کد خبر: 186656
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۳

خودروی اورژانس باشد یا آتش‌نشانی، تفاوتی ندارد، سایر رانندگان باید از راه کنار بروند و مسیر را برای عبور آن باز کنند. اما کم نیستند افرادی که هنگام رانندگی برای خودروهای امدادی مزاحمت ایجاد می‌کنند و از جلوی راه آن‌ها کنار نمی‌روند و در کار امدادرسانان اختلال ایجاد می‌کنند.

به گزارش اخبار خودرو ، در برخی مواقع مزاحمت‌های ترافیکی حادتر و حتی منجر به تصادف خودروی مزاحم با خودروی امداد‌رسان می‌شود. مزاحمان یا کسانی که همواره به‌دنبال راه گریز از قوانین و اخلاق هستند و چندان هم پایبندی به حقوق دیگران ندارند، جزو گروه و دسته ناهنجار در جامعه شناخته می‌شوند؛ اما قانون چنین رفتارهایی را بی‌پاسخ نگذاشته و جرایمی برای آن‌ها در نظر گرفته است.

طبق قوانین جرایم رانندگی راه ندادن به وسیله نقلیه پشت‌سری برای سبقت گرفتن ۳۰۰ هزار ریال و عدم توجه به هشدار و علائم وسایل نقلیه امدادی در حال ماموریت ۳۰۰ هزار ریال جریمه دارد.

راه را باز کنید فرهنگ ترافیکی موضوعی است که در همه جوانب زندگی مردم شهر تاثیرگذار است و افزایش جرائم و بی‌احتیاطی در آن ممکن است موجب تبعات غیرقابل پیش‌بینی و جبران‌ناپذیری ‌شود. این احتمال زمانی‌که مزاحمت‌های ترافیکی برای خودروهای امدادرسان ایجاد شود، بیشتر خواهد شد.

آژیر خودروهای امدادی، برای عده‌ای یک فرصت طلایی است تا از تنگنای ترافیک خلاص شوند، تفاوتی نمی‌کند همراه با آن پیش بروند یا به دنبالش. آنها اهمیت ثانیه را برای جان آدم‌ها فراموش می‌کنند و تنها می‌خواهند دقایقی زودتر نجات پیدا کنند.

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در گفت‌و‌گو با روزنامه «دنیای خودرو» با اشاره به این‌که سازمان آتش‌نشانی و سایر نهاد‌های امدادرسان امکان شکایت از خودروهای مزاحم برای امدادرسانان را دارند، گفت: «به‌رغم افزایش تعداد خودروها و کم‌ظرفیت بودن معابر برای تعداد زیاد آنها، فرهنگ ایمنی به‌خصوص در برابر خودروهای امدادی افزایش یافته است و بیشتر شهروندان در مواجهه با خودروهای امدادرسان مسیر را برای آن‌ها باز می‌کنند. اما برخی شهروندان هم رفتار دیگری دارند، متاسفانه برخی جوانان که غرور هیجانی دارند، تصور می‌کنند ایجاد مزاحمت برای امدادرسانان نشانه برتری است. آن‌ها خودروهای امدادرسان را تعقیب یا جلوی آن‌ها رانندگی می‌کنند و مسیر را باز نمی‌کنند.»

حوادث در پی تعقیب خودروهای امدادی ملکی در ادامه افزود: «برخی راننده‌ها پشت خودروهای امدادرسان رانندگی می‌کنند و سعی دارند از فرصت به‌وجود‌آمده استفاده کنند، اما این کار با خطراتی همراه است، چراکه خودروهای امدادی با سرعت رانندگی می‌کنند و هر لحظه ممکن است به دلیلی ترمز کنند و در نتیجه خودروی عقبی با آن‌ها تصادف خواهد کرد. شاید مزاحمان ترافیکی بگویند ما در جلوی خودروی امدادرسان نبوده‌ایم و راه را بر آن‌ها نبسته‌ایم اما در صورت وقوع تصادف، خودروی آتش‌نشانی نیز باید مانند سایرین در محل حادثه متوقف شود و در نتیجه از انجام وظیفه خود باز می‌ماند.»

ارجاع پلاک مزاحمان به پلیس راهور وی در مورد کسانی‌که عمدا برای امدادرسانان مزاحمت ایجاد می‌کنند، عنوان کرد: «تعدادی از رانندگان هنگام رانندگی با تلفن‌همراه صحبت می‌کنند یا صدای ضبط را بلند کرده‌اند و متوجه صدای بوق یا آژیر نمی‌شوند و به‌صورت سهوی برای خودروهای امدادرسان مشکلاتی ایجاد می‌کنند. اما رانندگانی هم هستند که عمدا برای امدادرسانان مزاحمت ایجاد می‌کنند و حتی با حرکات دست و سر به امدادرسانان پرخاش می‌کنند و راه را بر آتش‌نشانان می‌بندند. در این شرایط آتش‌نشانان می‌توانند شماره پلاک آن‌ها را بردارند و به ستاد فرماندهی اعلام کنند. ستاد فرماندهی نیز شماره پلاک و جزئیات مزاحمت را به پلیس راهور اعلام می‌کند تا با آن‌ها برخورد شود و قطعا پلیس راهور با اخلال‌گران برخورد خواهد کرد.»

امکان گزارش رفتارهای پرخطر ترافیکی برای همه بعضی رانندگان، رفتارهای پرخطری دارند و با بی‌احتیاطی برای خود و دیگران حادثه‌ساز می‌شوند. ملکی با اشاره به اینکه تمام شهروندان می‌توانند رانندگی پرخطر سایر رانندگان را به پلیس راهور گزارش کنند، تصریح کرد: «این امکان برای تمام شهروندان وجود دارد که رفتارهای پرخطر ترافیکی را که ممکن است منجر به مرگ سایرین شود، به پلیس راهور اطلاع دهند. این شرایط برای همه وجود دارد اما برخورد پلیس راهور با خودروهایی که برای خودروهای امدادرسان مزاحمت ایجاد می‌کنند، سخت‌گیرانه‌تر خواهد بود زیرا عواقب آن متوجه افراد بیشتری می‌شود.» ملکی با تاکید بر این که در حوادث، بیش از یک خودرو به محل حادثه اعزام می‌شود، اظهار کرد: «فقط در حوادثی که خطر جانی برای افراد ندارد، یک خودرو اعزام می‌شود، ولی در سایر حوادث چند خودرو اعزام می‌شوند. به‌همین دلیل در صورت وقوع تصادف اگر یک خودروی امدادی قادر به ادامه ماموریت نباشد، خودروی دیگری جایگزین خواهد شد.»

اختیارات برای امدادرسانی سریع عبدالصمد خرمشاهی، وکیل پایه‌یک دادگستری در گفت‌و‌گو با روزنامه «دنیای خودرو» در همین رابطه با اشاره به این‌که به‌جز جریمه نقدی، جریمه دیگری برای مزاحمان ترافیکی خودروهای امدادی در نظر گرفته نشده‌است، تصریح کرد: «بر اساس بند ۱۰۰ آیین‌نامه تخلفات راهنمایی و رانندگی، به ماشین‌هایی که به نوعی در جهت خدمات عمومی مانند گاز، برق، آمبولانس‌ها یا سایر خودروهایی که در این جهت فعالیت‌ می‌کنند، تسهیلاتی قائل شده‌اند. این امر صرفا به این منظور است که بتوان در جهت خدمات عمومی، سرعت و اقدامات سریع‌تری صورت گیرد تا مشکلاتی متوجه عامه مردم نشود.»

جریمه نقدی برای مزاحمان ترافیکی خرمشاهی در ادامه افزود:‌«بنابراین کسانی‌که به هر شکل موجبات ایجاد مزاحمت برای این خودروها را فراهم یا درجهت مسیر آن‌ها به آهستگی رانندگی می‌کنند و کنار نمی‌روند، اگر در صورت مشاهده ماموران راهنمایی و رانندگی یا دوربین‌هایی که به همین منظور تعبیه شده‌اند، عمل آن‌ها ثابت شود توسط پلیس جریمه خواهند شد.»

جریمه‌های ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار ریالی غیر از مباحث اخلاقی که افراد را ملزم به رعایت اولویت خودروهای امدادی نسبت به سایر خودروها می‌کند، قانون برای متخلفان و مزاحمان نیز مجازات‌هایی را در نظر گرفته است. سرهنگ جهانی، معاونت اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» درباره برخورد و جریمه درنظر گرفته‌شده برای خودروهای مزاحم امدادرسانان اظهار کرد: «راه ندادن به وسیله نقلیه پشت سری برای سبقت گرفتن ۳۰۰هزار ریال و عدم توجه به هشدار و علائم وسایل نقلیه امدادی در حال ماموریت نیز ۳۰۰ هزار ریال جریمه دارد.» وی در ادامه افزود: «طبق ماده ۱۲۸ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، رانندگان حق ندارند در راه‌ها آن‌قدر با سرعت کم حرکت کنند که باعث کندی عبور و مرور یا نابسامانی شوند. طبق جدول جرایم رانندگی حرکت عمدی به موازات اتومبیل دیگر به نحوی که موجب کندی و انسداد ترافیک شود، مبلغ ۴۰۰هزار‌ ریال جریمه دارد.»

منبع : روزنامه دنیای خودرو

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =