کد خبر: 192969
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰

مزدا برای سال ۲۰۱۷، سدان کامپکت خود را با چند تغییر در طراحی بیرونی، داخلی بروز کرده است.

به گزارش اخبار خودرو ، همانند سال گذشته مزدا ۳ در دو نسخه سدان و هاچ بک، و با دو انتخاب برای پیشرانه عرضه خواهد شد. هرکدام از پیشرانه ها قابلیت جفت شدن با گیربکس دستی یا اتوماتیک را دارا هستند.

[caption id="attachment_192997" align="aligncenter" width="699"]مزدا 3 مدل 2017 مزدا ۳ مدل ۲۰۱۷[/caption]

در این نوشتار مجهزترین تیپ مزدا ۳ چهار در یعنی گرند تورینگ مورد آزمایش قرار گرفته است (مزدا ۳ در سه تیپ اسپرت، تورینگ و گرند تورینگ ارائه میشود).

[caption id="attachment_192995" align="aligncenter" width="699"]مزدا 3 مدل 2017 مزدا ۳ مدل ۲۰۱۷[/caption]

تغییرات ظاهری در مزدا ۳ ۲۰۱۷ عبارتند از مهشکن های جدید جلو، قاب کرومی جلوپنجره جدید و سپرهای جدید در مدل هاچ بک. هیچکدام از این تغییرات به سادگی جلب توجه نمیکنند و درحالی که سومین نسل از مزدا ۳ وارد چهارمین سال تولید خود میشود فیس لیفت چشمگیری روی آن اعمال نشده است. البته ظاهر مزدا ۳ هنوز هم جذابیت بالایی داشته و از هماهنگی مناسبی برخوردار است.

[caption id="attachment_192994" align="aligncenter" width="699"]مزدا 3 مدل 2017 مزدا ۳ مدل ۲۰۱۷[/caption]

موتور ۲٫۵ لیتر ۴ سیلندر این سدان با قدرت ۱۸۴ اسب بخار برای مزدا ۳ کافی به نظر می‍رسد. حتی با سوار شدن ۴ سرنشین بالغ باز هم کشش خودرو و واکنش موتور به پدال گاز خوب است.

[caption id="attachment_192998" align="aligncenter" width="700"]مزدا 3 مدل 2017 مزدا ۳ مدل ۲۰۱۷[/caption]

پیشرانه دیگر ۲ لیتری و دارای ۱۵۵ اسب بخار قدرت است. گیربکس شش دنده دستی که برای هر دو موتور قابل سفارش میباشد از تعویض دنده سریعی برخوردار است. درحالی که بیشتر خودروسازها گیربکس دستی را فقط برای مدل های پایه ارائه میکنند امکان سفارش آن در بالاترین تیپ مزدا ۳، یک نکته مثبت به شمار میرود.

[caption id="attachment_192991" align="aligncenter" width="699"]مزدا 3 مدل 2017 مزدا ۳ مدل ۲۰۱۷[/caption]

اما خودروی مورد تست به گیربکس ۶ دنده اتوماتیک مجهز است که تعویض دنده آن با وجود نرم بودن به سرعت گیربکس دستی نیست. البته موتور ۲٫۵ لیتری با گیربکس اتوماتیک ۳۵ نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به نوع دستی به چرخ ها ارسال میکند. این پیشرانه در مقایسه با موتورهای کوچکتر مجهز به توربوشارژر که بر روی شورلت کروز، هوندا سیویک و فولکس جتا نصب شده عملکرد یکسانی دارد.

[caption id="attachment_192990" align="aligncenter" width="699"]مزدا 3 مدل 2017 مزدا ۳ مدل ۲۰۱۷[/caption]

مزدا ۳ با وجود برخی پیچش های محدود بدنه کماکان هندلینگ مناسب خود را حفظ کرده و فرمان نیز سرعت و دقت بالایی برخوردار است. البته در این سالها به تعداد رقبایی که هندلینگ بهتری از مزدا ۳ ارائه میدهند افزوده شده است. تعلیق خودرو برای سفرهای طولانی در جاده نسبتا راحت است اما فرمان در سرعت های بالا کمی گیج به نظر میرسد.

[caption id="attachment_192993" align="aligncenter" width="699"]مزدا 3 مدل 2017 مزدا ۳ مدل ۲۰۱۷[/caption]

مصرف سوخت موتور ۲٫۵ لیتری برای مزدا ۳ سدان ۸٫۱ لیتر در صد کیلومتر و برای هاچ بک ۸٫۴ لیتر در صد کیلومتر میباشد. موتور کوچکتر به همراه گیربکس اتوماتیک میتواند وضعیت را تا ۷٫۳ لیتر در صد کیلومتر بهبود بخشد. مزدا ۳ با این مصرف سوخت در رده های میانی کلاس خود قرار میگیرد.

[caption id="attachment_192989" align="aligncenter" width="699"]مزدا 3 مدل 2017 مزدا ۳ مدل ۲۰۱۷[/caption]

در داخل کابین شاهد چند تغییر جزیی هستیم که اضافه شدن ترمز دستی الکترونیکی به جای مکانیکی شاخص ترین آنهاست. مواد بکار رفته در کابین هنوز جنبه رقابتی بالایی داشته و استفاده از این میزان چرم در این کلاس نادر است.

[caption id="attachment_192988" align="aligncenter" width="699"]مزدا 3 مدل 2017 مزدا ۳ مدل ۲۰۱۷[/caption]

البته هنوز هم بخش هایی با پلاستیک ارزان قیمت به چشم می‌خورند که نیاز به ارتقا دارد. در این زمینه مزدا ۳ رقبایی مانند هیوندای النترا GT و هوندا سیویک را بالاتر از خود می‌بیند.

فرمان خودرو مورد بازطراحی قرار گرفته و گرمکن به آن افزوده شده است. فضای سر و شانه در عقب افزایش یافته اما افراد بالغ احتمالا فضای کافی برای زانوها یافت نخواهند کرد. اگر به دنبال اتومبیل هایی با فضای عقب جادارتر هستید نیسان سنترا، فولکس جتا و هیوندای النترا انتخاب های بهتری در این کلاس می‌باشند.

[caption id="attachment_192996" align="aligncenter" width="699"]مزدا 3 مدل 2017 مزدا ۳ مدل ۲۰۱۷[/caption]

به عنوای خودرویی با قیمت مناسب مزدا ۳ لیست متداول در زمینه مولتی مدیا و تجهیزات ارتباطی دارد. نمایشگر لمسی ۷ اینچی، دوربین عقب، دو خروجی USB و رادیو اینترنتی از جمله موارد شاخص محسوب می‌شوند. سیستم صوتی بوز به عنوان آپشن قابل سفارش است اما نبود اندروید اتو و اپل کارپلی درحالی که بسیاری از رقبا حداقل به یکی از آنها مجهز هستند، نقطه ضعف بزرگی محسوب می‌شود.

[caption id="attachment_192987" align="aligncenter" width="699"]مزدا 3 مدل 2017 مزدا ۳ مدل ۲۰۱۷[/caption]

فضاهای ذخیره سازی اشیا در پنل درب ها افزایش یافته اما حجم صندوق عقب که معادل ۳۵۱ لیتر می‌باشد هنوز کوچک است. این درحالی است که در نسخه هاچ بک حجم صندوق عقب ۵۷۰ لیتر بوده که با خواباندن صندلی های عقب به ۱۳۳۰ لیتر می‌رسد. به عبارتی در حالی که مزدا ۳ هاچ بک یکی از جادارترین صندوق در کلاس خود را دارد در نمونه سدان با کمبود این فضا مواجه هستیم.

[caption id="attachment_192982" align="aligncenter" width="699"]مزدا 3 مدل 2017 مزدا ۳ مدل ۲۰۱۷[/caption]

اما در زمینه ایمنی مزدا ۳ در جایگاه مطلوبی قرار دارد. بهره گیری از فناوری های ایمنی مانند هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری خودکار، رصد نقاط کور و حفظ حرکت بین خطوط مزدا ۳ سدان را به یکی از مطمئن ترین گزینه ها در بین سدان های کامپکت تبدیل کرده است.

[caption id="attachment_192986" align="aligncenter" width="699"]مزدا 3 مدل 2017 مزدا ۳ مدل ۲۰۱۷[/caption]

قیمت پایه مزدا ۳ از ۱۸۶۸۰ دلار شروع می‌شود که برای این کلاس کمی زیاد است. البته این خودرو به امکانات درخوری نیز مجهز شده است. در تیپ های بالاتر شاهد تجهیزات و امکاناتی مانند صندلی های چرمی با تنظیم برقی، ورود بدون کلید، سنسور باران، سیستم صوتی بوز، کروز کنترل تطبیقی و صندلی های جلو و فرمان گرمکن دار هستیم.

[caption id="attachment_192980" align="aligncenter" width="699"]مزدا 3 مدل 2017 مزدا ۳ مدل ۲۰۱۷[/caption]

به گزارش اخبار خودرو ، بالاترین قیمت مزدا ۳ نیز مربوط به تیپ گرند تورینگ هاچ بک می‌باشد که به نزدیک ۳۰ هزار دلار رسیده و از گران ترین اعضای این کلاس خواهد بود. در کل باید گفت هرچند مزدا ۳ در برخی ویژگی های کاربردی دچار ضعف است اما هنوز به عنوان یک سدان کامپکت با قیمت مناسب گزینه مطمئن و مناسبی می‌باشد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید مهران میرابوالقاسمی ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۸
    1
    از هر نظر مزدا بهترینه.
  • محمد ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
    درود بر شما
  • مه،ان ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
    1
    مزدا داشتم النترا هم سوار شدم موتور و گیربکس مزدا استثناییه هیچ ربطی به ماشینای دیگه نداره

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =