کد خبر: 186182
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۹

پارسا علیزاده

با ساخت اولین خودروها در جهان، توجه حکومت‌ها به این وسیله و در ادامه به صنعت ساخت خودرو جلب شد. شاید به جرات بتوان از خودروسازی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع سودآور والبته اشتغال‌زا در قرن اخیر نام برد.

خودروسازی برای کشورهای صاحب این صنعت به قدری اهمیت دارد که در مواقع بحران‌های اقتصادی به حمایت از آن پرداخته و اجازه نداده‌اند این صنعت سودآور زمین بخورد و از تولید باز بماند.

[caption id="attachment_186183" align="alignleft" width="275"]چگونه صنعت خودرو  می‌تواند محرک باشد چگونه صنعت خودرو می‌تواند محرک باشد[/caption]

صنعت خودرو در کشور نیز از سال‌های گذشته جزو مهم‌ترین صنایع کشور بوده است. این صنعت به‌عنوان محرک و رونق‌دهنده بسیاری از صنایع کوچک و بزرگ مانند فولاد، پتروشیمی، لاستیک، آلومینیوم، شیشه، نساجی، رنگ و البته کارخانه‌های قطعه‌سازی بوده است. رونق و بهره‌وری صنعت خودرو برابر است با تولید در کارخانه و کارگاه‌های مرتبط و درنهایت افزایش اشتغال در کشور. خودروسازی در کشور ما موانع و سختی‌های بی‌شماری را پشت سر گذاشته و دچار فراز‌و‌نشیب‌های فراوانی شده است. تحریم‌ها، یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد اخلال در کارکرد مناسب صنعت خودرو در کشور بودند که بر بخش‌های مرتبط دیگر نیز اثر گذاشتند.

البته تحریم‌ها، تنها یکی از دلایلی است که به‌صورت مقطعی بر اقتصاد صنعت خودرو اثر گذاشته و بهره‌وری این صنعت مهم و سودآور را دچار تزلزل کرده است. سوء مدیریت، نیز به‌عنوان یکی از عمده‌ترین دلایل برای کاهش بهره‌وری صنعت خودرو، خود را نشان داده است.

در سال‌های گذشته گاهی شاهد بوده‌ایم که هزینه‌های تولید به‌طرز سرسام‌آوری افزایش پیدا کرده و بار این افزایش قیمت بر دوش خریداران افتاده است. در صورتی که همواره باید هزینه‌های غیرضروری کاهش پیدا کند و افزایش قیمت باید با توجه به ارتقای محصول صورت گیرد.

درنهایت کمتر شاهد تلاش برای کاهش هزینه‌ها و به تبع آن قیمت محصول نهایی بوده‌ایم. افزایش قیمت رابطه معکوس با خرید دارد و نخریدن کالا تبعات خود را برای کارخانه دارد. ازجمله دلایل دیگری که به کاهش بهره‌وری صنعت خودرو و کیفیت خودرو منجر می‌شود، می‌توان به استفاده از قطعات بی‌کیفیت، عدم استفاده از خط‌تولید با تکنولوژی جدید و همچنین آموزش و به‌روزکردن نیروی کار نام برد.

البته در بحث فروش هم متفاوت با سایر کشورها عمل می‌کنیم. این هم خود دلیلی دیگر برای کاهش بهره‌وری است. حال با‌توجه به افزایش نرخ دلار مجددا زمزمه‌هایی مبنی‌بر گران شدن خودرو به‌گوش می‌رسد.

این مساله اگر مهار نشود و هر چه سریع تر به سامان نرسد، می‌تواند راه را برای رقبایی که توانایی مدیریت قیمت محصولات خود را دارند، باز کند و به همین دلیل بر اقتصاد خودرویی داخلی ضربه وارد خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =