کد خبر: 190156
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱

بیش از دو سال از تشکیل پرونده شرکت نگین خودرو آفتاب می‌گذرد، شرکتی که با تخلفاتی در حوزه فروش خودرو، بیش از ۵ هزار مالباخته داشته و به دلیل انجام نشدن تعهدات این شرکت، پرونده قضایی برای مدیرعامل آن تشکیل شده است.

به گزارش اخبار خودرو به نقل از گسترش صنعت ،با این حال پس از گذشت سال‌ها از این جریان و با وجود صدور حکم نهایی، هنوز پول مالباختگان به حساب آنها واریز نشده و آنها با اتخاذ راهکارهایی همچون تجمع و نامه‌نگاری با قوه قضاییه خواستار پیگیری و احقاق حقوق خود شده‌اند. متهم اصلی این پرونده بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی از مجموع ۳۳ سال حبس صادرشده، به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شد که با اعتراض وی به رای دادگاه بدوی، به ۶ سال و ۷ ماه کاهش یافته و هم‌اکنون برای تحمل کیفر در زندان تهران بزرگ به‌سر می‌برد. وی پیش از این اعلام کرده بود که اگر تنها ۶ ماه زیرنظارت دستگاه قضایی، مرخصی بگیرد و از زندان خارج شود، می‌تواند از محل اقساط، ۶ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرویی که به مردم تحویل داده، تمام شکایت‌های خود را تسویه کند. با مشاهده چنین تجربه‌هایی همواره این پرسش مطرح می‌شود که برای جلوگیری از تکرار این شرایط، باید چه اقدامی انجام داد و آیا انجمن لیزینگ به عنوان متولی اصلی، راهکاری برای توقف تکرار چنین تجربیاتی خواهد داشت؟ رییس هیات‌مدیره انجمن ملی لیزینگ در گفت‌وگو با گسترش صنعت با تاکید براینکه برای ایجاد هر لیزینگ باید مجوز تاسیس و راه‌اندازی از بانک مرکزی و اتاق بازرگانی دریافت شود، گفت: هم‌اکنون با بخشنامه جدیدی که صادر شده؛ حداقل سرمایه موردنیاز برای راه‌اندازی لیزینگ ۱۰ میلیارد تومان است و اینکه تا چه میزان امکان پرداخت تسهیلات و ارائه آن به متقاضی وجود دارد، بر اساس ضوابطی تعریف خواهد شد. حمید ابدالی با اشاره به اینکه نگین خودرو آفتاب که از ۳ سال گذشته تاکنون اعتراض‌های زیادی را به همراه داشته، شرکت لیزینگی نبوده است، افزود: این شرکت با اضافه کردن یک پسوند خودرویی به نام این شرکت که یک شرکت بازرگانی است، کار خود را آغاز کرد درحالی که فعالیت این شرکت به صورت کارگزاری و با سرمایه مردم بوده و کار خود را با واردات تعدادی خودرو آغاز کرده است. وی با تاکید بر اینکه انجمن هم‌اکنون درحال اطلاع‌رسانی است تا مانع فعالیت شرکت‌های بازرگانی که با تبلیغات، خود را به جای شرکت‌های لیزینگ مطرح می‌کنند، شود، تصریح کرد: به طور قطع لیزینگ معتبر، لیزینگی است که با مجوز بانک مرکزی کار خود را آغاز کرده و موفق به دریافت کارت بازرگانی شده باشد.

ابدالی در تشریح نحوه اطلاع‌رسانی به مصرف‌کننده‌ها برای آگاهی آنها از فعالیت لیزینگ‌های بدون مجوز نیز تصریح کرد: مردم تنها می‌توانند از طریق اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌ها نسبت به شفاف شدن موضوع اقدام کنند ضمن آن‌که این امکان وجود دارد مصرف‌کنندگان بتوانند با مراجعه به سایت بانک مرکزی، از فهرست لیزینگ‌های مجوزدار مطلع شوند. وی درباره برنامه انجمن ملی لیزینگ برای جلوگیری از تکرار دوباره تجربه‌هایی همچون نگین‌خودروآفتاب اظهار کرد: این انجمن پیش از این از طریق اطلاع‌رسانی نسبت به روشن شدن این موضوع‌ها اقدام کرده بود و هم‌اکنون نیز در حال پیگیری است تا متقاضیان نسبت به همکاری و خرید از لیزینگ‌هایی اقدام کنند که دارای مجوز بانک مرکزی هستند. ابدالی تاکید کرد: هم‌اکنون در شرکت‌هایی که به عنوان لیزینگ اصلی فعالیت دارند، امکان تقلب و از بین رفتن سرمایه مردم در آن وجود ندارد چراکه برای راه‌اندازی یک لیزینگ توان مالی شرکت و اعتبار افراد سنجیده خواهد شد و در صورت وجود سابقه کیفری امکان راه‌اندازی لیزینگ به متقاضی داده نخواهد شد. رییس انجمن ملی لیزینگ ایران به متقاضیان استفاده از امکانات شرکت‌های لیزینگ هشدار داد که تنها به تبلیغ یک شرکت بسنده نکرده و او را به عنوان لیزینگ نشناسند. وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های بازرگانی که اقدام به خرید و فروش می‌کنند، اجازه درج لیزینگ را در نام خود نخواهند داشت، ادامه داد: این شرکت‌ها با تاسیس یک شرکت بازرگانی اقدام به خرید و فروش خودرو می‌کنند زیرا قانون برای فعالیت این شرکت‌ها محدودیتی تعیین نکرده است بنابراین شاهد هستیم از آنجا که اساسنامه یک شرکت بازرگانی خرید و فروش است، مشتری با مشاهده خرید و فروش اقساطی تصور لیزینگ را خواهد داشت درحالی که این شرکت‌ها لیزینگ نبوده و با کمترین سرمایه به ثبت رسیده و اقدام به خرید و فروش خودرو می‌کنند. ابدالی یادآور شد: از آنجا که این شرکت‌ها لیزینگ نیستند در قانون برای آنها درصد فروش و سود پیش‌بینی نشده و خود اقدام به تعیین میزان سود می‌کنند که در بیشتر مواقع سود آنها بیشتر از سود بانکی است زیرا تامین منابع آنها از طریق منابع مالی بانک‌هاست اما در تبلیغات خود از روش‌هایی ویژه استفاده می‌کنند و با وجود اینکه ۶ ماه سرمایه مصرف‌کننده راکد می‌ماند اما این میزان خواب سرمایه همان ۳۰ درصد تعیین می‌شود. رییس انجمن ملی لیزینگ ایران با تاکید براینکه این شرکت‌ها با پول مردم بازی می‌کنند، تصریح کرد: یکی از روش‌هایی که این شرکت‌ها دنبال می‌کنند روش‌های سپرده‌گذاری است و کسی که مقداری سرمایه دارد از بانک درآورده و در این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند زیرا سود بالایی برای آن اعلام می‌کنند در این شرایط با سرمایه مردم اقدام به خرید خودرو می‌کنند و کسی که تقاضای خودرو دارد با پیش‌پرداخت، اقدام به خرید خودرو خواهد کرد از این‌رو آنچه مهم است این که هر شرکت خرید و فروش خودرو، لیزینگ نیست. وی از ضرورت مکاتبه با شهرداری باهدف ساماندهی به بیلبوردهای تبلیغاتی ادامه داد: باید نظارت خاصی روی این تبلیغات انجام شود چراکه مردم بر اساس این تبلیغات سرمایه خود را در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌دهند و هرگونه تبلیغات فریبنده منجر به از بین رفتن سرمایه مردم خواهد شد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیرمحمد ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
    تو اینترنت لیست لیزینگ های معتبر هست ! کسی تجربه خرید از لیزینگ ملت رو داشته ؟ بد قول نیستن ؟ همکاری زیادی با ایران خودرو داشته . اگه کسی تجربه اشو داشته ممنون میشم راهنمایی کنه
    • رضا ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
      بله لیزینگ ملت معتبر هست و زیر نظر بانک ملت فعالیت میکنه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =