کد خبر: 186429
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۳

آرش محبی‌نژاد *

اخبار خودرو - برای واردات قطعات خودرو با حجم بسیار بالایی که در این ماه‌ها شاهد آن هستیم، سه دلیل عمده می‌توان ذکر کرد.

اول اینکه با توجه به نرخ ارزی که الان در بازار وجود دارد، واردات قطعه با توجه به قیمت آن در بازار، صرفه اقتصادی دارد و به اصطلاح می‌ارزد به همین خاطر حجم واردات بسیار بالاست.

دوم اینکه به دلیل عدم نظارتی که در حوزه توزیع و پخش قطعات خودرو وجود دارد به‌خصوص در بازار، با انبوه قطعات وارداتی و قاچاق مواجه می‌شوید. همچنین این مشکل در بخش تامین زنجیره تامین قطعات از سوی خودروسازان وجود دارد و نظارت درستی در این زمینه انجام نمی‌شود.

سوم هم اینکه در حال حاضر میانگین تعرفه واردات قطعات ۱۵ درصد است، اما حداقل کف آن یعنی چیزی که ما در انجمن محاسبه کنیم، ۳۲درصد و حدود دوبرابر میانگین فعلی است و با توجه به همین تعرفه پایین، جذابیت برای وارد کنندگان ایجاد می‌شود و آن‌ها برای این کار ترغیب می‌شوند.

به صورت کلی شرایط برای قطعه‌سازان و تولیدکنندگان بسیار سخت و به نوعی اسفناک است. در چنین شرایطی با توجه به تعرفه پایین و عدم نظارت روی کیفیت قطعات عملا هیچ‌گونه حمایتی از قطعه‌سازان داخلی صورت نمی‌گیرد. از سوی دیگر در سال‌های تحریم سرمایه‌های بسیاری از صنعت قطعه‌سازی فرار کرد و کسانی‌که در این صنعت ماندند یا مجبور شدند به واردات روی بیاورند تا بتوانند ادامه بقا بدهند یا اینکه از تخصص خود فاصله گرفتند و به تولید قطعاتی روی آوردند که تولیدکنندگان بسیار کمی داشت یا اینکه اصلا برای آن واردات صورت نمی‌گرفت. به صورت کلی در حال حاضر قطعات بی‌کیفیت و بدون شناسنامه چینی و هندی در بازار به‌وفور یافت می‌شود و برخی خودروسازان نیز از این قطعات استفاده می‌کنند و با توجه به قدرت کم خرید مردم، برخی واردکنندگان از این موضوع نهایت استفاده را می‌برند و این قطعات بی‌کیفیت را وارد کشور می‌کنند. بخشی از این واردات به‌وسیله خودروسازان داخلی که محصولات چینی را تولید می‌کنند، اما مابقی این آمار به وسیله واردکنندگان صورت می‌گیرد و به بازار لوازم یدکی تزریق می‌شود.

منبع : روزنامه دنیای خودرو

*دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =