کد خبر: 189323
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۳

برخلاف ترامپ، ما دنیایی را که انسان‌هایش در مقابل یکدیگر ایستاده‌اند، باور نداریم، بلکه دنیایی را می‌بینیم که انسان‌های آن درکنار یکدیگر ایستاده‌اند

به گزارش اخبار خودرو ، دونالد ترامپ که هنوز روزهای سپری‌شده از دوران پشت‌میزنشینی‌اش در کاخ سفید به دو رقم نرسیده است، با امضای دو فرمان جنجال‌برانگیز که یکی ممانعت از ورود شهروندان ۷ کشور دنیا به آمریکا و دیگری دیوارکشی میان مرز این کشور با مکزیک است، همان‌طور که انتظار می‌رفت به وعده‌های انتخاباتی خود جامه‌عمل پوشاند تا بار دیگر بر تمام ادعاها مبنی‌بر نژادپرست و اسلام‌ستیز بودنش صحه بگذارد.

در حالی نام ایران در میان ۷ کشور ممنوع‌الورود به آمریکا دیده می‌شود که گویا او و سیاستمداران آمریکایی فراموش کرده‌اند بخشی از چرخ صنعتی، علمی، تکنولوژیک و پزشکی این کشور به دست همان شهروندان ممنوع‌الورود می‌چرخد!

پی‌یِر امیدیار،بنیان‌گذار و رئیس شرکت Ebay، پروفسور لطفی‌زاده، بنیانگذار نسل سوم کامپیوتر در جهان، قاسم اسرار، عضو هیات‌مدیره ایستگاه فضایی ناسا، پروفسور محمد جمشیدی، مدیر برنامه‌های داخلی ایستگاه فضایی ناسا، بیژن داوری، معاون ارشد شرکت IBM، حسین اسلامچی، رئیس شرکت مخابرات آمریکا (AT&T)، امید کردستانی، معاون ارشد گوگل و ... نام‌هایی نیستند که بتوان به آسانی از کنارشان گذشت.

در حوزه سفر و حمل‌و‌نقل نیز آمریکایی‌ها باز هم موفقیت‌های خود را مرهون نیروهای ایرانی هستند، زیرا شرکت «اکسپدیا» بزرگ‌ترین شرکت رزرو هتل و بلیت کلیه وسایل نقلیه این کشور نیز تحت مدیریت «دارا خسروشاهی» یکی دیگر از فعالان تجاری ایرانی در این کشور است. در این مطلب قصد داریم به‌معرفی این تاجر موفق و مثال‌زدنی که موفق به شکست یک رکورد خارق‌العاده نیز شده است، بپردازیم.

معرفی دارا خسروشاهی دارا خسروشاهی، تاجر ۴۷ ساله (۷ خرداد ۱۳۴۸) ایرانی – آمریکایی متولد تهران، رئیس و مدیرعامل شرکت معروف «اکسپدیا» است، شرکتی که بیش از ۱۵۰ پایگاه اینترنتی فروش بلیت سفر در بیش از ۷۰ کشور در سراسر جهان را در زیرمجموعه خود می‌بیند.

[caption id="attachment_189324" align="alignleft" width="345"]دارا خسروشاهی دارا خسروشاهی[/caption]

از معروف‌ترین این پایگاه‌ها می‌توان به «Hotels.com»، «Hotwire»، «Egencia»، «Venere»، «trivago» و «eLong» چین اشاره کرد. در سایه رهبری وی، اکسپدیا به بزرگ‌ترین شرکت مسافرتی آنلاین در جهان تبدیل شده است.

همچنین خسروشاهی رئیس شرکت «اکسپدیا بیزنس» است، شرکتی که با تمرکز بر نوآوری و موقعیت تجاری شرکت «اکسپدیا»، مسئول استراتژی کلی و عملیات تجاری تمام زیرمجموعه‌های این شرکت در جهت رشد بین‌المللی در تمام دنیاست.

خسروشاهی پیش از پیوستن به اکسپدیا در سال ۲۰۰۵، به‌عنوان مدیرعامل یکی از زیرمجموعه‌های مهم شرکت رسانه‌ای اینترنتی «InterActiveCorp» آمریکا به فعالیت می‌پرداخت.

وی که موفق به کسب جوایز موفقی در زمینه مدیریت شده است، در آخرین موفقیت خود به‌عنوان پردرآمدترین مدیرعامل دنیا شناخته شد. او از خانواده متمول خسروشاهی که مالک چند کارخانه تولید دارو چون «تولید دارو»، «تولی‌پرس» و همچنین مواد غذایی «مینو» در ایران بوده‌اند، برخاسته است.

وی که در سال ۱۹۹۱ لیسانس مهندسی بیوالکتریک خود را از دانشگاه براون گرفته است، از سال ۲۰۱۵ در هیات‌مدیره «نیویورک‌تایمز کمپانی» عضویت دارد. خسروشاهی که معتقد است مدیریت را از پدر خود به ارث برده، با عملکردی درخشان در سال ۲۰۱۶ موفق به کسب مقام موفق‌ترین مدیرعامل دنیا از سوی مجله کسب‌و‌کار «Puget Sound» شده است.

مخالف پروپاقرص ترامپ خسروشاهی معتقد است ریاست‌جمهوری ترامپ بدترین ضربه‌ها را به صنعت توریسم و گردشگری دنیا وارد می‌کند. وی می‌گوید: «جهان‌بینی ترامپ و فلسفه اکسپدیا کاملا در تضاد با یکدیگر هستند. سفر می‌تواند به گرد هم آوردن افراد کمک کند و موانع را بشکند، این‌ها لازمه ماموریت بزرگ اکسپدیا هستند، چیزهایی که ترامپ قادر به ارائه آن‌ها نیست.»

وی ادامه می‌دهد: «به‌نظرم بزرگ‌ترین اشتباه ترامپ این است که تصور می‌کند باید در برابر تمام دنیا بایستیم. برخلاف ترامپ، ما دنیایی را که انسان‌هایش در مقابل یکدیگر ایستاده‌اند، باور نداریم، بلکه دنیایی را می‌بینیم که انسان‌های آن درکنار یکدیگر ایستاده‌اند.»

خسروشاهی تنها یکی از چند فعال در حوزه تکنولوژی است که به‌طور علنی به مخالفت با ترامپ پرداخته‌اند و اقدامات وی را زمینه‌ساز نابودسازی نوآوری می‌دانند.

نام وی در نامه‌ سرگشاده‌ای که چندی پیش در اعتراض به سیاست‌های ترامپ منتشر شد، در کنار بزرگانی چون استیو وزنیاک از بنیانگذاران اپل، اوان ویلیامز از بنیانگذاران توئیتر، بری دیلر از روسای اکسپدیا، الکسیس اوهانیان از بنیانگذاران ردیت و همچنین پدمسری واریور، رئیس پیشین اداره فناوری سیسکو و عضو هیات‌مدیره فعلی مایکروسافت دیده می‌شود.

این مخالفت‌ها تا جایی پیش رفته است که تبلیغات تلویزیونی اکسپدیا در روزهای اخیر کاملا واضح به انتقاد از سیاست‌های وی در مورد دیوارکشی میان مرز آمریکا – مکزیک و همچنین محدودیت‌های اعمال‌شده در قبال ۷ کشور ممنوع‌الورود به آمریکا که شامل ایران نیز می‌شود، می‌پردازند.

شکست رکورد دستمزد در دنیا بر هیچ‌کس پوشیده نیست میزان درآمد مدیرعاملان هر شرکت، قابل‌مقایسه با متوسط درآمد کارمندان آن نیست. در برخی شرکت‌های بین‌المللی بزرگ، میزان درآمد مدیرعاملان تقریبا ۲۰۴ برابر کارمندان همان شرکت است اما خسروشاهی با شکستن این رکورد موفق به کسب لقب پردرآمدترین مدیرعامل دنیا شده است، به‌طوری که با وجود این‌که مدیرعاملان بیش از ۳۴۰ شرکت از ۵۰۰ شرکت برتر آمریکایی در سال گذشته میلادی با افزایش ۴٫۵ درصدی روبه‌رو بوده‌اند، وی با افزایش درآمد ۸۸۱ درصدی همه را شگفت‌زده کرده است.

اگرچه بسیاری این میزان افزایش حقوق را ناشی از تمدید همکاری طولانی‌مدت وی (تا سال ۲۰۲۰) با اکسپدیا می‌دانند اما باز هم این موضوع نمی‌تواند توجیهی مناسب برای پنهان کردن شگفتی‌ها در این زمینه باشد.

موسسه داده‌پرداز «اکوئیلار» در پژوهشی که به سفارش خبرگزاری آسوشیتدپرس انجام داده، درآمد سالانه خسروشاهی را درمجموع ۹۴٫۶ میلیون دلار برآورد کرده است. در این مبلغ البته سود سهام و اعتبارات وی نیز مورد نظر قرار گرفته‌ است.

مدیریت چشمگیر از سال ۲۰۰۵ میلادی تا امروز که خسروشاهی به‌عنوان سکاندار اصلی اکسپدیا شناخته می‌شود، سهام این شرکت رشدی ۴۸۸ درصدی به خود دیده است.

تنها در یک‌سال گذشته، سهام اکسپدیا در سایه مدیریت وی ۲۰ درصد رشد داشت. طبق آخرین آمار رسمی اعلام‌شده، تعداد ۱۸هزار کارمند به‌طور تمام‌وقت و نیمه‌وقت در ۳۰ کشور مختلف دنیا برای این شرکت مشغول به کار هستند.

وی می‌گوید: «ریچ بارتون، مدیرعامل پیشین اکسپدیا، اهمیت تکنولوژی و معماری ریشه‌ای را به من آموخت، هرچند کمی دیر متوجه این موضوع شدم، اما الان تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین سرلوحه‌های زندگی‌ام شده است.

تمام شرکت‌های زیرمجموعه اکسپدیا به طور مستقل فعالیت می‌کنند و این موضوع موجب شده است کارها به‌درستی و با سرعت زیاد پیش بروند.» خسروشاهی معتقد است: «امروز اگر شما خود را با خواسته‌های کاربران از اینترنت تطابق ندهید، قطعا نابود خواهید شد.»

وی با اشاره به رشد چشمگیر نیروهای تحت مدیریتش ادامه می‌دهد: «کلید اصلی این رشد این است که افراد مناسب را در جای مناسب قرار داده‌ایم و به آن‌ها اعتماد کرده‌ایم تا کارهای مناسب انجام دهند.

توجه به نیروهای شرکت، یکی از مهم‌ترین اهداف ماست.» گفتنی است، در حال‌حاضر بیش از ۱۰ هزار هتل و آژانس مسافرتی طرف قرارداد سامانه اینترنتی اکسپدیا هستند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
    من احمق در آمریکا دیده بودم مثل بوش پسر! که ساستهای غلط و جنگ طلبانه اش هنوزم که هنوزه داره بی گناهان را می کشه! ولی این یکی واقعا نوبره و باعث آبروی هرچی آمریکایی!! واقعا برای مردم آمریکا متاسفم که چنین موجودی رییس جمهورشان شده است!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =