کد خبر: 187111
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸

تهران را به هزاران ویژگی می‌توان شناخت، اما بدون شک در چند سال گذشته با دو پارامتر بیشتر شناخته می‌شود؛ اولی آلودگی هوا و دومی ترافیک وحشتناک.

این دو ویژگی منفی شهر تهران باعث شده است این کلان‌شهر، بسیاری مواقع در صدر اخبار داخلی و حتی جهانی باشد. این دو ویژگی وقتی نمک سیاسی هم به آنها اضافه ‌شود به تنهایی قادر است تا مدتی جایگاه تیتر اول رسانه‌ها را به خود اختصاص دهند.

به گزارش اخبار خودرو ، خیلی‌ها می‌گویند که تهران به یک پارکینگ بزرگ تبدیل شده، از بس که در داخل خیابان‌ها و حتی کوچه‌ها و محل عبور و مرور عابران خودرو پارک شده یا در حال حرکت است. به گفته مازیار حسینی، معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران در حال حاضر سه میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی پلاک تهران ثبت شده‌اند که با افزوده شدن تردد خودروهای پلاک شهرستان و موتورسیکلت‌ها، روزانه ۶ میلیون وسیله نقلیه در تهران تردد می‌کنند.

تهران و استکهلم دهه ۵۰ دکتر هایدن، استاد بازنشسته دانشگاه لوند سوئد که در سال ۹۱ به ایران سفر کرده، توصیف جالبی از ترافیک این شهر و تشابه آن با استکهلم، پایتخت سوئد در دهه ۵۰ میلادی کرده است: «یکی از تشابه‌های ایران به خصوص تهران با استکهلم در دهه ۵۰ میلادی و جنگ جهانی دوم این است که در آن زمان فضای بسیار زیادی را به ماشین‌ها اختصاص می‌دادند.

ترافیک تهران نه‌تنها یک موضوع مهم که یک موضوع سیاسی است و بسیاری مواقع حرف و حدیث‌ها درباره آن بالا می‌گیرد

شهرهای ما بعد از جنگ جهانی شروع به صنعتی شدن کردند و رشد ماشینی شدن همه چیز سرعت گرفت و بخش خیلی زیادی از فضای شهری اختصاص به ماشین‌ها یافت و از آن طرف بخشی که مربوط به دوچرخه‌سواران و عابران پیاده بود، باریک و باریک‌تر شد، یعنی به خرج دوچرخه‌سواران ماشین‌سواری را توسعه دادند. این همان چیزی است که ما در تهران امروز با آن روبه‌رو هستیم.»

ترافیک با طعم سیاست ترافیک تهران نه‌تنها یک موضوع مهم که یک موضوع سیاسی است و بسیاری مواقع حرف و حدیث‌ها درباره آن بالا می‌گیرد. همین چند وقت پیش بود که در جلسه شورای شهر یکی از اعضا مطالبی را در مورد غیرعادی بودن ترافیک شهر تهران مطرح و عضو دیگر شورا هم با قدرت و با آب و تاب بیشتری آن را تایید و تقویت کرد. البته طرف مقابل هم بیکار نبود و اعلام کرد خود این موضوع که ترافیک تهران ساختگی است یک طرح سیاسی است.

سایر شهرهای ترافیکی جهان اما تهران تنها شهری در جهان نیست که مردم آن از ترافیک عذاب می‌کشند و در رنج هستند. ایسنا به نقل از «دیسکاوری نیوز» روایتی از شهرهای پرترافیک دیگر جهان دارد.

مثلا درباره مکزیکوسیتی نوشته است که این شهر به لحاظ مشکلات ترافیکی به عنوان بدترین شهر روی کره زمین در نظر گرفته می‌شود. بررسی‌ها حاکی از آن است که رانندگان این شهر هر سال ۲۱۹ ساعت را مازاد در جاده‌ها می‌گذرانند که دلیل آن ترافیک بی‌پایان خودروهاست.

دو مشکل اصلی این شهر در این زمینه وضعیت برنامه‌ریزی شهری و جمعیت اولیه است. در مرکز تجاری اصلی این شهر، فقط ۷۰۰۰ واحد مسکونی دارای سکنه است در حالی‌که بیش از ۸۵۰ هزار نفر به طور روزانه در آن رفت و آمد دارند.

طراحان شهری برای مقابله با این چالش، راهکارهایی از جمله استفاده از سیستم مونوریل ارائه کرده‌اند تا افراد بتوانند بر فراز اتوبان‌ها و جاده‌های متراکم رفت‌و‌آمد داشته باشند. این طرح در مراحل اولیه است اما در صورتی‌که به‌درستی اجرا شود می‌تواند در سال بیش از ۲۰۰ میلیون مسافر را جابه‌جا کند. جاکارتا، پایتخت اندونزی نیز برای مسافران روزانه، کابوس است. مشکل اصلی این شهر این است که سیستم حمل‌و‌نقل عمومی وجود ندارد.

در اصل تمام افراد با وسایل شخصی در جاکارتا رفت‌و‌آمد می‌کنند. این مساله مشکل بزرگی است زیرا روزانه سه میلیون نفر از مناطق اطراف وارد این شهر می‌شوند.

استانبول هم یکی‌ دیگر از شهرهای جهان است که بدترین وضعیت رفت‌و‌آمد خودروها در آن مشاهده می‌شود. بزرگ‌ترین شهر ترکیه نمونه دقیقی از رشد کنترل نشده است به‌گونه‌ای‌که در نیمه دوم قرن بیستم جمعیت این شهر بیش از ۱۰ برابر افزایش یافته است. علاوه بر این بانکوک، مسکو، داکا و ریودوژانیرو از دیگر شهرهای جهان با مشکلات ترافیکی جدی هستند.

در این میان مسکو با توجه به سفر مسئولان مدیریت شهری تهران به آن برای بررسی ترافیک ویژه‌تر است. در این شهر وقت زیادی از مردم در ترافیک سنگین معابر هدر می‌‌رود به رغم اینکه بزرگراه‌ها و خیابان‌های عریض و شبکه بسیار بزرگی با ۵ رینگ اصلی طراحی شده است اما همچنان ترافیک‌های سنگینی را تجربه می‌کند.

اگرچه تشکری هاشمی معاون سابق حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران گفته است: «تفاوت ترافیک مسکو با تهران در انضباط رانندگان آن است. آنها به رغم اینکه ممکن است در ترافیک یک معبر مدت‌ها معطل شوند اما صبوری به خرج می‌دهند و بین خطوط حرکت می‌کنند.»

منبع : روزنامه دنیای خودرو

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =