکنه ... از گرم کردن اتفاقی نگرفته اما از سرد بودن چرا...ما که بعد از ۴۰ سال ماشین داشتن هم انژکتوری هم کاربرات ضرری ندیدیم همیشه هم ماشینامون سالم و سر حال بودن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =