کد خبر: 183424
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷

دکتر شهرام شیرکوند

اخبار خودرو - تغییر و تحولات سریع در بازارهای جهانی، سازمان‌ها را با چالش‌های مختلفی روبه‌رو کرده است. حتی باقی ماندن در بازارهای داخلی مستلزم رقابت با رقبای قدرتمند بوده و با توجه به گسترش و پیچیدگی اهداف، فرآیندها و ساختار سازمانی در عرصه رقابت، سازمان‌هایی می‌توانند به بقای خود ادامه دهند که نسبت به خواسته‌ها و انتظارات مشتریان، شرکای تجاری، سهامداران و سایر ذی‌نفعان پاسخ گو باشند.

شرکت‌های صنعتی به صورت مداوم درحال تغییر و دگرگونی بوده و هرگونه اقدام از طرف رقبا انتظارات ذی‌نفعان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. حتی اقدامات یک شرکت یا سازمانی که کاملا خارج از حوزه صنعت قرار داشته باشد، می‌تواند تا اندازه‌ای طرز تلقی ذی‌نفعان گروه را در مورد اینکه چگونه باید به آنان خدمت‌رسانی شود، تحت‌تاثیر قرار دهد.

علاوه‌بر کسانی که در شرکت مفروض سهم مالکانه دارند، بسیاری از افراد و گروه‌های دیگر نیز در آن شرکت علایقی دارند و رفتار شرکت و نحوه راهبری آن، بر علایق ایشان اثر می‌گذارد و بنابراین باید حقوق و علایق این طیف گسترده از ذی‌نفعان، در سیاست‌ها و رفتار شرکت دیده شود. در طیف گروه‌های ذی‌نفع در بنگاه‌ها، این گروه‌ها را می‌توان مشاهده کرد: مالکان (سهامداران)، مدیران، کارکنان، مشتریان ، تامین‌کنندگان، توزیع ‌کنندگان، دستگاه‌های ناظر بر حسن اجرای قوانین، سازمان‌های پاسدار محیط ‌زیست، مردم محل، فعالیت بنگاه، دولت، رقبا، بانک‌ها و موسسه‌های مالی، رسانه‌ها، جامعه علمی.

بنابراین متولیان حوزه صنعت می بایست با هدف توسعه ارتباطات تجاری خود با گروه های فوق و به منظور افزایش اثربخشی و کارایی در صنعت ، علاوه بر مدیریت ارتباط با مشتریان ، مدیریت ارتباط با شرکای تجاری نیز ایجاد نمایند تا شاهد توسعه بازار و تحولی عظیم در بخش ارتباطات سازمان با شرکای تجاری باشند .

مدیریت ارتباط با شرکا ( PARTNER  RELATIONSHIP  MANAGEMENT ) یک حیطه پراهمیت است که افراد موفق از آن برای کسب حمایت دیگران استفاده می‌کنند. این حیطه به آنها کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنند تا در مواردی که دیگران شکست می‌خورند، پروژه آنها موفق خواهد بود. مدیریت ارتباط با شرکا (PRM )  یک راهبرد تجاری برای بهبود ارتباطات بین شرکت‌ها و شرکای آنها است و در سازمان‌ها و شرکت‌ها  اهمیت استراتژیکی دارد.

به طوری که مدیران تمایلی روزافزون به ارزیابی دوباره روابط سازمان‌شان با ذی نفعان دارند، به خصوص توسعه و بهبود مستمر فناوری اطلاعات، ارتباطات و تجارب مبتنی بر ارائه مدل‌های نوآورانه خدمت، مدیریت ارتباط با شرکا و ذی‌نفعان را به عنوان مقوله‌ای پیشگام در مدیریت استراتژیک معرفی کرده است.

بنابراین پیاده‌سازی یک مدل نوآورانه به‌منظور ارتباط بیشتر با شرکا، ارائه محصولات و خدمات جدید و پاسخ گویی سریع به عنوان یک استراتژی، بسیار با اهمیت است. بنگاه‌های اقتصادی، سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ و مطرح جهان برای پیاده‌سازی مدیریت ارتباط با شرکا (PRM )  به منظور تبیین مدل‌های نوآورانه خدمت و شناسایی نیازهای آنان، اغلب از بازگشت سرمایه حاصل از آن غافل می‌مانند که در نتیجه طرح‌ها و مدل‌ها و خدمات آنان با شکست مواجه می‌شود.

در حال‌حاضر باید برای ارائه مدل نوآورانه ارتباط با شرکا و رفع چالش‌های موجود تلاش کرد تا نحوه پشتیبانی PRM به خوبی تعریف شود و سپس با درک کامل از خواسته‌ها و انتظارات آنان و برنامه‌ریزی متناسب جهت به کارگیری روش‌های مرتبط و مدل‌های نوآورانه خدمات فروش و پس از فروش به منظور تامین خواسته‌های آنان، ارتقای سطح رضایتمندی و درنهایت حفظ و صیانت آنان اقدام کرد تا شاهد افزایش تقاضا و توسعه بازار باشیم. بدیهی است تحقق این امر در وهله نخست مستلزم ایجاد مکانیزم پاسخگویی به ذی‌نفعان و شرکا در چارچوب خدمات مورد نیاز است تا همه خدمات و انتظارات مورد نیاز آنان پوشش داده شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

آخرین اخبار