کد خبر: 160729
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹

پریوس به عنوان یک خودروی هیبریدی در هیچ بازه زمانی ظاهر جذابی نداشته است و می توان آن را یک خودرو معمولی در بحث طراحی خطاب کرد.

[caption id="attachment_160744" align="aligncenter" width="600"]تویوتا پریوس 2016 تویوتا پریوس ۲۰۱۶[/caption]

به گزارش اخبار خودرو ، تویوتا پریوس را می توان خودرویی دانست که علاقه بسیاری به حضور در بازار ایران دارد. خودرویی هیبریدی که برای اولین بار نسل سوم آن با مدل ۲۰۱۴ به نمایندگی ایرتویا آمد تا برای تست و بررسی سنجیده شود. حال بعد از مدت ها، شرکت ایرتویا نسل چهارم این خودرو را با مدل ۲۰۱۶ ثبت نام می کند که قرار است تا اواسط تابستان ۹۵ به مشتریان تحویل بدهد. این شرکت نمونه هایی از این خودرو را به نمایندگی های خود فرستاده تا مشتریان در حین ثبت نام بتوانند بازدید اولیه ای از این خودرو داشته باشند. پریوس ۲۰۱۶ با پیش پرداخت ۵۵ میلیون تومان ثبت نام می شود و گویا قیمت حدودی ۱۴۰ میلیون تومان را دارد.

[caption id="attachment_160737" align="aligncenter" width="600"]تویوتا پریوس 2016 تویوتا پریوس ۲۰۱۶[/caption]

پریوس به عنوان یک خودروی هیبریدی در هیچ بازه زمانی ظاهر جذابی نداشته است و می توان آن را یک خودرو معمولی در بحث طراحی خطاب کرد. با رونمایی نسل چهارم این خودرو، انقلابی در طراحی پریوس دیده شد و خیلی ها به ظاهر آن انتقاد کردند. وقتی به سایت های معتبر جهانی سر می زنید و نظر کاربران را در مورد این خودرو می بینید، کمتر کسی از روی عکس پریوس ۲۰۱۶ را تحسین کرده است. برخی او را به ماهی ای تشبیه می کنند که تا به حال کشف نشده بود! ما هم تا حدی بر این اعتقاد تکیه داشتیم و این خودرو نو رسیده را کمی بد ترکیب می دانستیم. برای همین روز پنجشنبه به همراه برخی دوستان «اسب بخار» به نمایندگی مرکزی این شرکت واقع در خیابان دماوند رفتیم و در Showroom مرکزی ایرتویا اولین ملاقات را با پریوس ۲۰۱۶ داشتیم.

[caption id="attachment_160738" align="aligncenter" width="600"]تویوتا پریوس 2016 تویوتا پریوس ۲۰۱۶[/caption]

پریوس ۲۰۱۶ از نزدیک متفاوت است

وقتی این خودرو را از نزدیک می بینید، یاد هرچیزی می افتید به غیر از واژه «بد ترکیب». طراحی پریوس تا حد زیادی انقلابی است و به سمت فضایی بودن رفته است. اگر از نزدیک این خودرو را ببینید، متوجه می شوید که اتفاقا اصول طراحی جالبی در این خودرو رعایت شده و با درک آن ها می توانید آن را خودرویی جذاب بدانید.

[caption id="attachment_160734" align="aligncenter" width="600"]تویوتا پریوس 2016 تویوتا پریوس ۲۰۱۶[/caption]

چراغ های این خودرو که به نگاه برخی زشت می آید، دارای طراحی کریستالی و پولکی در دور لنز چراغ است و با روشن شدن چراغ ها، نقاط نورانی مانند بدن ماهی در زیر نور آفتاب می درخشد که جذابیت خارق العاده را دارد. چراغ های عقب هم طراحی زیبایی دارند و روی آن خطوط عبور باد تعبیه شده است. با روشن شدن چراغ های عقب می بینید نوار قرمزی گوشه های خودرو نمایان می شود که این خودرو را بیشتر به زیبایی نزدیک می کند. درب صندوق عقب هم با دو شیشه تعبیه شده که شیشه عمود بر زمین به صورت مخفی روی آن قرار گرفته و دید عقب را سهولت می بخشد. وقتی از بغل هم به خودرو نگاه می کنید، طراحی به نسبت ساده ای را می بینید که با خط گذرا از بالای دستگیره ها تزیین شده است. در این نما سقف خودرو را در بالای سر سرنشینان جلو بلند می بینید و قوس آن را به سمت صندوق عقب دنبال می کنید. این طراحی نشان می دهد که پریوس ۲۰۱۶ هم تا حدی فست بک و لیفت بک طراحی شده است و خود نمادی از ظاهر اسپرت است. لوگو آبی تویوتا، نوشته Hybrid روی بدنه و صندوق باعث شده تا از هر زاویه، پاک بودن این خودرو به سایرین اعلام شود.

[caption id="attachment_160740" align="aligncenter" width="600"]تویوتا پریوس 2016 تویوتا پریوس ۲۰۱۶[/caption]

طراحی داخلی پریوس، به مراتب جذاب تر از رقبا

تویوتا پریوس ۲۰۱۶ در اتاق خود طراحی ساده و در عین حال شیک و اسپرت را دارد. در این خودرو صفحه کیلومتر خاصی را مشاهده نمی کنید و تمام اطلاعات به صورت نمایشگر خطی در بالای داشبورد به نمایش گذاشته شده است. فرمان این خودرو فرمی خوش دست را داشته و بر روی آن سیستم بلوتوث، فرمان پذیری صوتی و تنظیمات سیستم صوتی قرار دارد. هنوز کروز کنترل پریوس ۲۰۱۶ به سبک بقیه تویوتاها بوده و پشت فرمان در سمت راست قرار دارد. دریچه کولرها با طراحی ملایم و نقره ای شکل، زوایای زیبایی را ایجاد کرده اند و روی دسته تنظیم زاویه باد آن ها، نام Prius حک شده است. در وسط داشبورد، نمایشگر بزرگ JBL قرار دارد که قابلیت پخش دیسک، USB، AUX و Ipod را دارد. این مانیور به سیستم نویگیشن مجهز بوده و در حین دنده عقب، به وسیله دوربین فضای پشت خودرو را نشان می دهد. زیر این نمایشگر، سیستم تهویه اتوماتیک تک کاناله وجود دارد. پایین تر از این بخش، تنظیمات دنده و رانندگی در پنلی با قاب سفید رنگ وجود دارد. دسته دنده کوچک این خودرو با رنگ آبی درخشان مشخص شده و دکمه پارک سمت چپ آن جای گرفته است. سمت راست دسته دنده دکمه های تنظیمات حالت رانندگی و رانندگی برقی تعبیه شده است. با شروع کنسول میانی خودرو، اول صفحه شارژ بی سیم تلفن همراه است که نظر را جلب می کند. بعد از آن جا لیوانی های این خودرو شکلی خاص و پله را به خود گرفته اند که نظر به سمتشان کشیده می شود. دکمه روشن شدن خودرو هم سمت چپ مانیور روی داشبورد قرار دارد و تنظیمات ارتفاع چراغ و غیر فعال کردن سیستم کنترل کشش سمت چپ ستون فرمان جانمایی شده اند.

[caption id="attachment_160743" align="aligncenter" width="600"]تویوتا پریوس 2016 تویوتا پریوس ۲۰۱۶[/caption]

فضای پای سرنشینان در جلو و عقب مناسب طراحی شده و حالت صندلی ها باعث می شود که دید خوبی را داشته باشید. صندلی ها به صورت دستی قابل تنظیم بوده و تنها تنظیم گودی کمر راننده به صورت برقی انجام می شود.

در کابین پریوس ۲۰۱۶ می توان احساس امنیت خوبی را داشت. زیرا شش کیسه هوا هشت نقطه ای و کیسه هوای زانوی راننده ، سیستم پایداری الکتریکی و کنترلِرهای سیستم برقی باعث می شود تا وجود هر حادثه و آسیب به سرنشینان در تصادفات به حداقل برسد.

[caption id="attachment_160742" align="aligncenter" width="600"]تویوتا پریوس 2016 تویوتا پریوس ۲۰۱۶[/caption]

کابین پریوس با اینکه جذاب است، ولی آپشن پسندان را راضی نمی کند. به عنوان مثال نبود تودوزی چرم، صندلی های برقی، گرمکن و سردکن صندلی،سانروف، سنسور پارک جلو و برخی دیگر از این امکانات می تواند عده ای را از خرید یک خودروی هیبریدی منصرف کند. همان طور که در قسمت فوق اشاره شد، پریوس ۲۰۱۶ به مراتب امکانات به روز و پیشرفته ای را دارد و در هر بخش تویوتا سعی کرده از بهترین مواد و ابزار برای ساخت این خودرو استفاده کند. ولی هنوز کاستی هایی در بخش امکانات رفاهی برای نسخه موجود در ایران وجود دارد.

[caption id="attachment_160741" align="aligncenter" width="600"]تویوتا پریوس 2016 تویوتا پریوس ۲۰۱۶[/caption]

مشخصات فنی را چگونه می بینید؟

از نظر حجم موتور و برخی سیستم های برقی، پریوس ۲۰۱۶ نسبت به نسل قبل تغییر نکرده است. موتور بنزینی همان ۱٫۸ لیتر است و با سیستم برقی ۱۳۴ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۲ نیوتون متر تولید می کند. به خاطر اینکه در حین شتابگیری سامانه برقی هم وارد عمل می شود، همین خودرو ۱۳۴ اسب بخاری با وزن ۱۲۹۰ کیلوگرمی کمتر از ۹٫۵ ثانیه شتابگیری صفر تا ۱۰۰ را انجام می دهد. مصرف سوخت کمتر از ۴٫۵ لیتر از ویژگی های این خودرو محسوب می شود. گیربکس این خودرو از نوع CVT یا بهتر بگوییم ECVT است که عملکرد خوبی را در پریوس دارد.

[caption id="attachment_160736" align="aligncenter" width="600"]تویوتا پریوس 2016 تویوتا پریوس ۲۰۱۶[/caption]

جایگاه پریوس در ایران و جهان

پریوس قرار است از سال ۹۵ به بازار ایران ورود رسمی خود را آغاز کند و تا آن روز نمی توان گفت که استقبال و رویکرد بازار نسبت به آن چگونه خواهد بود. ولی برخی منابع از فروش خوب این خودرو در همین چند وقته خبر می دهند که تا حدی جای خوشحالی دارد. پریوس پرفروش ترین هیبرید دنیا است و نسل جدید آن هم به عنوان یکی از خودروهای پرفروش بازار جهانی شناخته می شود. در بازار امارات متحده عربی، مدل ۲۰۱۶ و فول این خودرو قیمتی بین ۹۵ تا ۱۰۲ هزار درهم را دارد. با توجه به قیمت این خودرو در بازار جهانی و تعرفه واردات خودروهای هیبریدی، عوارض های مختلف و هزینه شماره گذاری، بهای ارز، هزینه گارانتی و… می توان به عدد اعلام شده در مورد قیمت این خودرو تا حدی نزدیک شد. احتمال آن داده می شود که پریوس از عوارض تردد در طرح ترافیک معاف شود.

منبع: اسب بخار

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
    از نزدیک خیلی قشنگتر از عکسهاشه با این مصرف کم شتاب و عملکرد اعلام شدش فوق العاده و شعبده بازی است
  • حسین ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
    تویوتا و بنز و بی ام و احترام دارند واگر ظاهرشون هم به دل نشینه بازم عالی هستند مثل دانشمند ویا عالمی که از لباسش خوشتنون نیومده ولی باید بهش احترام بگذارید ولی ماشینهای چینی و حتی بعضی کره ای ها اگر هم زیبا باشند چون اصالت ندارن قابل اعتماد نیستند
  • حسین ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
    تویوتا پریوس هیبرید در تمام مسائل فنی درخشان و باورنکردنیه !!! خودروی دوستارمحیط زیست.. کم مصرف ترین …پربازده ترین … ایمن ترین با ۵ ستاره اروپایی .. شتاب و سرعت نهایی باورنکردنی ولی کاش رو طراحیش بیشتر کار میکردن !!! هرچند عقل که به چشم نیست داخل اتاق این ماشین گنجینه ای از تکنولوژی های روز دنیاست
  • حسین ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
    تویوتا پریوس ۲۰۱۶ تنها ماشین دنیا که در سخت ترین آزمون ایمنی دنیا (IIHS بزرگراه های آمریکا ) نمره خوب با هر پنج ستاره ایمنی رو گرفته و برندهایی مانند بنز - بی ام و- آئودی- هوندا - کادیلاک و ... فقط نمره های متوسط و ضعیف گرفتن
  • ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
    ارتفاع ماشین از زمین چند سانتیمتر است؟
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    1
    ۱ سانتیمتر .
  • ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    این رو که میگم ۱۰ سال پیش مدیران تویوتا تا به امروز دنبالشن مشتری وفادار نه مشتری راضی اگه ایران هم یکم بهش فکرکنه حالا نمیخایم عمل کنه ایران گلستان واقعی میشه اونوقت برای ایران خودرو و سایپا از خاج صف میکشن
  • کورش ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
    1
    طبق آخرین تحقیقات موسسه معتبر Consumer Reports تویوتا پریوس قابل اعتمادترین خودروی دنیا خرید خودرو یک سرمایه گذاری بلند مدت است و یکی از مهم ترین معیار های خریداران, قابل اعتماد بودن خودرو می باشد. خریداران انتظار دارند تا خودروی آنها در طول زمان مصرف, بالاترین کارایی و کمترین استهلاک را داشته باشد. اما نتایج تحقیقات نشان می دهد که همه خودروها این قابلیت مهم را دارا نمی باشند. موسسه معتبر کانسیومر ریپورتز با بررسی بیش از ۵۰۰،۰۰۰ خودرو، قابل اعتمادترین خودروهای حال حاظر دنیا را مشخص نموده است که در صدر این جدول تویوتا پریوس، طلایه دار خودروهای هیبریدی دنیا قرار دارد. در این بررسی، ۱۷ مورد از اساسی ترین بخش های خودرو که ممکن است در طی رانندگی به مشکل برخورد نمایند مشخص گردیده است که این ۱۷ مورد طیف وسیعی از قسمت های خودرو، از صدای ترمز و ایراد در تریم داخل خودرو گرفته تا ایرادات اساسی از قبیل گیربکس و موتور و سیستم انتقال نیرو و … را شامل می شود. سپس هر مورد بر اساس اهمیت آن وزن دهی شده است و این معیارهای موزون در نتایج حاصل از تست واقعی خودروها مورد استفاده قرار گرفته اند. همان طور که گفته شد، با در نظر گرفتن همه موارد و معیارهای فوق، تویوتا پریوس به عنوان قابل اعتمادترین خودروی فعلی دنیا انتخاب گردید و پس از آن، لکسوس CT200h قرار گرفته است. رتبه بندی کامل خودروها از نظر میزان قابلیت اعتماد به آنها به ترتیب زیر می باشد: ۱٫ Toyota Prius ۲٫ Lexus CT200h ۳٫ Infiniti Q70 ۴٫ Audi Q3 ۵٫ Lexus GX ۶٫ Lexus GS ۷٫ Mercedes-Benz GLC ۸٫ Chevrolet Cruze ۹٫ Audi Q7 ۱۰٫ Toyota 4Runner در این گزارش، در توضیح ویژگی های تویوتا پریوس آمده است: تویوتا پریوس جدید به نسبت نسل پیشین خود ابعاد بزرگتری داشته و ارتفاع آن نیز کاهش یافته است. نسل جدید تویوتا پریوس بر روی پلتفرم تازه ای طراحی گردیده است که سیستم تعلیق آن کاملا مستقل می باشد. این موضوع باعث بهبود هدلینگ خودرو, نَرم تر شدن سواری آن و از سوی دیگر پایین تر آمدن مصرف سوخت آن شده است. پشت آمپر دیجیتال و جذاب آن در طول فضای داشبورد به صورت کاملا مهندسی شده ای قرار گرفته تا به بالاترین درجه ارگونومی دست یابد و دسترسی هر چه آسانتر به اطلاعات مورد نیاز برای راننده مهیا گردد. این خودرو همچنان تا مرز ۴۵ کیلومتر بر ساعت توانایی حرکت در مد الکتریکی را دارا می باشد و لیکن صدای موتور در داخل کابین بسیار کمتر شنیده می شود. فلسفه تویوتا پریوس همواره بر کارایی و هزینه های نگه داری پایین بوده است و این مدل کاملا منطبق بر آن می باشد. نکته دیگری که در این گزارش به چشم می خورد وجود ۵ خودروی تویوتا و لکسوس در لیست ۱۰ خودروی برتر این تحقیق می باشد. لینک خبر از موسسه Consumer Reports: consumerreports.org/car-reliability/10-most-reliable-cars
  • سارا ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۸
    کدوم تیپ داخلش کاملن سفیده؟ من یکی از پریوسهایی ک دیدم حتی فرمون هم سفید بود؟ میشه راهنمایی کنید/ جهت خرید
  • خادم ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
    متاسفانه موقع تبلیغات میگن دارای GPS ولی دروغه,GPS فعال نیست و برای اون باید یه هزینه کلان بکنید ولی برند تویوتا عالیه ممنون از همه دست اندرکاران, طراح-سازنده-وارد کننده-فروشنده...

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =