کد خبر: 186328
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳

خانواده هاچ بک ها یکی از شلوغ ترین و رقابتی ترین بخش های بازار خودرو است، بنابراین تعجبی ندارد اگر مزدا تنها پس از سه سال نسخه فیس لیفت هاچ بک خود یعنی مزدا ۳ را ارائه کرده است.

به گزارش اخبار خودرو ، مزدا ۳ علاوه بر تغییرات که در ظاهر خود داشته در داخل کابین و نیز بخش های مکانیکی نیز شاهد بروز رسانی بوده است. در عین حال یک موتور ۱٫۵ لیتری دیزل جدید نیز به فهرست پیشرانه های مزدا ۳ افزوده شده که در اینجا مورد بررسی قرار گرفته است.

[caption id="attachment_186329" align="aligncenter" width="600"]مزدا 3 مزدا ۳[/caption]

آیا این تغییرات می‌تواند مزدا ۳ را در جایگاه یکی از ۳ هاچ بک برتر بازار قرار دهد؟ برای دانستن این موضوع آن را در مقابل رنو مگان هاچ بک با موتور ۱٫۵ لیتری dCi قرار داده ایم که از نظر راحتی، قیمت و عملکرد از رقبایی مانند سئات لئون و اپل آسترا بالاتر است.

نقاط قوت مزدا ۳ : طراحی گیرا، هندلینگ مناسب و فهرست کامل تجهیزات استاندارد

نقاط ضعف مزدا ۳ : کابین تنگ، سواری خشک در سرعت پایین، دید عقب نامناسب

طراحی چشم نوار در کنار هندلینگ چابک کارایی مزدا ۳ را افزایش داده است. نسل سوم این هاچ بک از زمان عرضه در سال ۲۰۱۳ همواره از جمله مدعیان این کلاس بوده است اما اکنون که سه سال از عمر آن می‌گذرد نیاز به یک فیس لیفت برای ماندن در کورس رقابت با هاچ بک های جدید ضروری بود.

[caption id="attachment_186335" align="aligncenter" width="600"]مزدا 3 مزدا ۳[/caption]

برای مشاهده تغییرات ظاهری مزدا ۳ نیازی به دقت زیاد نیست. جلوپنجره برجسته تر، بازطراحی آینه های جانبی و سپر عقب جدید از جمله این موارد می‌باشد. در تیپ فول که اینجا مورد آزمایش قرار گرفته چراغ های LED حساس به میزان نور نیز استفاده شده است. چند رنگ متالیک جدید نیز در کلیه تیپ ها قابل سفارش می‌باشد.

[caption id="attachment_186339" align="aligncenter" width="600"]مزدا 3 مزدا ۳[/caption]

در داخل کابین چند تغییر محدود صورت گرفته که عمدتا عبارتند از خروجی های تهویه مطبوع که به MX-5 شباهت دارد، فرمان سه شاخه جدید و ترمز دستی الکترونیکی. با این وجود با لمس کابین متوجه جنس مرغوب تر مواد بکار رفته در داخل آن می‌شوید که می‌تواند با صدرنشین های کلاس مانند رنو مگان رقابت کند. در بالای داشبورد یک صفحه نمایش ۷ اینچی به چشم می‌خورد که البته دسترسی به آن مانند رنو مگان ساده نیست. یک نمایشگر سر بالا با ۴ رنگ، ورود بدون کلید، صندلی های گرمکن دار و دوربین دید عقب از دیگر امکانات مزدا ۳ می‌باشد.

موتور ۱٫۵ لیتری قدرتی معادل ۱۰۴ اسب بخار تولید می‌کند. چند اسب بخار کمتر نسبت به مگان موجب شده شتاب صفر تا صد این هاچ بک ۱۱٫۵ ثانیه باشد؛ یعنی ۰٫۶ ثانیه کندتر از رقیب فرانسوی. اما در پیچ ها و مانورهای جاده ای مزدا ۳ دست برتر را دارد. چسبندگی بالا به جاده، فرمان تیزتر و هندلینگ متعادل تر آن را از اغلب رقبایش بالاتر قرار داده است. در این زمینه نباید نقش توزیع وزن مناسب مزدا ۳ را نیز فراموش کرد، هرچند با همه اینها راحتی سوار مگان را ندارد.

شاید کابین مزدا آنقدر هم تنگ نباشد اما ابعاد کوچک دربهای عقب ورود و خروج به داخل آن را با مشکل مواجه می‌کند. البته در مقایسه با هاچ بک رنو، مزدا ۳ هم از کابین کوچک تر و هم ۷۰ لیتر فضای کمتر در صندوق (حجم صندوق بار ۳۶۴ لیتر) رنج می‌برد.

[caption id="attachment_186342" align="aligncenter" width="600"] رنو مگان رنو مگان[/caption]

نقاط قوت رنو مگان : کارایی عالی، سواری راحت، مناسب برای امور روزانه، کابین شیک و تجهیزات کامل

نقاط ضعف مگان : هندلینگ نه چندان خوب و نبود اپل کارپلی یا اندروید اتو

رنو مگان همواره جزو مدعیان کلاس هاچ بک محسوب می‌گردید و این موضوع در نسل جدید با موتور ۱٫۵ لیتری دیزلی بیشتر نمود پیدا کرده است. طراحی تهاجمی و جذاب، بهسازی کامل، سواری راحت و کیفیت بالای کابین از جمله مواردی است که مگان را جزو هاچ بک های مطرح قرار می‌دهد.

رینگ های ۱۸ اینچی آلیاژی و LED های روزتاب با طرحی منحصر به فرد جزو جذابیت های ظاهری مگان است. طراحی داخلی مگان نیز به مراتب بهتر از مزدا است. جنس موارد بکار رفته مناسب و مرغوب بوده و دسترسی به سوییچ ها و دکمه های کنترل ساده می‌باشد. نمایشگر لمسی عمودی کاربرپسند بوده و مانیتور TFT پشت فرمان نیز عملکرد خوبی دارد. هدایت ماهواره ای، صندلی های چرمی و روشنایی LED داخل کابین از جمله امکانات رفاهی مگان است.

[caption id="attachment_186351" align="aligncenter" width="600"] رنو مگان رنو مگان[/caption]

در زیر این پوسته زیبا تعلیق مگان از پیچیدگی های کمتری نسبت به مزدا برخوردار است. پیشرانه هر دو خودرو حجم یکسانی دارند اما موتور مگان با ۳ اسب بخار بیشتر، ۱۰۸ اسب بخار نیرو تولید می‌کند که موجب شده شتاب صفر تا صد آن به ۱۰٫۹ ثانیه برسد. البته این شتاب بهتر به عملکرد سریع تر و ضریب دنده مناسب تر گیربکس ۶ دنده دستی مگان نیز برمی‌گردد.

تعلیق مگان به خوبی مزدا نیست و همین امر موجب شده چالاکی مزدا ۳ را در پیچ ها نداشته باشد. اما در داخل سرنشینان فضای بیشتری نسبتا به مزدا در اختیار دارند و پنجره های بزرگ و تابش نور مناسب این احساس را تقویت می‌کند. همچنین صندوق بار ۴۳۴ لیتری مگان برای رفتن به مسافرت مناسب تر می‌باشد.

[caption id="attachment_186347" align="aligncenter" width="600"] رنو مگان رنو مگان[/caption]

رتبه اول : رنو مگان

راحتی سواری، کاربردی بودن، تجهیزات مناسب و موتور قوی تر دلایل اصلی برتری مگان نسبت به مزدا ۳ است. موتور ۱٫۵ لیتری dCi کاملا جوابگوی نیازهای خودرو بوده و کابین آن نیز برای یک خانواده چهار نفره فضای کافی دارد.

رتبه دوم : مزدا ۳

بهسازی های انجام شده در مزدا ۳ هرچند ارزشمند اما محدود است. مزدا تمرکز خود را بر روی بهبود دینامیک رانندگی قرار داده و در این زمینه نیز بر اکثر رقبایش چیره می‌شود. اما در یک هاچ بک خانوادگی همه چیز دینامیک رانندگی نیست و باید به راحتی سواری، کابین جادار و حتی سیستم ارتباطی سرگرمی بروز نیز توجه کرد.

[gallery link="file" ids="186353,186352,186351,186350,186349,186348,186347,186346,186345,186344,186343,186342"]

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کیوان ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
    رنو مگان بسیار عالی اما مزدا هندلینگ.خیلی خوب
  • سید مهران میرابوالقاسمی ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
    بدون شک مزدا پیروز میدانه اصلا داره با ادم حرف میزنه.
  • رامین ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
    رنو فقط ظاهر جذابی دارددر طراحی داشبورد انگار یادشان رفته که یک نمایشگر نصب کنندکه در دقیقه ۹۰ نصب کردند در کل فرانسه محصولاتشان در دراز مدت حداقل در ایران جواب نداده
  • استاد ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    رنو کیفیت بالاتری نسبت به مزدا داره مزدا خشکی آزاردهنده ای داره رنو یه چیز دیگه است اتاق بزرگتر وزن برابر با مزدا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =