کد خبر: 170531
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۸

کارپلی امکانی است خودروساز در اختیار شما قرار میدهد تا از این طریق به محتوای آیفون خود بر روی صفحه نمایش خودرو دسترسی داشته باشید.

اخبار خودرو - شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که خودرویی خریداری کرده و سپس مشاهده میکنید که سیستم ارتباط سرگرمی آن ضعیف میباشد و در بسیاری از موارد بروز نیست. یا خودروی شما قدیمی شده و این سیستم دیگر کارایی قبلی خود را ندارد. قطعا اینکه برای بروزرسانی سیستم چند رسانه ای خودرو بخواهید اتومبیل خود را تعویض کنید راه حل چندان معقولی به نظر نمیرسد. بنابراین اگر بتوانید فقط سیستم ارتباط سرگرمی را ارتقا دهید بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

به گزارش اخبار خودرو ، این دقیقا همان کاری است که سیستم های اپل کارپلی و اندروید اتو انجام میدهند. یعنی شما با استفاده از گوشی های هوشمند و مستقل از کامپیوتر خودرو برنامه ها و فعالیت های مورد نظرتان را اجرا کرده و هر زمان که مایل باشید با خرید یک گوشی جدید، گویا تمام سیستم چند رسانه و ناوبری خودرو را نوسازی کرده اید. در ادامه با کارکرد هر یک از این برنامه ها آشنا خواهید شد.

[aparat]wYyli[/aparat]

کار پلی، راهکار هوشمندانه اپل

کارپلی امکانی است که خودروساز در اختیار شما قرار میدهد تا از این طریق به محتوای آیفون خود بر روی صفحه نمایش خودرو دسترسی داشته باشید. در حقیقت این یک سیستم عامل iOS نیست بلکه یک راه ارتباطی است که برنامه ها و پیام های گوشی از طریق خودرو در اختیار شما قرار گرفته و بتوانید آنها را مشاهده کرد و از طریق صوتی یا لمسی آنها را مدیریت نمایید.

[caption id="attachment_170534" align="aligncenter" width="600"]آشنایی با طرز کار و قابلیت های اپل کارپلی و اندروید اتو آشنایی با طرز کار و قابلیت های اپل کارپلی و اندروید اتو[/caption]

شما میتوانید از طریق کابل لایتنینگ اپل گوشی را به خودرو متصل کنید و از طریق فناوری eyes off هم حواستان به جاده باشد و هم با فرامین صوتی گوشی خود را کنترل کرده و مثلا با شخص خاصی تماس بگیرید یا از مکان نزدیک ترین پمپ بنزین آگاه شوید.

در حال حاضر بیش از ۱۰۰ مدل از حدود ۴۰ خودروساز از کارپلی در سیستم ارتباط سرگرمی خود استفاده میکنند که از جمله این شرکت ها میتوان به شورلت، مرسدس بنز، فورد، کادیلاک، هوندا، فولکس واگن، هیوندای، فیات کرایسلر و ... اشاره نمود. شرکت هایی که مانیتورها، سخت افزارها و لوازم جانبی سازگار با کارپلی را تولید میکنند به مراتب بیشتر از اندروید اتو هستند که این موضوع به گسترده تر شدن استفاده از این سیستم کمک کرده است. این شرکت ها به طور عمده عبارتند از آلپاین، JVC، JLB، کنوود و پایونیر. قیمت پایه سیستم کارپلی بر روی خودرو ۳۹۹ دلار است که نسبت به قیمت ۷۰۰ دلاری برای اندروید اتو به مراتب به صرفه تر میباشد. البته اگر به برنامه هایی مانند گوگل مپ وابسته هستید ناچارید این اختلاف قیمت را بپردازید.

[caption id="attachment_170535" align="aligncenter" width="400"]آشنایی با طرز کار و قابلیت های اپل کارپلی و اندروید اتو آشنایی با طرز کار و قابلیت های اپل کارپلی و اندروید اتو[/caption]

برای اینکه بتوانید گوشی خود را به سیستم کارپلی متصل کنید باید آیفون ۵ و بالاتر داشته باشید. هنگامی که شما این سیستم را روشن می کنید آیکون هایی در یک شبکه ۲ در ۴ انتظار شما را می‌کشند و شما قادر به استفاده از این نرم افزارها از طریق صفحه نمایش لمسی و یا دکمه‌های استاندارد اطراف آن را دارید و علاوه بر این شما می‌توانید با فشردن دکمه تشخیص صدا اقدام به فعال‌سازی دستیار صوتی اپل یعنی siri کنید. هرچند آیکون ها نیز درشت طراحی شده اند تا با کمترین نگاه بتوانید گزینه مورد نظر را انتخاب کنید.

استفاده از کارپلی موجب شده تا سیستم های ارتباط سرگرمی و چند رسانه ای بسیار ساده تر، هوشمند تر و کاربرپسند تر شوند. دیگر خبری از انبوهی از دکمه ها در اطراف صفحات نمایش نیست و کار با این مانیتورهای لمسی به راحتی کار با یک آیفون معمولی است.

اندروید اتو، پاسخ قاطع گوگل به اپل

اندروید اتو راه حل گوگل برای ایجاد ارتباط بین گوشی های هوشمند و سیستم های رسانه ای خودرو است. به طور ساده اپلیکیشن ها، تماس ها، پیامک ها و سایر داده های گوشی های همراه بر روی صفحه نمایش لمسی خودرو قابل دسترسی میباشد. برای استفاده از اندروید اتو میبایست گوشی شما به نسخه ۵ اندروید و بالاتر مجهز باشد. در واقع با استفاده از برنامه اندروید اتو به جای استفاده از کامپیوتر خودرو از گوشی خود برای فعالیت هایی مثل گوش دادن به موسیقی و رادیو و نقشه خوانی استفاده خواهید کرد.

[caption id="attachment_170533" align="aligncenter" width="600"]آشنایی با طرز کار و قابلیت های اپل کارپلی و اندروید اتو آشنایی با طرز کار و قابلیت های اپل کارپلی و اندروید اتو[/caption]

گوگل برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ اعلام نمود که اندروید اتو را به عنوان رقیب کارپلی شرکت اپل طراحی کرده است. از آن زمان این برنامه به طور آهسته و پیوسته رشد نموده و در سال ۲۰۱۶ قرار است گوگل اولین آپدیت کلی در اندروید اتو را اعمال کند.

برای استفاده از اندروید اتو نیاز است تا شما گوشی خود را از طریق کابل USB یا از طریق وای فای به خودرو متصل کنید. برای پاسخگویی به تماس استفاده از بلوتوث نیز ضروری میباشد. حال شما میتوانید برنامه هایی مانند گوگل مپ، گوگل پلی، گوگل موزیک و سایر برنامه های گوشی خود را بر روی صفحه نمایش خودرو مشاهده کنید.

گوگل می‌گوید اندروید اتو به گونه‌ای طراحی شده که حواس راننده را پرت نکند. درست است که نمایشگر اندروید اتو لمسی است اما می‌توان با استفاده از میکروفون و فرمان صوتی از آن استفاده کرد. به این منظور کافی است آیکون میکروفون که در سمت راست و بالای صفحه نمایش داده می‌شود را کلیک کنید و سپس با فرامین صوتی به تماس‌ها و پیامک‌ها پاسخ دهید، مقصد خود را در نقشه جست‌وجو کرده و یا موسیقی‌های مورد علاقه‌ی خود را پخش کنید.

[caption id="attachment_170532" align="aligncenter" width="600"]آشنایی با طرز کار و قابلیت های اپل کارپلی و اندروید اتو آشنایی با طرز کار و قابلیت های اپل کارپلی و اندروید اتو[/caption]

اندروید اتو همان سیستم عامل اندروید گوشی با همان دکمه ها و منو هاست و استفاده از آن نیاز به آموزش خاصی ندارد. دقیقا مانند کارپلی اپل، کاربر در این مورد نیز میتواند از صفحه نمایش خودرو مانند یک گوشی با تمام ویژگی های آن استفاده کند. شرکت هیوندای اولین خودروسازی بود که در سوناتا ۲۰۱۵ از اندروید اتو استفاده کرد و اکنون شورلت، میتسوبیشی، نیسان، هوندا، فورد، فولکس، اشکودا، کیا و چند کمپانی بزرگ دیگر با گوگل در این زمینه همکاری میکنند. هرچند برخی شرکت ها از جمله تویوتا هنوز ترجیح میدهند در این خصوص محتاطانه تر عمل کنند.

اندروید اتو هم اکنون در ۳۰ کشور جهان توسط شرکت های خودروسازی بکارگیری شده است و این رقم در آینده افزایش نیز خواهد یافت. همچنین شرکت های پایونیر و کنوود به طور خاص در ساخت سخت افزار و صفحه نمایش های خودرو با قابلیت اندروید اتو با گوگل همکاری میکنند.

طبق اعلام گوگل نسخه جدید اندروید اتو در اواخر سال جاری میلادی عرضه شده  و دیگر به خودرویی سازگار با این برنامه و اتصال گوشی به خودرو نیازی ندارید. براین اساس شما می‌توانید همچون روال عادی و رومزه خود گوشی را در پایه‌ی مخصوص نگهداری گوشی قرار داده و با اجرای اپلیکیشن اندروید اتو از سیستم ناوبری و اطلاعاتی آن استفاده کنید.

منبع : theverge

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تبلیغات گوگل ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    لطفا در مورد هدفمنی این سرویس بیشتر توضیح دهید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =