کد خبر: 187941
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۲

در این‌جا به معرفی ۱۰ مورد از رسوایی‌های بزرگ خودرویی، که پیش از رسوایی دیزلی فولکس‌واگن رخ داده‌اند، می‌پردازیم

به گزارش اخبار خودرو ، از افشای تقلب گسترده فولکس‌واگن که خسارات مالی بی‌سابقه‌ای را به این خودروساز آلمانی وارد کرد، بیش از یک سال می‌گذرد. در این مدت نام خودروسازان مختلفی به اتهامات مشابه و غیرمشابه برسر زبان‌ها افتاد.

میتسوبیشی ژاپن به‌دلیل تقلب در ارائه ارقام صحیح مربوط به میزان مصرف سوخت تا حد زیادی ارزش سهام خود را از دست داد و جنرال‌موتورز به دلیل ارائه خودروهایی فاقد استانداردهای ایمنی به مکزیک مورد سرزنش قرار گرفت.

در روزهای اخیر هم فیات-کرایسلر که از بحران دیزلی فولکس‌واگن سود زیادی برده بود، به استفاده از نرم افزاری برای دستکاری کردن نتایج تست‌های آلودگی سنجی در خودروهای دیزل خود (یعنی دقیقا اتهامی مشابه همتای آلمانی‌اش) متهم شد.

یک روز بعد هم اعلام شد که دولت فرانسه تحقیقات گسترده‌ای را در مورد کمپانی رنو آغاز کرده است و همین خبر باعث افت ۳درصدی ارزش سهام این شرکت شد.

اگرچه مقامات فیات-کرایسلر و رنو این اتهامات را اکیدا رد کرده‌اند، اما با توجه به تجربه‌ فولکس‌واگن هنوز زود است که در مورد درستی این اظهارات تصمیم‌گیری کنیم.

اما مساله‌ رسوایی خودروسازان به امروز مربوط نمی‌شود و همواره در تاریخ خودروسازی، خبرهایی مبنی‌بر تقلب خودروسازان و رسوایی‌های آنان به گوش رسیده است. در این‌جا به معرفی ۱۰ مورد از رسوایی‌های بزرگ خودرویی، که پیش از رسوایی دیزلی فولکس‌واگن رخ داده‌اند، می‌پردازیم. با اخبار خودرو همراه باشید :

نابودی ایرفلو توسط جنرال موتورز

[caption id="attachment_187965" align="aligncenter" width="345"]نابودی ایرفلو توسط جنرال موتورز نابودی ایرفلو توسط جنرال موتورز[/caption]

کرایسلر ایرفلو که در سال ۱۹۳۴ به بازار معرفی شد، یکی از آیرودینامیک‌ترین و پیشرفته‌ترین خودروهایی بود که تا آن زمان ساخته شد و تهدید بزرگی برای رقبا به شمار می‌رفت.

خطوط ویژه طراحی ایرفلو، آن را از هر خودرویی در جاده متمایز می‌کرد و این مساله موجب خشم جنرال‌موتورز شده بود و کرایسلر به‌رغم آن‌که نسبتا خودروساز کوچک‌تری است، توانست خودرویی پیشرفته‌تر از محصولات آن بسازد.

به همین دلیل با انتشار آگهی‌هایی در روزنامه «ساتردی‌ایونینگ پست» مدعی شد کرایسلر طرح ایرفلو را از یکی از طراحان جنرال‌موتورز دزدیده و سوار شدن بر آن خطرناک است. درنهایت کمپین جنرال‌موتورز موفق از آب درآمد و ایرفلو در سال ۱۹۳۴ از خط تولید خارج شد.

کلاه‌برداری تاکر 

[caption id="attachment_187966" align="aligncenter" width="345"]کلاه‌برداری تاکر کلاه‌برداری تاکر[/caption]

خودروی تاکر که در سال ۱۹۴۸ به بازار معرفی شد، به لطف طراحی جسورانه، مشخصات پیشرفته برای ایمنی و کمپین موفق جذب سرمایه‌ توسط بنیانگذار کاریزماتیک خود یعنی پرستون تاکر تا حد زیادی نظر عموم را به خود جلب کرد.

تاکر که در زمان جنگ جهانی دوم یک توپ برجک موفق را برای نیروی دریایی آمریکا طراحی کرده بود، یک کمپین تبلیغاتی گسترده راه انداخت و سوار بر ماشین آینده‌گرایانه‌اش برای جذب سرمایه سراسر آمریکا را پیمود.

اما مساله در واقع این بود این شرکت تقریبا ورشکسته شده بود و این اقدام تاکر نمی‌توانست به تولید این ماشین کمکی کند. در نهایت مقامات آمریکایی این اقدام را فریبکاری تشخیص دادند و کمپانی تاکر بعد از تولید تنها ۵۱ دستگاه خودرو برای همیشه تعطیل شد.

موتور مرگبار شورولت

[caption id="attachment_187967" align="aligncenter" width="345"]موتور مرگبار شورولت موتور مرگبار شورولت[/caption]

در سال ۱۹۶۹ اداره ملی ایمنی و ترافیک جاده‌ای آمریکا گزارشی را در مورد وجود خطایی در موتورهای شورولت دریافت کرد که می‌توانست منجر به بروز تصادفات مرگبار زنجیره‌ای در بزرگراه‌ها شود.

وقتی این گزارش به اطلاع جنرال‌موتورز رسید، مشخص شد این خودروساز تاکنون ۱۷۲ گزارش مشابه را در مورد بروز خطا در موتورهای شورولت دریافت کرده و از بروز ۶۳ تصادف با ۱۸ مورد آسیب‌دیدگی مطلع است.

اما به طرز شگفت‌انگیزی جنرال‌موتورز و اداره ملی ایمنی و ترافیک جاده‌ای به مدت سه‌سال در مورد این مساله سکوت کرده‌ بودند. ایراد موتور مزبور که در مدل‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۹ شورولت نصب شده بود، باعث سرعت گرفتن غیرعمدی و از کار افتادن جعبه‌دنده‌های اتوماتیک و در نتیجه غیرقابل کنترل شدن ماشین می‌شد.

جنرال‌موتورز بعدها اعتراف کرد از سال ۱۹۵۸ از این موتور استفاده کرده است.

سلاح مرگباری به اسم فورد پینتو 

[caption id="attachment_187968" align="aligncenter" width="345"]سلاح مرگباری به اسم فورد پینتو سلاح مرگباری به اسم فورد پینتو[/caption]

فورد پینتو در سال ۱۹۷۱ به بازار عرضه و با این هدف طراحی شده بود که با موج واردات خودروهای غیرآمریکایی مقابله کند. در آن زمان این ماشین موفقیت زیادی را از آن خود کرد و در سال نخست ۳۲۸ هزار و ۲۷۵ دستگاه از آن به فروش رفت.

اما پینتو نقصی مرگبار داشت و فورد تمام مدت از این موضوع مطلع بود. در تصادف‌های از عقب، فیلتر سوخت می‌توانست منجر به سوراخ شدن مخزن سوخت و در نتیجه  آتش گرفتن قسمت سرنشینان شود.

در افشاگری صورت‌گرفته توسط نشریه مادر‌جونز در سال ۱۹۷۷ مشخص شد فورد از این نقص مطلع بوده اما به دلیل بالا بودن هزینه تعمیر (۱ دلار برای هر ماشین) تصمیم گرفته بود اقدامی صورت ندهد.

بر اساس برآوردها ۹۰۰ نفر در آمریکا جان خود را به خاطر این نقص‌فنی از دست دادند و فورد مجبور شد صدها میلیون دلار غرامت بپردازد.

نقص در جعبه دنده فورد

[caption id="attachment_187969" align="aligncenter" width="345"]نقص در جعبه دنده فورد نقص در جعبه دنده فورد[/caption]

فورد هنوز از پیامدهای رسوایی پینتو قد راست نکرده بود که با بحرانی دیگر مواجه شد. در سال ۱۹۸۰ اداره ملی ایمنی و ترافیک جاده‌ای آمریکا بعد از انجام تحقیقاتی سه ساله اعلام کرد که متوجه شده است آن دسته از محصولات فورد که بین سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۸۰ ساخته شده‌اند و از جعبه دنده اتوماتیک بهره می‌برند، دارای نقصی هستند که موجب خلاصی ماشین هنگام پارک و راه افتادن غیرمنتظره ماشین‌ها می‌شود.

نشریات مادرجونز و دیترویت‌فری‌پرس افشا کردند فورد از سال ۱۹۷۲ از این نقص مطلع بوده است اما برای آن که زیر بار هزینه‌های اضافی (۰٫۰۳ دلار برای هر ماشین) نرود، اقدامی صورت نداده بود.

درنهایت فورد مجبور شد مبلغ ۲۰  میلیون دلار را بابت غرامت به قربانیان و خانواده‌های آنها پرداخت کند. این نقص موجب بروز ۷۷۷ سانحه خودرویی شد.

آئودی، قربانی شیطنت یک خبرگزاری

[caption id="attachment_187970" align="aligncenter" width="345"]آئودی، قربانی شیطنت یک خبرگزاری آئودی، قربانی شیطنت یک خبرگزاری[/caption]

در اواخر دهه ۸۰ میلادی آئودی قربانی یکی از جنجال‌های گمراه‌کننده بنگاه‌های خبری آمریکا شد. این کمپانی که در سال ۱۹۸۲ مدل ۵۰۰۰ را به بازار آمریکا معرفی کرد، توانسته بود برای سدان اسپرت و لوکس خود جایگاه خوبی پیدا کند.

اما در ۱۹۸۶ خبر ۶۰ دقیقه شبکه CBS مصاحبه‌هایی  با مالکان خودروی ۵۰۰۰ را پخش کرد که مدعی بودند ماشین‌هایشان خود‌به‌خود گاز می‌دهد! این خبرگزاری  برای اثبات گفته‌اش تصویر یک آئودی ۵۰۰۰ را پخش کرد که بدون آن‌که پدال گازش پایین باشد، دور موتور آن بالا می‌رفت.

البته تماشاگران این برنامه نمی‌دانستند ماشین مزبور توسط عوامل برنامه دستکاری شده بود. متاسفانه آئودی هم صرفا با مقصر اعلام کردن راننده‌ها در بروز تصادفات نتوانست به مقابله با موجی که علیه‌اش راه افتاده بود، بپردازد.

بحران فورد-فایراستون

[caption id="attachment_187971" align="aligncenter" width="345"]بحران فورد-فایراستون بحران فورد-فایراستون[/caption]

اکسپلورر در سال ۱۹۹۰ به‌عنوان جایگزین برانکو II عرضه شد که توانست به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای این دهه بدل شود.

برای تامین تایرهای این ماشین، فورد به سراغ فایراستون رفت که سابقه همکاری را با هم داشتند اما وقتی اداره ملی ایمنی و ترافیک جاده‌ای از فورد و فایراستون خواست درباره ترکیدن بالای لاستیک‌ها که موجب چپ شدن ماشین‌ها می‌شوند، تحقیق کند، هر کدام دیگری را مقصر اعلام کرد.

سوانح صورت‌گرفته موجب مرگ ۱۰۰ نفر در سراسر جهان شده بود. فایراستون در واکنش با مقصر دانستن گرما، فشار پایین هوا در تایرها و وزن بالای اکسپلورر فراخوانی برای جمع‌آوری ۶٫۵ میلیون حلقه لاستیک خود را منتشر کرد.

چند ماه بعد فورد نیز خواهان تعویض ۱۳میلیون تایر دیگر شد. این دو کمپانی از سال ۲۰۰۲ همکاری خود را با هم قطع کردند.

پنهان‌کاری تویوتا

[caption id="attachment_187972" align="aligncenter" width="345"]پنهان‌کاری تویوتا پنهان‌کاری تویوتا[/caption]

در سال ۲۰۱۲ کمپانی تویوتا بعد از سال‌ها انکار، سرانجام پذیرفت تا مبلغ ۱٫۲ میلیارد دلار (بیشترین مبلغ جریمه‌ای که توسط یک خودروساز پرداخت شده است) به دولت آمریکا بپردازد.

در تمام این سال‌ها این مساله مطرح شده بود که بسیاری از مدل‌های تویوتا و لکسوس به‌طور ناخواسته سرعت می‌گیرند اما تویوتا هم مانند سایر کمپانی‌های بزرگ خودروسازی، اول از همه خطای انسانی را دلیل بروز هر گونه مشکل معرفی کرد.

بعد مدعی شد کف‌پایی ماشین‌ها به شکلی زیر پدال گیر می‌کنند و مانع برگشتن پدال گاز به بالا می‌شوند. این موضوع زمانی بود که تویوتا اسناد رسمی درخصوص وجود نقص در پدال گاز را مخفی می‌کرد.

در نهایت تویوتا که یکی از پرفروش‌ترین خودروسازان در بازار آمریکاست، فراخوانی برای جمع‌آوری ۹٫۳ میلیون دستگاه خودرو اعلام کرد.

کیسه‌های هوای تاکاتا

[caption id="attachment_187973" align="aligncenter" width="345"]کیسه‌های هوای تاکاتا کیسه‌های هوای تاکاتا[/caption]

هیچ یک از فراخوان‌ها برای جمع‌آوری در تاریخ خودروسازی به گستردگی فراخوان ایربگ‌های تاکاتا نبوده است که ۱۰ خودروساز بزرگ جهانی و دستکم ۱۷ میلیون دستگاه خودروی فروخته‌شده در سراسر جهان را درگیر خود کرد.

بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ این تولیدکننده ژاپنی، کیسه‌های هوایی تولید کرد که در برخی موارد با فشار زیاد منفجر می‌شدند و برخی اوقات سوانح مرگباری را رقم می‌زدند.

نیویورک تایمز در افشاگری خود اعلام کرد که تاکاتا از سال ۲۰۰۴ از این نقص اطلاع داشته اما آن را به مقامات مربوطه گزارش نداده است.

در حالی که هر ۱۰ خودروساز در تلاش برای تعمیر این نقص بوده‌اند، ولی برآورد می‌شود حدود ۳۰ میلیون خودرو با ایربگ‌های خطرناک جهان در حال تردد باشند.

سوئیچ احتراق شورولت کوبالت

[caption id="attachment_187974" align="aligncenter" width="345"]سوئیچ احتراق شورولت کوبالت سوئیچ احتراق شورولت کوبالت[/caption]

نام شورولت کوبالت در کنار خودروی بدنامی مانند فورد پینتو به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین خودروهای فروخته‌شده ثبت شد. در سال ۲۰۰۷ شورولت فراخوانی برای جمع‌آوری ۹۸ هزار دستگاه از این خودرو را منتشر کرد، زیرا نتوانسته بودند استانداردهای ایمنی لازم را به دست آورند.

سپس در سال ۲۰۱۰ وجود نقصی در سیستم فرمان این ماشین هم منجر به اعلام فراخوان دیگری برای جمع‌آوری ۱٫۳ میلیون دستگاه از آن شد.

اما چیزی که بیش از همه موجب بدنامی این ماشین شد، سوئیچ احتراق آن بود که باعث می‌شد در سرعت‌های بالا سیستم‌های ایمنی مانند ایربگ‌ها و سیستم‌های ضدقفل از کار بیفتند و تصادف‌های مرگباری رقم بخورد.

مقامات جنرال‌موتورز از سال ۲۰۰۴ از این نقص مطلع بودند اما به‌دلیل پرهزینه بودن تعمیرات، سکوت اختیار کردند.

منبع : روزنامه دنیای خودرو

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =