کد خبر: 185475
تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴

مدیرکل نظارت بر کالاهای غیرفلزی سازمان حمایت با اشاره به کاهش ۱۰ درصدی قیمت روغن موتور خودرویی نسبت به آخرین نرخ رسمی سال ۹۳ گفت: افزایش هرساله و قانونی هزینه‌ تولید در کشور و نوسان مستمر قیمت جهانی فرآورده‌های نفتی و ارز موانع کاهش نیافتن قیمت روغن موتور است.

به گزارش اخبار خودرو به نقل از قارس ،سید محمد حسین مولا‌خواه در مورد مکانیزم قیمت‌گذاری کالاهایی مانند روغن موتور و لاستیک گفت: به استناد مصوبه شماره ۴۸۰۲۱ مورخ ۹۴٫۴٫۱۶۶ ستاد هدفمند سازی یارانه‌ها، انواع لاستیک و روغن موتور در زمره اقلام کالایی گروه دوم قرار گرفته و مشمول اعمال نظارت مستمر بر روند تأمین، توزیع، موجودی و قیمت بازار آنها توسط سازمان حمایت بوده ودر صورت بروز هرگونه کمبود و یا افزایش قیمت غیرمعمول و دریافت شکایت مردمی، اقدامات نظارتی لازم در جهت تنظیم بازار آنها صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به کاهش قیمت مواد اولیه در روغن موتور، چرا قیمت کالاهای تولید شده کاهش نیافته است، افزود: نتایج حاصل از گزارش‌ها و بررسی‌های میدانی بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها حاکی ازکاهش حداقل ۱۰ درصدی قیمت روغن موتور خودرویی نسبت به آخرین نرخ رسمی اعلام شده در سال ۱۳۹۳ است، که ازجمله دلایل آن هم می‌توان به افت قیمت مواد اولیه، انتظار کاهش قیمت‌ها و شرایط رکود و استفاده شرکت‌ها از ابزارهای رقابتی برای حفظ موقعیت و تامین نقدینگی خود اشاره کرد. مولاخواه تصریح کرد: افزایش هرساله و قانونی هزینه‌های تولید در کشور و نوسانات مستمر قیمت جهانی فرآورده‌های نفتی و ارز و به تبع آن نرخ لوبکات در بورس کالا به عنوان ماده اصلی تولید روغن موتور و همچنین تعاملات شرکت‌ها با عوامل فروش مانع کاهش قیمت روغن موتور افزونتر از وضع موجود شده است. مولاخواه در پاسخ به اینکه با توجه به تولید برخی روغن موتورها از روغن موتور استفاده شده (بازیافت شده ) آیا الزامی بر درج این موضوع بر روی بسته‌بندی محصول هست، اظهار کرد: طبق مقررات سازمان ملی استاندارد تولید کننده روغن موتور در صورت عرضه در داخل کشور موظف است علاوه بر ویژگی‌های روغن موتور مانند درجه گرانروی، حجم خالص، کاربرد اطلاعات دیگری همچون روغن موتور تصفیه اول یا تصفیه دوم ، نام شرکت تولید کننده و... را نیز بر روی ظروف بسته‌بندی روغن موتور علامت‌گذاری کند. وی رﻋﺎﯾﺖ ﮐﻠﯿﻪ ﻣﻘﺮرات اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی اﺟﺒﺎری در ﻣﻮرد انواع روغن موتور را اﻟﺰاﻣﯽ دانست و گفت: تمامی روغن موتورهای بنزینی و دیزلی اعم از تولید داخل و وارداتی مشمول استاندارد اجباری بوده و باید از سازمان ملی استاندارد ایران گواهی مربوطه را دریافت کند.

مولاخواه افزود: همچنین پس از کسب مجوز و تایید کیفیت توسط سازمان یادشده، علامت استاندارد بر روی بسته‌بندی کالاهای تولید داخل درج می‌شود. مدیر کل نظارت بر کالاهای غیرفلزی سازمان حمایت در پاسخ به این سؤال که با توجه به تبلیغ برندهای مختلف روغن موتور، آیا واقعاً روغن موتور خارجی در بازار ایران وجود دارد ، گفت : هرساله توسط برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی روغن موتور خارجی به صورت محدود به کشور وارد و در بازار عرضه می‌شود به طوری که براساس آمار گمرک در شش ماهه اول سال‌جاری حدود ۹۰۰ تن روغن موتور وارد کشور شده که در مقایسه با مجموع مقدار تولید داخل در بازه زمانی مذکور (حدود ۱۸۰ هزار تن) بسیار ناچیز است.

وی افزود: از این رو عمدتا روغن موتورهایی که در بازار مشاهده می‌شود تحت لیسانس و در داخل کشور تولید می‌شود و طبق توضیحات مذکور و به منظور جلوگیری از اغفال مصرف‌کنندگان باید ضوابط نشانه‌گذاری بر روی بسته‌بندی آنها رعایت شود. مولاخواه بیان داشت: هم‌وطنان هرگونه افزایش قیمت یا بروز تخلفاتی نظیر گرانفروشی، عدم درج قیمت، عدم صدور فاکتور و ... را از طریق سامانه ۱۲۴ گزارش نمایند تا در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =