کد خبر: 170982
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴

با گذشت یک سال از اجرای برجام شاهد انتشار اطلاعیه‌های فروش محصولات مختلفی از سوی دو خودروساز بزرگ کشور هستیم که بیشتر این محصولات جزو خودروهای چینی هستند.

به گزارش اخبار خودرو به نقل از باشگاه خبرنگاران ،بازار خودرو و ذائقه مصرف کنندگان در سال های اخیر پیوسته در حال تغییر بوده و توجه مشتریان ایرانی به طراحی، ایمنی، امکانات رفاهی و در اصطلاح آپشن های مختلف معطوف شده است. پس از اجرایی شدن برجام،مردم انتظار داشتند صنعت خودروکشور دوران سخت رکود را پشت سر گذاشته و خودروسازان با عقد قراردادهای تازه با شرکت های معتبر اروپایی تولید محصولات باکیفیت و به‌روز را در پیش بگیرند  اما با گذشت یک سال از اجرای برجام شاهد انتشار اطلاعیه‌های فروش محصولات مختلفی از سوی دو خودروساز بزرگ کشور هستیم که بیشتر این محصولات جزو خودروهای چینی هستند. بر اساس این گزارش؛ در دوران تحریم پای خودروهای چینی به کشور باز شد و چشم بادامی ها توانستند با ۸ سال فعالیت در ایران ، ۱۰ درصد بازار خودرو را نصیب خود کنند به طوریکه در سال ۱۳۹۴، ۸۰ هزار دستگاه انواع خودرو چینی در کشور تولید شده که شامل ۲۰ مدل سواری می شود. با توجه به زمزمه های ورود خودروسازان خارجی در کشور بعد از برجام ،چشم بادامی ها تصمیم گرفتند از قافله عقب نمانند و طیف وسیعی از محصولات خود را همزمان در ایران تولید نمایند که در این راستا همکاری گسترده دو خودروساز برتر کشور با شرکت های چینی در تولید محصولات مختلف صورت گرفته است. برخی فعالان بازار خودرو انتظار دارند چینی ها کیفیت محصولات خود را بالا ببرند، زیرا با ورود خودروسازان بزرگ به کشور و ایجاد فضای رقابتی در بازار خودرو حرفی برای گفتن نخواهند داشت. بر اساس این گزارش در اختیار قرار دادن سهم بزرگی از بازار به شرکت هایی که تنها به فروش خود می اندیشند، بدون بهره گیری از دانش فنی آن ها در جهت ارتقای صنعت خودروسازی کشور، در طولانی مدت به نفع اقتصاد ملی نخواهد بود و سبب درجازدن خودروسازی کشور می شود.
*** حضور پررنگ چینی ها در بازار خودرو
  رامین نورقلی پور عضو کمیسیو ن صنایع و معادن مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به تاثیر تحریم ها  بر رکود بازار خودرو و حضور پررنگ چینی ها در بازار ایران اظهار کرد:‌ تحریم شرایط را برای حضور بیشتر چشم بادامی ها در بازار داخلی مهیا ساخت و به دلیل قیمت ارزان و تنوع خوردوهای چینی بسیاری از مردم از این محصولات استقبال کردند و این شرایط حتی در دوران پسابرجام نیز دیده می شود .
وی ادامه داد: خوشبختانه با قراردادهایی که ایران اخیرا با کشور های صاحب نام در صنعت خودرو داشته به زودی شاهد تنوع محصول و ارتقای کیفیت همراه با قیمت مناسب خواهیم بود.
وی تصریح کرد:‌ نظارت و ارائه تسهیلات ویژه به خودروسازان، استفاده ازتجارب شرکت های صاحب نام در بازار جهانی، تشکیل کارگروهای نظارتی برای تعیین قیمت و بهبود کیفیت در سطح بین المللی می تواند علاوه بر ارتقاء کیفیت خودروی ایرانی، اعتماد مردم را نسبت به تولیدات داخلی افزایش دهد.
  *** مجلس و دولت در بازار داخلی خودرو بیشتر نظارت کنند
 تقی کبیری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم شورای اسلامی اظهار کرد :‌ باتوجه به رکود در بازار داخلی خودرو باید مجلس و دولت با جدیت بیشتر در بحث نظارتی ورود پیدا کنند زیرا در اختیار قرار دادن سهم بزرگی از بازار  به خارجی ها بدون بهره گیری از دانش فنی آنها، در طولانی مدت به نفع اقتصاد ملی نخواهد بود و باعث درجازدن خودروسازی کشور می شود.
وی گفت :‌ اکنون خودرو سازان چینی بیش از ۱۰ درصد از بازار داخلی را به دلیل تنوع در مدل ها و عرضه محصول با قیمت ارزان در اختیار گرفته اند که باید با به روز رسانی تکنولوژی و دانش فنی در صنعت خودروی داخلی بتوانیم بازار را از چینی ها  پس بگیریم.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدي ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
    کسی که خوابه میشه بیدارش کرد ولی امان از کسی که خودشو زده به خواب !!! خودرو سازهای ما نمیخواااااااان ضعف مدیریت و حفظ منافع .... مشکل اساسی مملکت در تمام سطوح است
  • ل ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
    این پورسانت چبنی ها زیاده و همه مسئولین و مدیران صنعت خودرو تشنه خدمت به مردم هستند ......
  • ناشناس ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
    چینی ها به کیفیت اهمیت نمیدن،در عوض اروپاییها و صاحب نام های خودروسازی ،صنعتشون در اختیار ایران نمیزارن چون میدونن کیفیتشون به شدت پایین میاد،واس همین هم چینی ها در ایران حضور بیشتری دارن
  • ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
    انحصار موجود در صنعت خودرو کشور هم پدر ملت و هم پدر صنعت را دراورده و درخواهد اورد. حالا این را کی داریم می گیم. متاسفانه مسئولین تحت تاثیر بلوف خودروسازان در زمینه اشتغال چشم بر این واقعیت می بندد و تنها صدمه و زیان را به کشور و ملت تحمیل می کنند.
  • ایران ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۹
    خب خدایش همین قیافه خودروهای رنو که جدیدا وارد بازار شدن رو ببینین ادم حالش بهم میخوره هر چی خودرو زشت هست وارد میکنن با قیمت بالا خب مردم میرن خودروی چینی با ظاهر بهتر و ایمنی در حد بهتر از خودروی ایرانی و قیمت مناسب میگیرن
  • ساسان ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۹
    حتما بازار از چینی ها پس می گیری
  • رامین ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۹
    وقتی که مسئولان خودرویی ما سواد خودرویی شان فقط در حد چهار چرخ است دیگر انتظاری نیست ک خودرو چه قیافه ای داشته باشدفقط راه برود کافی است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =