کد خبر: 189581
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴

نسرین رضایی ، دانشجوی دکتری مشاوره

اخبار خودرو - بیمه در لغت به معنای ضمانت است. ممکن است از این ضمانت در زمان زیان و خسارت، بیکاری ، از کارافتادگی و یا بیمه عمر و سرمایه گذاری استفاده شود ، لذا نخستین چیزی که با شنیدن واژه ی بیمه به ذهن افراد متبادر می‌شود، آسایش و امنیت خاطر است. به عبارتی بیمه نوعی تعاون و مشارکت و همیاری اجتماعی در زمان بروز حوادث بوده و راهکاری منطقی برای توسعه بهداشت روان شهروندان و پاسخ گویی به نیازهای جامعه در مقابل بروز حوادث ناگهانی و غیر قابل پیش بینی است.

در حوزه ی کسب و کار ، بیمه قادر است با ایجاد اطمینان در مجموعه فعالیت‌های اقتصادی نقشی کلیدی در توسعه اجتماعی و اقتصادی ایفا کند و در خانواده نیز بیمه در اصل به معنی ذخیره و اندوخته است. عاملی که ما را به استفاده از بیمه های مختلف وادار می‌کند، تمایلمان به بهتر ساختن وضع مادی و رسیدن به امنیت خاطر و آرامش است. بیمه ارتباطی به میزان درآمد ندارد و میزان آن یکی از عوامل نشان‌دهنده میزان توسعه یافتگی در جوامع است. مسلما بخش های مختلف کسب و کار در جوامع  توسعه یافته توجه بیش تری به بیمه دارند. این اصل را می‌توان به خانواده‌ها نیز تعمیم داد ؛ به این معنا که خانواده‌های مرفه، از بیمه های بیشتری استفاده می نمایند دارند.

با بررسی و مقایسه نمودار توسعه صنعت و توسعه بیمه در کشورهای پیشرفته ، در می یابیم که بیمه همواره به عنوان پشتیبان صنعت و اقتصاد کشور عمل کرده و در زمان بحران ، صنعت و کسب و کار  با تکیه بر بیمه ، به حیات و رشدشان ادامه داده اند. بیمه در حقیقت تضمین کننده سرمایه گذاری در بخش های مختلف تولید و کسب و کار بوده و موجب ریسک پذیری سرمایه‌گذاران و آحاد اجتماع می گردد.

توسعه صنعت بیمه در سراسر دنیا ، ضرورت توجه بیشتر به این صنعت در کشور و فرهنگ ‌سازی در این زمینه را اجتناب ناپذیر می نماید زیرا بیمه در جامعه زیرساخت و بستر مناسبی برای رفاه شهروندان جامعه فراهم می‌کند. بی شک رفاه عمومی و بهداشت روانی از استاندارد های مهم در ایجاد امنیت روانی جامعه هستند و نمى‏توان نقش آنها را در عرصه فرهنگ ، اجتماع و اقتصاد نادیده انگاشت.

کارشناسان و متولیان بیمه معتقدند فرهنگ بیمه در کشور هنوز فراگیر نشده و احاد جامعه آشنایی چندانی با آنها ندارند و اکثر مردم بیمه را با بیمه اجباری، شخص ثالث، بیمه بدنه و یا خدمات درمانی می‌شناسند و آگاهی و اطلاع کافی درباره انواع خدمات بیمه ای ندارند که با بهره گیری از ابزار‌های مناسب می‌توان به ارتقای سطح آشنایی جامعه نسبت به صنعت بیمه‌ ، فرهنگ بیمه‌ را در جامعه نهادینه کرد.  به طور کلی باید گفت توسعه صنعت بیمه به توسعه رفاه اجتماعی خواهد انجامید و با تبلیغات ، اطلاع رسانی در خصوص ارتقای سطح آگاهی‌ها و دانش بیمه‌ای تمامی اقشار جامعه و آموزش سطح فرهنگ بیمه و ارتقا می یابد و افراد جامعه با مفهوم بیمه و انواع خدمات و کاربری آن آشنا شده و با این باور که بیمه با جبران زیان‌های اقتصادی ناشی از حوادث، هزینه‌های غیرقابل جبران را به هزینه‌های قابل جبران تبدیل می‌کند ، انگیزه مردم نسبت به خرید بیمه بیشتر می شود و استفاده از بیمه گسترش خواهد یافت و در نهایت توسعه صنعت بیمه در کشور موجب گسترش رفاه اجتماعی شهروندان جامعه و مدیریت ریسک کسب و کار آنها می شود و نگرانی‌های آنان نسبت به آینده کاهش می یابد.

 هرچند حق بیمه به ظاهر نوعی هزینه است ولی در حقیقت موجب کاهش هزینه ها در بلند مدت می گردد. بیمه ، پس انداز پنهانی است و بخش کوچکی از درآمد ماهانه ی یک بنگاه اقتصادی یا یک خانواده است که تابعی از رونق و رشد فعالیت‌های اقتصادی است ، اما در برخی مواقع و با توجه به نوع بیمه ای که مشتری انتخاب می نماید ، بیمه نوعی سرمایه گذاری یا پس‌انداز و « درآمد خرج نشده » است. یعنی میزانی از درآمد که ما آن را خرج نمی‌کنیم و یا اموالی که به عنوان بیمه سرمایه گذاری برای مصرف آینده کنار می‌گذاریم.

جوامع سالم پیش از آن که نیازمند آسایش باشند، به امنیت روانی نیازمند هستند ، زیرا در سایه امنیت روانی و اجتماعی است که هر هدفی دست یافتنی است. از این رو توسعه خدمات بیمه ای و پوشش های بیمه ای موجب امنیت روانی و آرامش جمعی و توسعه اجتماعی  و توسعه کسب و کار می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =