کد خبر: 191673
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به عبور بزرگراه جنوبی از کانون ریزگرد استان وضعیت فرسایش خاک را تشریح کرد.

به گزارش اخبار خودرو به نقل از مهر ،حامد فرضی در نشستی خبری صبح دوشنبه برگزار شد، با اشاره به اینکه حفاظت از منابع طبیعی مهم‌ترین اولویت این اداره کل محسوب می‌شود، افزود: در طول ۱۱ ماهه سال جاری ۱۱ هزار و ۷۵۰ مورد گشت و پایش در اراضی ملی انجام‌شده است.

فرضی بیان کرد:  میزان رفع تصرفات صورت گرفته در اراضی ملی در این مدت ۵۳ فقره در سطح ۱۳۵ هکتار  بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به اینکه مجموع رفع تصرفات در دو بخش احکام قضایی و تصرفات اراضی ملی ۲۵۰ هکتار برآورد شده است، افزود: اراضی موجود در استان البرز از حیث ارزش‌افزوده قابل قیاس با دیگر استان‌ها نیست، حدود ۲ و نیم میلیارد تومان ارزش ریالی اراضی آزادشده مذکور است.

وی با اشاره به اینکه ۱۰۷ پرونده تخلف در سطح ۱۴۱ هکتار تشکیل که منجر به صدور رأی شده است، گفت: تعداد تخلفات دامی ۵۹ فقره پرونده به تعداد۴۰ هزار و ۸۵۲ رأس واحد دامی بوده است.

وی با اعلام اینکه در بحث اطفای حریق ازلحاظ تعداد ۴۱ درصد افزایش و ازنظر میزان سطح با کاهش ۴۰ درصدی روبه‌رو بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: همه لوازم موردنیاز در این حوزه در اختیار دهیاران قرار داده‌شده است.

۹۰ درصد اراضی ملی در البرز سند دارند

فرضی تصریح کرد: در سال ۹۵ شاهد اتفاقاتی نظیر آتش‌سوزی مرودشت بودیم اما خوشبختانه روند حریق در البرز، روند کاهشی بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز بابیان اینکه سامانه ۱۵۰۴ به‌عنوان پل ارتباطی اداره کل منابع طبیعی با مردمی در سطح استان البرز فعال است، اضافه کرد: مردم به محدوده بین خود و اراضی ملی آگاه هستند.

وی با اعلام اینکه با اقدامات به‌موقع و خوب در ابتدای شروع افت ملخ شکم بادمجانی با این مهم در استان به‌خوبی مقابله شد، تصریح کرد:  ۳۰ هزار سند تک‌برگی تاکنون در استان اخذشده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز بابیان اینکه۴۴۰ هزار هکتار اراضی ملی در استان وجود دارد که ۹۰ درصد این اراضی دارای سند هستند، گفت: در سنوات گذشته جنگل هزار هکتاری سیجان؛ آدران و شلمزار را در دستور کار داشتیم، همواره سعی بر این بوده جنگل‌های دست‌کشت حفاظت شود که این مهم محقق شده است.

وی بابیان اینکه درزمینهٔ ریزگردها مطالب زیادی در کشور مطرح‌شده که در استان البرز نیز با این پدیده مواجه هستیم، گفت: برداشت‌های بی‌رویه از منابع آبی زیرزمینی سبب بروز چنین پدیده‌ای شده است.

اعتبار سفر هیئت دولت برای مهار ریزگرد در البرز

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: احداث بزرگراه جنوبی در دستور کار دولت و وزارت راه از محدوده کانون ریزگرد استان عبور می‌کند، با هماهنگی صورت گرفته با پیمانکار این پروژه؛ ۵۰۰ هکتار عملیات بیابان‌زدایی در منطقه اشتهارد و نظرآباد در حال انجام است.

فرضی بابیان اینکه همه اتفاقات بر اساس مطالعات از پیش انجام‌شده صورت خواهد پذیرفت، اظهار کرد: حدود ۳۷۳ هزار هکتار مرتع در البرز وجود دارد که ۲۰۰ هزار دام وارد این عرصه‌ها می‌شود از طرفی باید به این مهم اشاره کرد که ۱۰۰ هزار دام مازاد است.

وی خاطرنشان کرد: با اعتبارات سفر هیئت دولت به استان البرز بنا است مهار کانون ریز گردها در سطح ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه با هماهنگی صورت گرفته با ۶ استان هم‌جوار باید دام‌های ورودی بااطلاع قبلی وارد عرصه‌های استان شود، افزود: در نیمه نخست سال جاری بیش از ۶۰ هزار رأس دام غیرمجاز از استان خارج‌شده است.

۱۳ و نیم تن فرسایش خاک در سطح مراتع استان وجود دارد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز تصریح کرد: ۱۳ و نیم تن فرسایش خاک در سطح مراتع استان وجود دارد، امید است این مهم موردتوجه همه دستگاه‌های مربوطه قرار گیرد.

فرضی با تأکید بر اینکه نباید برداشت گیاهان دارویی و خوراکی موجود در مراتع بدون توجه به اصول پایه صورت گیرد، خاطرنشان کرد: ۵۰۰ کیلوگرم از این محصولات در شهرستان طالقان توسط دستگاه قضا ضبط شد.

وی با اشاره به وجود بیش از ۲۴ هزار همیار طبیعت در استان البرز، گفت: تفاهم‌نامه‌ای در تعاونی منابع طبیعی استان منعقدشده تا در سطح ۱۰ هزار هکتار از اراضی ملی البرز کلیه مباحث حفاظتی انجام می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی با اشاره به اینکه ۱۵ لغایت ۲۱ اسفندماه تحت عنوان هفته منابع طبیعی در کشور یاد می‌شود، اظهار کرد: برنامه‌های این هفته بر اساس روزشمار تعیین‌شده در سطح شهرستان‌های استان البرز برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =