کد خبر: 182518
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳

مصرف گرایی باعث می شود نظم اقتصادی خانواده ها دچار بحران شود و آسیب های جدی به نظام خانواده وارد کند .

به گزارش اخبار خودرو نسرین رضایی روانشناس در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهار داشت : مصرف گرایی افراد ناشی از عقده های روانی است و یا تلاشی برای جبران کمبودهای گذشته است و افراد می خواهند هر چه سریعتر در چارچوب غیرمنطقی فاصله وضع موجود را با وضع ایده ال ومطلوب خود پر کنند .

[caption id="attachment_182519" align="aligncenter" width="600"]مصرف گرایی آسیب های جدی به نظام خانواده وارد می کند مصرف گرایی آسیب های جدی به نظام خانواده وارد می کند[/caption]

وی افزود : وقتی برخی افراد خود واقعی را در جایگاه کمتری ببینند حتما به خود ایده ال و آرمانی می اندیشند و چون این فاصله را با تلاش های منطقی و رفتارهای مالی و اقتصادی مناسب نمی توانند پر کنند به مدهای جدید روی می آورند و سبک اقتصادی خود را در زندگی با معیارهای ناهنجار تخریب می کنند.

این روانشناس گفت :  باید با توجه به شخصیت واقعی خود تلاش کنیم زندگی را بسازیم و متناسب با منابع درآمدی و اقتصادی که داریم و با توجه به محدودیت های آن برای تامین نیازهای نامحدود خود برنامه ریزی کنیم که تنها راه بهینه و منطقی در این مسیر اولویت بندی هزینه ها و حذف اولویت های پایین است .

رضایی گفت : اولین آسیب مصرف زدگی و مصرف گرایی  تخریب عزت اقتصادی خانواده است و با افزایش هزینه ها در مقابل درآمدها ، بحران اقتصادی و مالی هم در خانواده ایجاد می شود .

وی افزود : آسیب بعدی ارائه الگوی نامناسب به فرزندان است و وقتی والدین در هزینه اقتصادی خود از منطق معیشتی دور می شوند ، فرزندان هم این فرهنگ را در ذهن خود حفظ می کنند و در آینده نخواهند توانست سبک اقتصادی موفقی داشته باشند .

رضایی گفت :‌آسیب بعدی مصرف گرایی ، افزایش ناهنجاری های اجتماعی ناشی از پدیده طلاق و شکست در زندگی های مشترک است چون این قبیل افراد در تشکیل زندگی فقط به عامل اقتصادی توجه می کنند در حالیکه هزاران عامل غیراقتصادی هم برای زندگی موفق لازم است . در نتیجه اختلافات خانوادگی بیشتر می شود و تاثیر منفی بر زندگی دارد .

وی افزود : زمانی که خانواده دچار مصرف گرایی می شود اگر دچار فقر مالی شد ، به هزینه های بالای تامین وام روی می آورند که این رویکرد هم در آینده باعث خواهد شد زندگی دچار بحران مالی شود و پیامدهای منفی دیگری هم خواهد داشت .

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =