کد خبر: 190018
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۴

این کارشناس تاکید می‌کند: «برای رسیدن خودروسازی داخلی به استاندارد یکسری مسائل را مطرح می‌کنند که ۳ تا ۵ سال حداقل برای رسیدن به استانداردها لازم است. به این شکل نیست که یک شبه صنعت داخل به استانداردها برسد.

با قوانین و شرایطی که این روزها بر حوزه واردات تحمیل می‌شود، اکثر کارشناسان این حوزه معتقدند اگر به زمان تب بازار خودرو در شب عید برسیم با افزایش قیمت در این حوزه مواجه خواهیم شد که به ضرر مصرف‌کننده است.

در همین زمینه رضا عظیمی، کارشناس حوزه واردات درباره قوانینی که در حوزه واردات تصویب شده است و تاثیراتش بر بازار می‌گوید: «تلاطمی در بازار ایجاد شده است و یک‌سری خودروها قیمت کاذب پیدا کرده‌اند. از دیگر سو، برخی خودروها ثبت‌ سفارش‌شان بسته شده اما در بازار حضور دارند و نظم بازار در کل به‌هم ریخته است.»

این کارشناس تاکید می‌کند: «برای رسیدن خودروسازی داخلی به استاندارد یکسری مسائل را مطرح می‌کنند که ۳ تا ۵ سال حداقل برای رسیدن به استانداردها لازم است. به این شکل نیست که یک شبه صنعت داخل به استانداردها برسد.

از دیگر سو، با این قراردادها فقط فرانسوی‌ها قوی شده‌اند.» رضا عظیمی، درباره تاثیر این قوانین بر قیمت‌های بازار واردات در شب عید می‌گوید: «تب بازار خودرو هنوز شروع نشده است و معمولا از ۲۵ بهمن ماه شروع می‌شود و تا اسفندماه ادامه دارد، اما چیزی که شاهد هستیم این است که موجودی بازار اصلا تقاضای بازار عید را انجام نمی‌دهد.

اگر در یک هفته تا ۱۰روز دیگر ثبت سفارش‌ها باز نشود، قیمت‌ها در ۱۵ روز آخر سال بالا می‌رود.» این موضوع در حالی ‌است که واردکننده‌ها علاقه‌ای به افزایش قیمت‌ها ندارند زیرا مصرف‌کننده ضرر می‌کند. این کارشناس واردات درباره نظر عده‌ای که معتقدند این موانع که بر سر راه واردات قرار دارد، برای توجه به خودروسازی داخلی است، می‌گوید: «مگر خودروسازی که ما امروز داریم، وارداتی نیست؟! وقتی اس‌کی‌دی وارد می‌شود، وقتی بدنه حاضر و آماده را وارد می‌کنند، واردات است.»

طرح مثبت و منفی دولت درباره واردات از دیگر سو، یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است طرح پیشنهادی دولت درخصوص واردات خودرو هرچند دارای ویژگی‌های مثبتی است اما قطعا نتایج منفی را نیز به همراه خواهد داشت. امرالله امینی اظهار کرد: «از آنجا که در طرح پیشنهادی دولت تاکید می‌شود واردکنندگان باید از شرکت‌های مادر مجوز کسب کنند تا ضمن تایید اصالت خودرو، از جریان خدمات پس از فروش قوی برخوردار شوند، قطعا از نکات بسیار مهم و قابل توجهی است که موجب نظارت بر واردات خودرو خواهد شد، اما به نظر می‌رسد در جریان این تصمیم بازار واردات نیز انحصاری شود.»

وی تصریح کرد: «البته به نظر می‌رسد این انحصار بیشتر در اختیار برخی خودروسازان داخلی قرار خواهد گرفت و در این جریان تعدادی از شرکت‌های خودروساز اقدام به ورود بعضی برندهای خارجی می‌کنند و تا حدودی بازار خودروهای وارداتی را نیز تصاحب خواهند کرد.» امینی تاکید کرد: «هرچند مساله بعدی در طرح پیشنهادی دولت، تولید برخی برندهای خارجی است اما مطمئنا این اقدام به سهولت در داخل کشور فراهم نخواهد شد.»

وی گفت: «در‌صورتی‌که روال گذشته بر جریان واردات خودرو ادامه یابد، به نظر می‌رسد بهتر از طرح اخیر پیشنهادی است که هرچند باید برخی کاستی‌ها و نواقص در طرح‌های قبلی برطرف شود.»

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: «مسلما طرح اخیر دولت در خصوص واردات خودرو نیاز به مطالعه و بررسی بیشتری دارد و به نظر می‌رسد تا حدودی عجولانه است.»

امینی افزود: «البته شورای رقابت در حال بررسی است تا مانع اجرای این طرح پیشنهادی دولت در خصوص واردات خودرو شود. » او گفت: «استدلال‌های اخیری که در خصوص واردات خودرو مطرح می‌شود چندان قوی نیست و پیش‌بینی می‌شود اجرای آن موجب انحصار و افزایش قیمت در بازار وارداتی‌ها شود.»

وی همچنین در پایان به این موضوع اشاره کرد که اجرای این طرح تا حدودی به نفع مصرف‌کنندگان داخلی است ولی به نظر می‌رسد ارائه خدمات پس از فروش این خودروها با شرایط موجود، هزینه بیشتری را به مصرف کنندگان تحمیل کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =