کد خبر: 193038
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۵

هوندا معتقد است امروز هر راکب موتورسیکلتی که در جهان خوش درخشیده است، یا هوندا ۵ داشته یا در آرزوی داشتن آن بوده است!

به گزارش اخبار خودرو ،  موتورسیکلت‌ها جزو وسایل نقلیه‌ای هستند که از همان زمان ورود خودرو به زندگی مردم، انسان از آنها استفاده‌های گوناگونی کرده است. برخی از این موتورسیکلت‌ها در کشور ما در این زمانه به خاطرات بدل شده‌اند و در خیابان‌ها دیده نمی‌شوند، اما دوباره دیدن آنها می‌تواند حس خوبی از نوع نوستالژیک ایجاد کند که با هم چند نمونه از این موتورسیکلت‌ها را مرور خواهیم کرد.

هوندا 5

هوندا ۵

هوندا معتقد است امروز هر راکب موتورسیکلتی که در جهان خوش درخشیده است، یا هوندا ۵ داشته یا در آرزوی داشتن آن بوده است! شاید این جمله کمی برای ما اغراق‌آمیز باشد، اما نگاهی به آمار فروش جهانی این موتورسیکلت بامزه نشان می‌دهد که این موتورسیکلت یکی از پرفروش‌ترین موتورسیکلت‌های تاریخ بوده است که البته بعدها حتی جنازه بدون انجین و اگزوز آن هم کارآیی‌های خودش را پیدا کرد. اگرچه این موتورسیکلت در کشور ما به اندازه وسپا یا رکس حضور نداشت، اما جزو موتورسیکلت‌هایی است که برای ما ایرانیان ناآشنا نبوده و بسیاری آن‌را به یاد می‌آورند. نسل جدیدتری هم که خود این موتورسیکلت را از نزدیک ندیده بودند، در شهربازی‌ها حتما نمونه بدون انجین و اگزوز آن‌را دیده‌اند که به‌عنوان چرخ‌وفلک افقی از آن استفاده می‌شود. هوندا ۵ که در حقیقت نام آن تریل ۷۰ است در دسته مینی‌ها قرار می‌گرفت که اگرچه ظاهر آن شبیه اسباب‌بازی کودکان بود، اما برخلاف جثه‌اش قدرت خوبی را از خود نشان می‌داد و دو نفر سرنشین بالغ را به‌راحتی حمل می‌کرد. در دهه ۷۰ میلادی، هوندا از این مدل بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه فروخت و جالب است بدانید که تا میانه دهه ۹۰ هم تولید آن ادامه داشت.  

یاماها ۱۰۰

یاماها 100

یاماها ۱۰۰ را باید نسخه ارزان‌قیمت هوندا ۱۲۵ خواند که در زمان خودش فروش خوبی را تجربه کرد. این موتورسیکلت که باید آن‌را جانشین رکس و موتورسیکلت گازی پژو بدانیم، بیشتر برای کسانی کاربرد داشت که نیازمند قدرت بیشتری از یک موتورسیکلت گازی بودند؛ قدرتی که برای حمل بار و به حرکت درآوردن سه نفر سرنشین کافی باشد. یاماها ۱۰۰ که صدای خوبی هم نداشت پیش از آنکه هوندا ۱۲۵ فراگیر شود، در همه جا به‌چشم می‌خورد و عموما آن‌را با خورجینی که در عقب آن می‌انداختند، به یاد می‌آورند. این موتورسیکلت هم خیلی زود جای خود را میان کاسبان و مشاغلی که نیاز به حرکت بود، پیدا کرد و قیمت به نسبت متعادل آن باعث شد که فروش خوبی را در کشو تجربه کند. در حال حاضر نسخه‌های متفاوتی با کارکردها و سال ساخت‌های مختلف در بازار از این موتورسیکلت پیدا می‌شود که قیمتی بین یک تا سه میلیون تومان دارند. نکته جالب درباره این موتورسیکلت آن است که هنوز هم قطعات آن در بازار یافت می‌شود و مشتری هم دارد.  

براوو

براوو

رکس اتوکشیده به همان زودی که در کشور جا افتاد، از بازار جمع شد. موتورسیکلتی ارزان قیمت که چهره جذاب‌تری از رکس داشت و با ترک‌بند و سرعت نزدیک به ۵۰ کیلومتر بر ساعت خود توانست خیلی زود در دهه ۷۰ جایش را میان جوانان باز کند. یکی از ویژگی‌های این موتور ترک‌بند آن بود که بیشتر برای حمل یک کارتن کوچک جا داشت، اما زین این موتورسیکلت آنقدر بزرگ بود که حتی سه نفر هم می‌توانستند  روی آن بنشینند! نیروی تولیدی از انجین این موتورسیکلت نیز مانند اغلب موتور گازی‌ها از طریق یک زنجیر به چرخ عقب انتقال می‌یافت، اما توانش به آن میزان نبود که به راحتی بتواند با یک نفر سرنشین، سربالایی‌ها را بالا رود و نیاز به پا زدن پیدا می‌کردید. ارزانی این موتورسیکلت یکی از دلایل استقبال از آن بود و طراحی به‌روز در زمان خودش و البته رنگ‌بندی جذاب آن از مواردی دیگری بود که جوانان را به‌سمت این موتورسیکلت می‌کشاند.  

سوزوکی ۸۰

سوزوکی 80

موتورسیکلتی که نام آن یادآور «سروصدا» است! ظاهر اسپرت، مانورپذیر بودن، سرعت و شتاب خوب، سواری، رنگ بدنه و البته قابلیت‌های متفاوت این موتورسیکلت ریزجثه آن‌را در زمان خودش به یکی از محبوب‌ترین موتورسیکلت‌های مورد علاقه جوانان عشق سرعت بدل ساخت. این موتور برای کسانی‌که پول خرید یک کراس را نداشتند، گزینه مناسبی بود که برای راکبان عشق پرش! بهترین گزینه محسوب می‌شد. بعدها این موتورسیکلت ریز نقش جای خود را در کارهای نمایشی باز کرد و کافی بود تا به شهربازی بروید و ژانگولرهای مختلفی را از این موتورسیکلت مشاهده کنید.    

وسپا

موتورسیکلتی که خیلی زود از کشور سازنده‌اش یعنی ایتالیا به بازار فرش کشور ما راه پیدا کرد و مورد علاقه فرش‌فروشان شد! داشتن زاپاس، جای پا برای سرنشین عقب، زین بزرگ و محافظ پاهای راننده خیلی زود این موتورسیکلت را به یکی از موتورسیکلت‌های محبوب بدل ساخت و فروش بسیار خوبی را از همان زمان ورود تا همین چند سال پیش در کشور ما تجربه کرد. تولید این موتورسیکلت به سال ۱۹۴۶ باز می‌گردد و معنی لغوی آن در زبان ایتالیایی، زنبور بی‌عسل است!

وسپا

اگرچه کارخانه تولیدکننده این موتورسیکلت در اوایل کار خود قطعات کشتی‌های تفریحی را تولید می‌کرد و بعدها به هواپیماساز هم بدل شد، اما همزمان با جنگ جهانی دوم بود که تولید وسپا را هم کلید زد که خیلی زود به یکی از پرفروش‌ترین موتورسیکلت‌های جهان بدل شد. قدرت بالای این موتور با طراحی خاصی داشت خیلی زود آن‌را به یک مدل محبوب جهانی بدل ساخت و حدود ۲۰ میلیون دستگاه از آن به‌فروش رسید. قدرت تولیدی انجین این موتورسیکلت ۹۸ سی‌سی بود و همین امر باعث شده بود که به یک موتور قوی و همه‌کاره بدل شود. از طرفی ظاهر خاص و ارزان بودن آن، این موتورسیکلت را به یکی از محبوب‌ترین وسایل نقلیه جوانان ایتالیا و بعد جهان تبدیل کرد که در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ عموم بازیگران هالیوودی و سرشناس، همواره سوار این موتورسیکلت در فیلم‌ها می‌شدند و این هم یکی از دلایل استفاده مردم از این موتورسیکلت شد. وسپا در کشور ما نیز خیلی زود جای خود را باز کرد و به یکی از موتورسیکلت‌های محبوب بدل شد که قیمت نسبتا ارزان‌تر آن نسبت به موتورسیکلت‌هایی همچون هارلی دیویدسون و یاماها، باعث شد که عموما بازاری‌ها یک دستگاه از آن‌را تهیه کنند و به‌عنوان وسیله‌ای برای جابه‌جایی بار و البته خانواده از آن استفاده کنند.  

رکس

موتورسیکلتی که به موتورگازی معروف بود و باب طبع لحاف‌دوزها و باغبان‌ها شد! رکس زمان زیادی در خیابان‌های شهرهای کشور تردد داشت و داشتن رکاب برای ایجاد قدرت بیشتر، آن‌را به یک نمونه خاص از موتورسیکلت‌ها بدل ساخت.

رکس

اگرچه رکس در ظاهر چیزی زیادی برای عرضه نداشت، اما آن‌را باید یکی از پیشرفته‌ترین موتورسیکلت‌های دوران خود دانست که با موتور تک سیلندر خود، قدرت خوبی را تولید می‌کرد و استهلاک کم آن و مصرف کم سوخت، از ویژگی‌های آن محسوب می‌شد. رقیب او در آن زمان پژو بود، اما تولید داخل بودن این موتورسیکلت، آن‌را ارزان‌تر از نسخه فرانسوی می‌ساخت و عموم مردم به خرید آن رغبت بیشتری نشان می‌دادند.

از طرفی سیستم تعلیق خاص این موتورسیکلت که نرمی بیش از حدی از خود نشان می‌داد، باعث شده بود برای کسانی‌که نیاز به سواری با زمان طولانی دارند، مقبول باشد و راحتی خاصی را با آن احساس کنند، برای همین موضوع کاسبان شغل‌های خاص مانند لحاف‌دوز، از این وسیله استفاده می‌کردند. عدم خرابی و استهلاک کم، از ویژگی‌های دیگر این موتورسیکلت بود که با موتور ۴۷ سی‌سی خود، توان خوبی را به نمایش می‌گذاشت.

بعدها این موتور توسط کمپانی سازنده داخلی‌اش دستخوش تغییراتی شد، اما ظاهر آن همان‌طور باقی ماند و کم‌کم از یادها فراموش شد. امروز نسخه دهه شصتی این موتورسیکلت قیمتی در حدود سه تا چهار میلیون تومان دارد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرامرزفتوحی IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
    17 5
    عالی بود.
  • محمدجواد US ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
    16 2
    هیچی سوزوکی 100 نمیشه . سلامتی ژاپنی بازاااااا
  • م IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    5 2
    سوزوکی ۲۵۰، هوندا cb500 ، و کلی موتورای کلاسیک دیگه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =