کد خبر: 157967
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۷

در واقع پلت فرم مجموعه موتور ، جعبه دنده، شاسی و سیستم انتقال قدرت را در برمی گیرد.

به گزارش اخبار خودرو به نقل از عصر ایران ،یکی از مهمترین مواردی که پیش از شروع فرآیند طراحی یک خودرو مد نظر مدیران ارشد دپارتمان طراحی آن برند قرار می‌‌گیرد و نقشی اساسی را در موفقیت آن مدل ایفا می‌‌کند، تصمیم‌گیری و انتخاب پایه، اساس و شالوده‌ای است که قرار است محصول جدید بر اساس آن تولید شود. آشنایی با پیچیدگی‌ها و پیش نیاز‌های طراحی و ساخت یک خودرو طراحی و  مهندسی بخش‌های فنی یک خودرو و انجام مراحل تست و آزمایشات دقیق به قدری پیچیده و دشوار و صد البته هزینه بر است که بیشتر شرکت‌های خودرو سازی ترجیح می‌دهند از یک پایه که قبلا در آن شرکت طراحی شده و سرمایه گذاری‌های هنگفتی روی آن صورت گرفته و توانسته محبوبیت قابل قبولی را  بویژه در بخش فنی در بین مشتریان و منتقدان از آن خود کند در ساخت چندین محصول استفاده کنند.
نمونه ای از یک نوع پلت فرم
آشنایی با مفهوم
پلت فرم به چه معناست؟ پایه و شالوده اصلی که ممکن است بر اساس آن چندین مدل خودرو تولید و ساخته شوند در اصطلاح پلت فرم نامیده می‌شود. در واقع پلت فرم مجموعه پیشرانه، جعبه دنده، شاسی و سیستم انتقال قدرت را در برمی گیرد و همانطور که پیش‌تر نیز بیان شد این قسمت‌ها می‌تواند در بین چندین محصول تولیدی یک شرکت خودروساز مشترک باشند و فقط قسمت‌هایی که نیاز به ایجاد تغییرات در آنها حس می‌شود از نو، طراحی شده و یا تغییراتی اساسی در آنها صورت پذیرد. استفاده از یک پلت فرم در تولید چندین مدل می‌تواند مزایای بسیاری را برای شرکت‌های خودروسازی داشته باشد. نکته قابل توجه در استفاده از پلت‌فرم‌های مشترک این است که استفاده از یک پلت فرم لزوما نباید در بین محصولات یک شرکت خودروسازی باشد بلکه بسیاری از شرکت‌های خودرو ساز در جهان با یکدیگر همکاری نزدیک داشته و با تعریف پروژه‌های مشترک و پیچیده از دانش و تجربیات یکدیگر نهایت بهره را می‌برند که از جمله این شرکت‌های خودروسازی می‌توان به گروه کیا-هیوندای، رنو و مرسدس، و میتسوبیشی و ... اشاره کرد.
آشنایی با مفهوم
نمونه‌هایی از استفاده پلت فرم یکسان و مشترک در چند محصول در بین محصولات تولیدی در داخل کشور شاید بتوان دو خودرو پژو۲۰۶ و رانا را یکی از بارزترین نمونه‌های استفاده از پلت فرم مشترک دانست که عملا دارای سازه و اجزای فنی یکسان اما طراحی داخلی و خارجی متفاوتی هستند(تولید رانا بر روی پلت فرم ۲۰۶ اس دی). علاوه براین محصولاتی نظیر پژو۴۰۵ که به یار دیرینه و پایه و اساس بسیاری از محصولات تولیدی فعلی تبدیل شده است و سمند را می‌توان نمونه دیگری از استفاده از پلت فرم‌های مشترک دانست. از نمونه‌های دیگر پلت فرم‌های مشترک در محصولات خودروسازان جهانی می‌توان به پلت فرم  مشترک خودروهای تویوتا آریون و لکسس ES، هیوندای توسان و کیا اسپورتیج، مرسدس بنز GLK   و کلاس c، ب‌ام‌و سری۳ و ایکس۳ اشاره کرد. که البته  مرسدس GLK و C را باید (همانند ب‌ام‌و سری۳ و ایکس۳) نمونه‌ای به معنای واقعی و کامل از استفاده هوشمندانه از پلت فرم مشترک دانست.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • روزگار ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    1
    یعنی کل ماشینای ایران پژو پلت فرم اصلی هست(سمند پژوپارس دنا سورن )بعدش پرایدهست(پراید١٣١.١١١.١٣٢.تیبا)کلاً ایران درمجموع دوتا ماشین به ملت قالب میکنه برو حالشو ببر
  • مغبون ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    1
    یعنی موتور بنز و بی ام و و میتسوبیشی یکی هست؟ برو جمع کن بابا
  • ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    1
    بنز و بی ام و کجا مثل هم اند چی میگن....
  • ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    1
    رانا با ۲۰۶، نوعی تقلب ودزدی ناشیانه از ۲۰۶ است که هیچ حای دنیا چنین تقلبی رسم نیست. جمع کنید این صنعت رو شما اینکاره نیستید بیص از این بیت المال و جال و مال ملت را صدجه بهش نزنید لطفا.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =