کد خبر: 182706
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷

تردد خودورهای شخصی و عدم میل و رغبت برخی از مردم برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی از معضلاتی است که کلانشهرهایی همچون تهران را با چالش های عدیده های مواجه ساخته است.

به گزارش اخبار خودرو به نقل از باشگاه خبرنگاران ،تردد انبوه و کثیر خودروهای تک سرنشین در محورها و معابر شهری از معضلاتی به شمار می رود که استمرار و تشدید آن در کوتاه مدت و بلند مدت با مصائب و نارسایی  های شهری و زیست محیطی چالش برانگیزی همراه خواهد شد.
حمل و نقل عمومی یکی از مولفه های اساسیِ تحقق توسعه پایدار در جوامع محسوب می شود که قاعدتا شهرهای ایران نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
یکی از اصلی ترین مشکلات کلانشهرهای ایران در حال حاضر به تردد فراتر از ظرفیت سواری ها و خودروهای شخصی معطوف می شود.
ترافیک،کندی روند تردد و حمل و نقل،آلودگی و آلایندگی هوا،بی نظمی و نازیبایی سیمای شهری،تنها بخشی از پیامدها و عوارض ناخوشایند کثرت خودروهای سواری در معابر سواره روی شهری است.
طبق آمار منتشر شده در رسانه ها،تنها در شهر تهران روزانه ۱۷ میلیون سفر شهری انجام می شود که با احتساب سفرهای شهری روزانه ۲۰ میلیون ساعت وقت شهروندان تهرانی در ترافیک هدر و تلف می شود.
بر اساس مطالعات و بررسی های انجام شده،از نظر ریالی این میزان معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان ارزش گذاری شده است.
عوامل بسیاری در تشدید بروز و ظهور فزاینده خودروهای سواری و تک سرنشین در ایران اثر گذار است که در ذیل به بخشی از آنها اشاره می شود.
*فقدان حمل و نقل عمومی مناسب و متناسب با جمعیت شهری
امید یاراحمدی،کارشناس حمل و نقل در تشریح و واکاوی این معضل اظهار داشت :شهر تهران از قریب به ۱۷۲ کیلومتر خط مترو و ۱۹۰ کیلومتر خط اتوبوس تندرو برخوردار است  اما حمل و نقل عمومی فعلی جوابگوی تقاضای مسافرت درون شهری(۱۷ میلیون سفر روزانه)نیست.
وی افزود:فرسودگی بافت شهری،کم عرض بودن خیابان،یکی از دلایل موثر در بروز و تشدید خودروهای تک سرنشین در کلانشهرهای ایران محسوب می شود.
کارشناس حمل و نقل با اشاره به جذابیت های اقتصادی پایتخت عنوان کرد:متمرکز بودن بسیاری از مراکز پول ساز و گروه های متعدد مردمی در پایتخت باعث می شود گردش سرمایه در این منطقه افزایش یابد و به تبع وجود فروشگاه های خرید متعدد و متکثر نیز مزید بر علت شده تا میل به حضور در چنین مراکزی و همچنین مهاجرت به شهر تهران با افزایش هر چه بیشتر خودروها همراه شود.
یاراحمدی گفت:افزایش بی رویه خودروهای شخصی در پایتخت اعم از تولید داخل و یا وارداتی از دیگر نیز عامل دیگری است که بر مبنای آن بطور طبیعی به حجم ترددها افزوده است.
وی افزود:به عبارت دیگر می توان گفت توازن و بالانس مطلوبی میان جمعیت موجود وخودروهای خریداری شده توسط مردم وجود ندارد و  همین امر کافی است تا شرایط دشواری در عرصه مدیریت شهری لحاظ شود.
*لزوم بهره گیری از تَجارب کشورهای توسعه یافته
مسعود خوارزمشاهی،کارشناس حمل و نقل ضمن اشاره به ضرورت بهره گیری و الگوبرداری از تجربیات کشورهای توسعه یافته و نقش تاثیرگذار فرهنگ سازی در این خصوص گفت:  برنامه ریزی معقولانه بین دستگاهی یکی از عناصر تعیین کننده در برون رفت از این چالش خواهد بود.
وی افزود:با نگاهی اجمالی به مدیریت ترافیکی شهرهای بزرگ و توسعه یافته جهان به این امر پی می بریم که در کنار تامین امکانات و زیرساخت های مناسبِ حمل و نقل،فرهنگ ترافیکی نیز به نحو شایسته ای آموزش داده شده است.
این کارشناس حوزه حمل و نقل عنوان کرد:در کشوری همچون ژاپن استفاده بی دلیل از وسیله شخصی با عوارض و مالیات های سنگینی روبرو می شود.
خوارزمشاهی گفت:البته نباید از نظر دور داشت که در کنار سخت گیری های اینچنینی،توسعه و تقویت امکانات مرتبط با حمل و نقل نیز در کشورهای اینچنینی فراهم شده و به واقع این شهروندان هستند که با انتخاب خویش ،شیوه تردد در شهر را بر می گزینند.
وی در خاتمه یادآور شد:بخش قابل توجهی از انسداد های ترافیکی در پایتخت با آموزش صحیح قابل رفع است و البته در کنار آن باید در تامین سرانه امکانات و ادوات مرتبط با حوزه حمل و نقل و تامین و تخصیص اعتبارات مکفی برای ایجاد انگیزه هر چه بیشتر در میان شهروندان به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی همت و تلاش مضاعفی را لحاظ کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =