کد خبر: 171647
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰

یکی از معضلات جدید که به خودروهای مدرن اضافه شده هک شدن این خودروها توسط هکرهاست. ایده هک کردن و به دست گرفتن کنترل خودروها، جنبه منفی و سیاهی از تکنولوژی است که خودروهای مدرن را به چالش می‌کشد.

به گزارش اخبار خودرو ،یکی از معضلات جدید که به خودروهای مدرن اضافه شده هک شدن این خودروها توسط هکرهاست. ایده هک کردن و به دست گرفتن کنترل خودروها، جنبه منفی و سیاهی از تکنولوژی است که خودروهای مدرن را به چالش می‌کشد.

فناوری که مدعی است باعث بهبود کارایی، امنیت و ارتباط با دنیای بیرون در خودروها شده اینک در نفس خود به معضل تبدیل شده است. خودروهای جدید به رایانه‌هایی مجهز هستند که کنترل هرقسمت از ترمزهای ضد قفل تا سیستم موتور و دنده را بر عهده دارند. فراتر از این ، حتی خودروهایی وجود دارند که هیچ ارتباط فیزیکی بین پدال‌ها و مکانیسم کنترل آنها وجود ندارند. به عنوان نمونه نیسان، سیستم فرمان و کنترل خودرو از طریق سیم را در مدل ۲۰۱۴ Infiniti Q50 پیاده‌سازی کرده است.

با توجه به سیستم‌های کنترل ترمز و سوخت خودرو از طریق رایانه‌ها، تنها کاری که هکرها باید انجام دهند، وارد کرن کدهای مخرب رایانه‌های خودرویی است، این عمل از نظر فنی سخت‌تر از هک یک کارت اعتباری محسوب می‌شود.

برای خودروهایی که به سیستم‌های بی‌سیم مجهزند، این کنترل غیرمجاز خودرو می‌تواند راحت‌تر صورت بگیرد. سامانه کنترل رایانه‌ای خودرو که شبکه محلی کنترل کننده نامیده می‌شود، مانند رایانه رومیزی یا لپ‌تاپ شما نیست و علاوه بر داشتن سیم کشی متعدد، امکان دریافت فرامین به صورت بی‌سیم را ندارد.

تمامی این مسائل باعث می‌شود، نفوذ به خودرو برای سرنشینان آسان شده و جان سرنشینان را به خطر اندازد. برای مثال  این امر امنیت راننده و سرنشینان را به خطر می‌اندازد.

در سال گذشته حمله موفقیت‌آمیز و رخنه هکرها به جیپ چروکی باعث شد تا گروه خودروسازی "فیات- کرایسلر" برای اصلاح سامانه امنیتی بیش از ۱٫۴ میلیون دستگاه خودروی مدرن خود فراخوانی را مطرح کند.

این گروه خودروسازی در سال گذشته و پس از اعلام فراخوان، به مدیریت و توسعه مقیاس‌های امنیتی خودروهای فیات کرایسلر پرداخته تا کنترل مجموعه‌ای از دکمه‌های مرتبط با رانندگی را برای کاربر خودرو حفظ کند.

اما دو متخصص هک در آمریکا پس از ارتقاءسامانه امنیتی این خودروها به راحتی توانستند، کنترل سامانه کروز و فرمان جیپ چروکی را در سرعت‌های متفاوت در هنگام حرکت از دست راننده درآورند. برای این کار ان دو متخصص مجبور به وصل یک لپ‌تاب یه شبکه الکترونیکی خودرو شدند. با وجود اینکه این مدل از هک نیز نگران کننده است، اما مانند هک از راه دور خطرناک نیست.

در ماه گذشته گروه خودروسازی فیات کرایسلر اعلام کرد برای خودروهای غیر قابل اعتماد از نظر نرم‌افزاری نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ دلار هزینه کرده است. با این وجود این سامانه نرم‌افزاری ـخرین سامانه اجرایی این خودروها نیست. با وجو اینکه سامانه‌های امنیتی تقویت می‌شوند، اما هکرها نیز هر روزه راه‌های بیشتری برای نفوذ پیدا می‌کنند. باید منتظر ماند تا در آینده چه سامانه‌هایی برای امن‌تر شدن خودروها به کار گرفته می‌شوند.

منبع:عصر ایران

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =