کد خبر: 187073
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸

پارسا علیزاده *

اخبار خودرو - با توجه به اینکه کشور ما در منطقه‌ای واقع شده است که تمام کشورهای آن در حال‌توسعه هستند و از نظر اقتصادی نیز بازار این کشورها بکر و دست‌نخورده قلمداد می‌شود، بنابراین می‌توان برای تسخیر بازار کشورهای منطقه اقدام کرد.

در این بین بازار خودروی این کشورها می‌تواند برای خودروسازان ایرانی هدف بسیار خوبی باشد و با توجه به بازار ۴۰۰ میلیونی منطقه اطراف کشور، باید از این ظرفیت عمده بهره‌بردای مناسب صورت گیرد.

از طرف دیگر با توجه به اینکه در فضای پسابرجام قرار داریم، استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی نیز باید در دستور کار خودروسازان قرار گیرد. این در حالی است که به‌نظر کارشناسان روند سرمایه‌گذاری باید هم از داخل کشور و هم از خارج دنبال شود و اگر چنین روندی صورت گیرد، به‌راحتی می‌توان با ایجاد مشوق‌هایی سرمایه‌های خارجی را برای حمایت از این صنعت سودآور جذب کرد.

این درحالی است که هم‌اکنون این کار در حال انجام است، زیرا کشور در دوران پسابرجام قرار دارد و بهترین زمان ممکن برای انجام این کار است. درحال حاضر شرکت‌های معتبری مانند سیتروئن، پژو و رنوی فرانسه برای حضور در صنعت خودروی ایران قراردادهایی را به امضا رسانده‌اند، اما نکاتی در این رابطه باید مد نظر قرار گیرد، ازجمله می‌توان به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف مانند طراحی و ایجاد نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش اشاره کرد.

صنعت خودرو در کشور ما صرفا نیازمند ورود تکنولوژی نوین نیست و الزامات دیگری را نیز می‌طلبد، در نتیجه زمانی که یک خودروساز برای سرمایه‌گذاری به ایران می‌آید، باید سیاست‌ها به گونه‌ای اتخاذ شود که این خودروساز به‌رغم سرمایه‌گذاری در خطوط تولید در بخش‌های دیگر که پیش‌تر به آن اشاره شد نیز سرمایه‌گذاری کند، چراکه هدف از تولید خودرو در داخل با توجه به وابستگی مستقیم و غیرمستقیم حدود ۶۰ صنعت به آن علاوه‌بر سودآوری و اشتغال، افزایش توان تولیدی کشور را نیز درپی دارد.

از طرف دیگر با توجه به سابقه درخشان صنعت خودرو در کشور و وجود مواد اولیه ارزان در ایران، شرکت‌های خارجی رغبت فراوانی برای ورود به این عرصه دارند.

*کارشناس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =