کد خبر: 191780
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴

نیروی پیشران نیسان جوک اسپرت را یک موتور چهار سیلندر ۶/۱ لیتری تامین می‌کند که به توربوشارژر مجهز و قادر است ۱۹۰ اسب‌بخار نیرو و حدود ۲۴۰ نیوتون‌متر گشتاور را تولید کند.

به گزارش اخبار خودرو ، اصولا نمی‌توان نیسان جوک را خودرویی زیبا دانست، اما همین ظاهر خاص و نامتعارفش سبب شده است به خودرویی پرفروش و محبوب در بازار جهانی تبدیل شود.

در چند‌ سال گذشته نیسان جوک توانست آمار فروش خوبی را از خود ‌برجا بگذارد که در ایران نیز می‌توان صحت این قضیه را در مناطق آزاد کشور نیز مشاهده کرد.

[caption id="attachment_191787" align="aligncenter" width="662"]نیسان جوک نیسان جوک[/caption]

زیرا پیش از عرضه رسمی این خودرو توسط شرکت جهان نوین آریا در کشور، جوک در مناطق آزاد خودرویی محبوب و پرفروش بود. نیسان جوک یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت است که از گلگیرهای بلند و حتی ارتفاع بلندتر خط پنجره‌ها (beltline) به‌عنوان نشانی برای صاحب‌سبک بودن خود استفاده می‌کند.

ابعاد و اندازه این خودرو بین هاچ‌بک و کراس‌اوور است که در نوبه خود کلاسی جدید و نوآورانه‌ به‌شمار می‌رود، اعتباری که این خودروی کوچک و جمع‌جور توانسته است در این‌ سال‌ها برای خود کسب کند، به ظاهر و توانایی‌های فنی‌اش بازمی‌گردد.

طرح کلی بدنه، چهره‌ای فانتزی و جذاب را برای جوک به‌ارمغان آورده است، همچنین چراغ‌های جدیدی که در نمونه فیس‌لیفت به‌کار رفته، یادآور محصولات جدید نیسان و به‌خصوص مدل معروف ۳۷۰Z است.

[caption id="attachment_191786" align="aligncenter" width="483"]نیسان جوک نیسان جوک[/caption]

شکستگی‌‌های خطوط بدنه سبب شده است در کنار ظاهر ملایم و آرامی که دارد، روح اسپرتش نیز زنده و پویا باشد زیرا نوع پیشرانه، جعبه دنده و سیستم تعلیقی که در ساخت این خودروی ژاپنی به‌کار گرفته شده همگی دارای خصوصیات اسپرت و جوان‌پسند هستند.

پس از اینکه ظاهر خودرو را مورد ارزیابی قرار دادیم، در کابین را باز کردیم و روی صندلی‌های جوک ‌نشستیم. در همان ابتدای کار فضای فانتزی و مدرن کابین، سرنشینان را مجذوب خود می‌کند.

رنگ‌بندی داشبورد و ادوات جانبی کابین همگی‌ در تضاد چشم‌نوازی با یکدیگر قرار دارند که همین موضوع باعث می‌شود احساس خستگی نکنید. کیفیت قطعات و متریال مصرفی در این خودرو با توجه به کلاس و جایگاهی که در آن قرار دارد در سطح نسبتا خوبی است که از این برند ژاپنی چیزی غیر از این هم انتظار نمی‌رود.

نیروی پیشران نیسان جوک اسپرت را یک موتور چهار سیلندر ۶/۱ لیتری تامین می‌کند که به توربوشارژر مجهز و قادر است ۱۹۰ اسب‌بخار نیرو و حدود ۲۴۰ نیوتون‌متر گشتاور را تولید کند.

همچنین باید درنظر داشت که جوک در نسخه اسپرت با سیستم چهارچرخ متحرک عرضه و همین موضوع برگ برنده‌ای برای ان محسوب می‌شود.

[caption id="attachment_191781" align="alignleft" width="306"]نیسان جوک نیسان جوک[/caption]

با روشن کردن پیشرانه‌ای که از آن به عنوان یک موتور اسپرت و قدرتمند یاد می‌شود، صدایی گوش‌خراش به‌گوش نمی‌رسد، با قراردادن اهرم دنده در حالت D اقدام به حرکت می‌کنیم، شتاب اولیه موقع شروع حرکت قابل قبول است و تاحدودی شما را به فشردن پدال گاز تحریک‌ می‌کند.

با توجه به فضای تستی که در مجموعه برج میلاد در نظر گرفته شده بود، امکان بررسی شتاب ثانویه این خودرو وجود نداشت، اما عملکرد جعبه دنده و موتور نشان می‌دهد که این خودروی کوچک توانایی بالایی خواهد داشت.

وقتی صحبت از عملکرد به میان می‌آید، باید گفت نیسان جوک اسپرت از عهده همه وظایفی که بر عهده‌اش گذاشته می‌شود، بر‌می‌آید. اگر حالت Eco سیستم I-Con را فعال کنید، سواری نرمال و اقتصادی را تجربه خواهید کرد که در عین حال مصرف سوخت کاهش پیدا می‌کند.

فعال کردن حالت Sport باعث می‌شود، سواری سرزنده‌تری را تجربه کنید ولی مصرف سوخت خودرو به مراتب بیشتر خواهد شد؛ فرمان خوش‌دست و سیستم تعلیق به نسبت نرم، دست‌به‌دست هم می‌دهند تا هندلینگی جذاب و مهیج خلق شود.

نکته‌ای که در این میان وجود دارد، قدرت زیاد موتور است که به دلیل همین موضوع باید در هنگام پیچیدن از سرعت بالا خودداری کنید. زمانی که جوک را در حالت چهارچرخ متحرک قرار دادیم و سیستم کنترل کشش پایداری خودرو را در حالت فعال گذاشتیم، هندلینگ به مراتب بهتری را از خود نشان داد، اما اگر می‌خواهید هیجان را چاشنی رانندگی خود کنید، باید بگوییم که بهتر است ESP را خاموش کنید و از قدرت بالای موتور با صدای جیغ لاستیک‌ها نهایت لذت را ببرید.

[caption id="attachment_191782" align="alignleft" width="307"]نیسان جوک نیسان جوک[/caption]

در کل می‌توان گفت جوک اسپرت گزینه‌ای مناسب برای جوانانی است که لذت رانندگی مهیج را از خودرو انتظار دارند، شتاب بالا و عملکرد خوب گیربکس از نقاط مثبت این کراس‌اوور به‌شمار می‌رود.

این خودرو تا امروز با سه‌ نسخه اسکای‌پک، پلاتینیوم و اسپرت به بازار ایران آمده است و حداقل در تردد عادی یک‌روزه در شهر تهران می‌توانید بارها نسخه‌های مختلف این خودرو را ببینید.

جوک برای ایرانی‌ها غریبه نیست و پیش از اخد مجوز پلاک ملی در مناطق آزاد تردد می‌کرده است. روز گذشته شرایطی در برج میلاد تهران فراهم شد تا بتوانیم ملاقاتی را با نیسان جوک داشته باشیم. ولی جوکی که اصلا با کسی شوخی ندارد و بر خلاف ظاهر متفاوتش، باطنی خشن را به رخ رقبا می‌کشد. جهان‌نوین‌آریا شرایطی را فراهم کرد تا تست اولیه‌ای از قوی‌ترین مدل جوک یعنی نسخه اسپرت برای «دنیای خودرو» فراهم باشد. لذا در این بخش به تجربه رانندگی با جوک اسپرت می‌پردازیم.

با اینکه فضای تست کوچک بود و تنها نگاه اولیه‌ای را برای ما از جوک اسپرت فراهم می‌کرد، ولی به نوعی از این فضا استفاده کردیم که تجربه فشار به جوک در اوج میسر شد.

جوک اسپرت به موتور ۶/۱ لیتری توربو ۱۹۰ اسب‌بخار مجهز است و گیربکس این خودرو CVT ایکس ترونیک است. این گیربکس عملکرد به‌نسبت خوبی را برای انتقال قدرت به چهار چرخ خودرو دارد. یکی از ویژگی‌های جوک‌اسپرت، قابلیت انتقال قدرت به چهار چرخ خودرو است و شما به‌عنوان راننده می‌توانید با توجه به شرایط نوع انتقال قدرت را تنظیم کنیم. این عملگر باعث می‌شود رانندگی مناسب‌تری را در شرایط مختلف تجربه کنید.

ابتدا سعی کردیم چند دور را به‌صورت رانندگی آرام با جوک اسپرت تجربه کنیم. ولی واقعیت این است اگر اهل رانندگی آرام بودیم، هیچ وقت برای تست نسخه اسپرت ۱۹۰ اسب‌بخاری شرکت نمی‌کردیم. برای همین منظور، خودرو را از حالت اکونومی و نرمال خارج و با شرایط اسپرت رانندگی را دوباره شروع کردیم.

[gallery link="file" ids="191783,191784,191785"]

به‌خاطر گیربکس CVT حدود ۲ ثانیه اول شتاب خاصی را از پیشرانه ۱۹۰ اسب‌بخار تجربه نمی‌کنید. ولی وقتی وارد ثانیه سوم می‌شوید، فریاد موتور توربو به گوش می‌رسد و مجبور هستید فرمان را دو دستی نگه دارید.

شتاب فوق‌العاده برای یک کراس‌اوور ۱۷۲ میلیون تومانی را می‌توان تنها با جوک اسپرت تجربه کرد. همچنین امکانات خوب این خودرو می‌تواند برای آپشن‌پسندها موردپسند واقع شود.

با بوست توربو بالا و گشتاور حداکثری وارد پیچ‌های تند شدیم و به‌اصطلاح فرمان را شلاقی تغییر جهت می‌دادیم. واقعیت این است با حداکثر قدرت، کنترل این کراس‌اوور ژاپنی نشان می‌دهد که دیگر این خودرو یک خودروی آرام و ملیح نیست.

فریادهای جوک اسپرت که از موتور، لاستیک و اگزوز شنیده می‌شود، به شما گوشزد می‌کند که حتما مراقب سرعت سرپیچ‌ها باشید. بعضی وقت‌ها هنگام چرخش سریع فرمان احساس می‌کنید شاید ۱۹۰ اسب‌بخار برای این هیکل کمی زیاد است.

سیستم‌های ایمنی برای نسخه اسکای‌پک و پلاتینویم قابل‌قبول و موفق ظاهر می‌شوند. برای انجام کمی شیطنت، سیستم کنترل پایداری را از مدار خارج کردیم و با حالت های مختلف دو دیفرانسیل اتوماتیک و تک‌دیفرانسیل جلو تست‌های مختلف هندلینگ را از جوک اسپرت گرفتیم.

هیجانی خوبی برای ما ایجاد شد اما باید گفت همیشه مواظب این پیشرانه جنگجوی جوک اسپرت باید بود. برای چند حرکت نمایشی، چند بار با دستی کشیدن وارد پیچ شدیم.

باید اعتراف کنیم با تمام استرسی که برای کنترل ۱۹۰ اسب‌بخار داشتیم، ولی مانورهای نمایشی هیجان‌انگیزی را با جوک تجربه کردیم. وقتی که دستی را می‌کشیم، گیربکس CVT ایکس‌ترونیک خود را با شرایط هماهنگ می‌کند.

باید گفت عملکرد گیربکس ایکس‌یترونیک جوک اسپرت در حالت تخت‌گاز و تیپ‌ترونیک مانند یک گیربکس اتوماتیک عادی باهوش است و با اشاره‌ای دنده را تعویض می‌کند. درنهایت می‌توان گفت اگر با ظاهر خاص جوک کنار می‌آیید و فضای کابینش برای شما کافی است، نسخه اسپرت آن هیجانی عالی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

هیجانی که اول باید خود را کنترل کنید و بعد جوک اسپرت را. اگر تمایل دارید تجربه‌ای از رانندگی جوک اسپرت را داشته باشید، می‌توانید به سایت و نمایندگی‌های جهان‌نوین‌آریا مراجعه و برای تست‌درایو این خودرو در برج میلاد تهران از شنبه اقدام کنید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =