کد خبر: 185989
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۷

پارسا علیزاده

اخبار خودرو - داشتن تیراژ بالا در صنعت خودرو، یکی از مباحث اصلی در خودروسازی است. بسیاری از کارشناسان خودرو و البته قطعه‌سازان، همواره بر این امر تاکید داشته‌اند و معتقد هستند باید میزان تولید خودرو در کشور بالاتر از ۵۰۰ هزار خودرو باشد تا صرفه و توجیه اقتصادی به همراه داشته باشد. این میزان بالای تولید هم بر قطعه‌سازی کشور تاثیر مثبتی خواهد گذاشت و هم باعث رونق این صنعت خواهد شد. این موارد درحالی است که برای تولید با تیراژ بالا ابتدا باید بسترهای لازم برای این امر محقق شود. معظمی، مدیرعامل ایدرو معتقد است: «اگر بازار کشش داشته باشد، می‌توانیم تا یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال تولید کنیم و به‌فروش برسانیم.» البته با توجه به آمار تولید خودرو در ۹ ماهه ابتدای سال، کمی بیش از ۹۰۰ هزار انواع خودرو درکشور تولید شده، هرچند نسبت به سال‌ گذشته با افزایش روبه رو بوده است اما همچنان تا عدد یک‌و‌نیم میلیون خودروی معاون‌وزیر فاصله زیادی دارد و به‌نظر هم نمی‌رسد تا پایان امسال به این رقم برسد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، دولت یازدهم توانسته است میزان تولید خودرو را به روزهای اوج گذشته نزدیک کند و در مجموع اثرات خوبی را بر صنعت خودروسازی کشور داشته است.

اما همین کارشناسان معتقد هستند تیراژ بالای خودرو باید با فروش و رونق بازار خودرو همراه باشد در غیراین صورت صرف تولید خودرو نمی‌تواند موفقیت زیادی تلقی شود.

در مدت حضور دولت یازدهم بر مسند قدرت تلاش شده است صادرات به‌عنوان رکن مهم صنعت خودروسازی افزایش یابد تا ضمن اینکه افزایش تیراژ خودرو توجیه اقتصادی پیدا می‌کند، با افزایش صادرات خودروسازان بتوانند برای خود منابع مالی بیشتری دست‌و‌پا کنند.

هرچقدر منابع مالی خودروسازان از صادرات بیشتر شود، هزینه‌های تولید و به تبع آن قیمت خودرو در داخل هم به ثبات بیشتری می‌رسد. البته این‌ موارد باید در کنار داخلی‌سازی هرچه بیشتر خودروها باشد تا هزینه‌های تولید کاهش پیدا کند و آسیب‌پذیری از افزایش نرخ ارز کمتر شود.

مسئولان صنعت خودرو به قراردادهای جدید با خودروسازان دنیا بسیار امیدوار هستند؛ قراردادهایی که باعث می‌شود ایران به بازارهای صادراتی منطقه راه پیدا کند و باعث ارتقای صنعت خودروی کشور شود.

منبع : روزنامه دنیای خودرو

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

آخرین اخبار