کد خبر: 187055
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳

علی طجوزی *

اخبار خودرو - هر چند مشخص نیست سرانجام تا پایان سال خودرو رنگ آزادسازی قیمت را خواهد دید یا نه اما باید دانست در صورت آزادسازی قیمت‌گذاری خودرو، مدیران خودروساز کشور برای باقی ماندن در بازار چاره‌ای جز افزایش کیفیت و بهبود خدمات پس از فروش نخواهند داشت.

توجه جدی‌تر وزارت صنعت، معدن و تجارت به این مهم و تاثیر و اهمیت میزان رضایت یا نارضایتی مشتریان از محصول اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. این موضوعات در حالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز معتقد به رقابت‌پذیر کردن صنعت خودروی کشور است و باید امیدوار بود که هر چه زودتر راهکاری برای سرعت بخشیدن به این مساله تدوین و اجرایی شود.

از دیگر سو، خودرو به‌عنوان یک کالای مصرفی بادوام که بازار نیاز گسترده‌ای به آن دارد، در شرایط فعلی نیز تبدیل به کالایی اساسی شده است و برای دولت نیز با توجه به نقشی که در آینده اقتصاد ایران بر عهده‌اش گذاشته، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به این ترتیب که دولت‌ها با قرار گرفتن در مقاطع حساس اقتصادی با مایه گذاشتن از این کالا که قشر وسیعی از مردم خواهان آن هستند، سعی می‌کنند قیمت‌ها و شرایط اقتصادی را خوب جلوه دهند.

همچنین خودروسازان باید براساس شرایط بازار قیمت‌های خود را ارائه دهند. در شرایط کنونی که بازار درخواست افزایش قیمت پاسخ مناسبی را از سوی مشتریان به‌دنبال نخواهد داشت، بهتر است قیمت براساس شرایط بازار تعیین شود، یعنی بازار تعیین‌کننده قیمت باشد و نقش مشتریان در این زمینه دیده شود نه اینکه قیمت خودرو به‌صورت دستوری افزایش پیدا کند یا ثابت باقی بماند.

در شرایطی که هر سال و با آغاز سال جدید بحث افزایش قیمت خودرو موجب گرم شدن فضای بحث‌و‌جدل در میان دست‌اندرکاران و کارشناسان خودرو می‌شود اما نکته‌ای که این روزها مهم است، تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار، کم شدن سایه دولت از این صنعت و رقابتی شدن این صنعت است و باید منتظر ماند و دید آیا شورای رقابت به‌عنوان مخالف تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار، برنده این بازی می‌شود که حتی وزیر صنعت به‌عنوان عضوی از دولت موافق آن است (تعیین قیمت در حاشیه بازار) یا خودروسازان؟

بهترین راه بستن روزنه سوءاستفاده قیمتی خودروسازان داخلی و واردکنندگان خودرو در دوران پساتحریم، به اجرا درآوردن سیاست رقابت‌پذیر کردن خودروسازان داخلی است.

دوران پسابرجام بهترین زمان برای رقابتی کردن خودروسازی داخلی است. از دیگر سو، هرچه از اجرای برجام می‌گذرد و حضور خودروسازان اروپایی در ایران پر‌‌رنگ‌تر می‌شود، به همان نسبت استقبال مردم از خرید برندهای باکیفیت اروپایی افزایش می‌یابد. بازار این قابلیت را دارد که قیمت خودروهای ایرانی براساس میزان رضایت‌مندی و حجم تقاضا تعیین شود. بنابراین با توجه به واقعیت‌های امروز اقتصاد ایران، باید به بازار اعتماد کرد. اما با توجه به موارد مذکور به‌نظر می‌رسد همچنان بحث قیمت و روش‌های تعیین آن یک دغدغه جدی محسوب می‌شود.

دغدغه‌ای که بخش زیادی از تاب و توان خودروساز و دست‌اندرکاران این صنعت و همچنین مصرف‌کنندگان را به خود جذب می‌کند. این موضوع در حالی تبدیل به معضلی برای این صنعت شده است که برای بسیاری از برندهای صاحب‌نام که گاها نام آنها در میان شرکای احتمالی صنعت خودروی ایران نیز دیده می‌شود، بحث قیمت‌گذاری به‌عنوان حقوق اولیه مطرح است و اصلا دلیلی برای وقت‌گذاری یا صرف زمان برای این موضوع نمی‌بینند.

زیرا برای بسیاری از آنان بازار اصل مهم و پذیرفته‌شده‌ای است. به‌عبارت دیگر تمام توان آنها به این منظور صرف می‌شود که در بازار، جایی که رقابت حرف اول و آخر را می‌زند، سهم بیشتری کسب کند و بازارهای هدف خود را گسترش دهند.

بدیهی است این موضوع به‌عنوان یکی از عوامل بازدارنده در راه آنان قرار دارد. درواقع برای هیچ‌یک از آنان قابل‌قبول نیست جایی غیر از بازار قیمت را تعیین کند. حال با این تفاسیر همچنان صنعت خودروی کشور درگیر بحث انحصار و شکست آن، تعیین قیمت، میزان تعیین قیمت و مسائلی نظیر اینهاست.

این در حالی است که در تفکر خودروسازان بزرگ چنین مسائلی نه‌تنها نمی‌گنجد، بلکه اساسا در دستگاه فکری آنان نیز چنین چیزی وجود ندارد وتنها به‌ بهبود بهره‌وری در سطوح گوناگون می‌اندیشند.

این گونه می‌شود به‌عنوان مثال میزان تولید و جهانی فولکس در نیم‌سال اول سال ۲۰۱۶میلادی از مجموع تولید ۴، ۵ ساله ایران بیشتر می‌شود. به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی باید به شدت از این گونه مسائل پرهیز و باز به بازار، کارکرد و اثرگذاری آن اعتماد کرد.

* دبیر گروه خبر - روزنامه دنیای خودرو

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =