کد خبر: 193262
تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵

یکی از مواردی که همواره مورد تأکید کارشناسان بوده است؛ تعیین نرخ تعرفه­ ی واردات خودرو می­باشد.

اخبار خودرو - پایان هر سال همیشه توأم با تصویب برنامه­ ی بودجه­ ی سال بعد می­باشد. بودجه اگر به صورت دقیق و هوشمندانه تنظیم شود موجب پیشرفت کشور خواهد بود. ولی اگر بر طبق روال گذشته بخواهیم درآمد کشور را تخصیص دهیم کماکان باید منتظر همان نتایج قبلی بود. یکی از مواردی که همواره مورد تأکید کارشناسان بوده است؛ تعیین نرخ تعرفه­ ی واردات خودرو می­باشد.

از حدود ۵۰ سال پیش تا الان که صنعت خودرو به ایران آمده است، همواره استراتژی دولت­ها مبنی بر تعیین تعرفه بالا جهت حفظ صنایع داخلی بوده است. استراتژی که به اشتباه تا الان ادامه پیدا کرده است. دلیل اینکه لفظ اشتباه را برای این  قضیه به کار می­بریم این است که سیاست­های حمایتی نباید مادام العمر باشد و از یک نقطه­ ای باید کاهش یابد و در نهایت به جایی برسیم که مثل ژاپن و کره جنوبی تعرفه را صفر کنیم تا رقابت کاملاً آزاد شود و کیفیت کالا موجب تقاضای آن باشد.

به بیان بهتر اگر ما همیشه دیوار تعرفه را در مقابل واردات خودروی خارجی قرار دهیم، خودرو ساز داخلی به هیچ وجه کیفیت خودرو را ارتقا نخواهد داد و اینکه تنوع خودرویی نخواهیم داشت. کل خودروسازی ما در پنج کلمه پراید، پژو، سمند، تیبا و رانا خلاصه می­شود. ناکارآمدی­های خودرو سازان ما یکی دوتا نیست و متاسفانه این­ها نتیجه سیاست­های غلط دولت­ها در حوزه­ ی خودرو سازی است.

در بهمن ماه ۹۱ مصوبه ­ای در خصوص تعرفه واردات خودرو تنظیم شد. قانونگذار تصریح کرده بود که طی ۵ سال، سالانه باید ۵ درصد تعرفه واردات خودرو کاسته شود.

 اگرچه واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی آن ممنوع بود؛ اما برای آن تعرفه ۷۵ درصد تعیین شده بود. اولین قدم توسط دولت دهم برداشته شد و در قانون بودجه سال ۱۳۹۲ تعرفه واردات خودرو ۵ درصد کاهش یافت. بنابراین جدول زیر تصویب شده بود.

سال کمتر از ۲۵۰۰ سی سی بیشتر از ۲۵۰۰ سی سی
۹۱ ۴۵% ۷۵%
۹۲ ۴۰% ۷۰%
۹۳ ۳۵% ۶۵%
۹۴ ۳۰% ۶۰%
۹۵ ۲۵% ۵۵%
۹۶ ۲۰% ۵۰%

 اما متاسفانه دولت یازدهم نه تنها این مصوبه را اجرا نکرد، بلکه تعرفه را در سال بعد افزایش داد. دولت یازدهم خودروهای کمتر از ۲۵۰۰ سی سی را به دو گروه کمتر از ۲۰۰۰ سی سی و ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی تقسیم کرد. گروه اول ثبات تعرفه ۴۰ درصدی و گروه دوم مشمول افزایش تعرفه به ۵۵ درصد شد. این تعرفه ها تا امسال ادامه پیدا کرده است.  بنابراین عملکرد دولت یازدهم به شرح زیر می­باشد.

سال/حجم موتور کمتر از ۲۰۰۰سی سی بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی بیشتر از ۲۵۰۰ سی سی
۹۲(مصوب دولت قبل) ۴۰ ۴۰ ۷۰
۹۳ ۴۰ ۵۵ ۷۵
۹۴ ۴۰ ۵۵ ۷۵
۹۵ ۴۰ ۵۵ ۷۵
۹۶ ؟ ؟ ؟

حال بعد از بیان مشکلات به این مرحله می­رسیم که چگونه باعث پیشرفت صنعت خوردوسازی شویم و توأمان از خودروی داخلی هم حمایت کنیم؟

راه حل آن است که باید به صورت پلکانی و گام به گام تعرفه­ ی واردات خودرو کاهش یابد. در این صورت خودرو سازان در اثر رقابتی که ایجاد می­شود به فکر ارتقای کیفیت محصولات و افزایش تنوع و ورود به بازارهای خارجی می­افتند. و در نهایت این به نفع همه اعم از تولید کننده و مصرف کننده و قانونگذار است؛ چرا که این راه حل به سود کشور است.

سال/حجم موتور کمتر از ۲۰۰۰سی سی بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی بیشتر از ۲۵۰۰ سی سی
۹۵ ۴۰ ۵۵ ۷۵
۹۶ ۳۵ ۵۰ ۷۰

جدول پیشنهادی برای سال ۱۳۹۶

نویسنده : رضا روحی فر *

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۶
    متاسفانه فقط افزایش قیمت و تعرفه در دستور کار دولتهای قبل و بعد و در حال حاظر هست . خودرو ساز هم فرقون به قیمت خودروی روز دنیا به ملت بیچاره میندازه.وزیر صنعت و معدن رو که نگو
  • سامان ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۶
    مسله اصلی اینه اگر تعرفه کاهش پیدا کنه منافع ی سری افراد در خطر میوفته.در ضمن تعرفه اون چیزی که عرض میفرمایید نیست.حداقل تعرفه تا رسیدن خودرو دست مشتری ۱۰۰ درصده.
  • مصطفی ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۶
    عمرا اینطور بشه. باید جیب خیلیا به بهونه تعرفه بالا پربشه.
  • حامد ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۶
    زهی خیال باطل ههههههه
  • مک لارن ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۶
    به پیربه پیغمبرماخودروسازنیستیم دست ازسرملت بینوابرداریدخودروملی چیه کجاست نشون بدین خشت اولوکج گذاشتیدتعرفه صفرکنیدتاملت راحت شن شایداین دوتاشرکت ازخواب بیدارشدن
  • مهران ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۶
    اینا سیاسات شؤن پیشرفته خودرو سازی نیس افزایش درامد دولت و مانع خروج أرز بیشتر از کشور و کنترل قیمت دلار است
  • رامین ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۶
    نکاتی که بیان شد در قالب کلی قابل قبول است ولی از طرفی قسمت اعظم مشاغل غیر نفتی ما امروز فعالانه در خدمت خودرو و حتی وابسته به آن است. از طرفی.... , سایر حقوق منتسب اجازه صرف نظر کردن از این خوان گسترده و رقابتی کردن آنرا نمیدهد. به این سوء مدیریتهای گسترده و مکرر را بیافزاییم به سوالی عجیب میرسیم که چرا خودروهایی مثل سمند و پراید در کشورهایی مثل ارمنستان یا عراق و سوریه کمتر از یک دهم قیمت تمام شده در داخل ایران با کیفیت بیشتر ارایه میشود و هیچ نهاد مستقل و غیر مستقلی در این خصوص و چرایی آن سخن نمیگوید. رامین راد. مدیر اداری سابق صنایع خودرو سازی چری مشهد
  • سعید ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۶
    هشتادمیلیون مصرف کننده واستفاده کننده خودرو فدای منابع صدنفرشده است ظلمی بزرگ درحق مردم
  • مصطفی ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۶
    چیزی که توی ایران بی ارزشه واسه دولت جون مردمه. اگه یک درصد به فکر مردم بودن این تعرفه لعنتی رو برمیداشتن. بازار مال خودشونه و هر روز شکمشون باپول مردم گنده ترمیشه
  • یک ایرانی ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۶
    یاد شعار های مدیر مدرسه ام زمان جنگ می افتم که زمان طاغوت شاه می خواست که ما همیشه عقب افتاده باشیم غرب می خواست که ما هیچ وقت نتوانیم روی پای خودمون به ایستیم الان انقلاب ۳۶ سال بیشتر ازش می گذره اما با این که دست خارجی ها از صنعت ما کوتاه شده معلوم شده مشکل از خودمونه توی هر چی دست بردیم نابودش کردیم
  • احسان ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۶
    آخه دولت دهم هم که مصوبه خودش رو اجرا نکرد!!!! دولت یازدهم هم ین طور! این وسط انتظار داریم مردم دستورالعملهای فرمایشی دولت رو اجرا کنند؟
  • محمد ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۶
    واقعا خجالت داره-کجای دنیا همچین نعرفه ای دارن؟
  • ssm ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۷
    اکثر مردم و خود آقایون این مورد رو متوجه هستن ولی به فکر صنعت خودرو نیستند نفع و سود انفرادی از این کار خیلی از راه کار ها رو به نتیجه نرسونده ... به امید بهبود.
  • امین ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۷
    مثل اینکه کمپین خودرو صفر ممنوع دوباره باید اجرا بشه اگه بعضی دوستان برای وام دوباره صف نکشن
  • ماها ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۷
    این تعرفه های ظالمانه بالای۱۲۰درصد پای مشتری تمام میشه .....بزرگترین خیانت به صنعت خودرو ایران ونسلهای اینده است....صنعت خودرو ایران بی هوش و به خواب عمیقی فرو رفته و در سایه این خواب کسانی هستند ملیادرها .....به جیب میزنن ...به برکت این تغرفه ها و انحصاری بودن ....
  • ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۷
    تاشرکتهای داخلی مانند ایران خودرووسایپا ... هیچ وقت تعرفه رابرنمیدارند آقایان یکسری تهدیدمیکند ....... دیگریادشان میرودچه قولی دادن
  • ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۷
    تو تمام کشورها شما ۲۰ میلیون تومن پول نقد که معادل ۵۰۰۰ دلاره، میتونید بنز و تویوتا بخرید با اقساط ۴۸ ماهه بدون بهره. یعنی ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار پرداخت کنید. بقیه را اقساط بلند مدت. سود شرکت تولید خودرو از همین اقساط پرداختی مردم هست. ولی تو ایران یک پراید قراضه بدون چراغ و ترمز و بدون دنده اتومات و کروز کنترل و بدون کیفیت، به شما میفروشند ۲۵ میلیون. در حالی که قیمت نقدی یک تویوتا ۳۵ میلیون تومنه بدون تعرفه. چه انتظاری دارید؟ت ما یک پژو خریدیم قیمت تمام شده آن ۲۰ میلیون تومان بود ولی فروختن به ما ۳۸ میلیون.
  • سام ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۷
    وقتی اسم وام اوردن همه دست و پا میشکستن دیگه انتظار دارید خودرو ساز دلش بحال ما بسوزه خلایق هر چه لایق
  • مهیار ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۸
    اصلا امکان نداره دولت از این لقمه ی چرب و نرم بگذره. از این طرف داره تعرفه بالا میگیره از اونطرف خودرو های داخلی رو داره گرون میفروشه. اگر قرار باشه تعرفه کم باشه باید قیمت خودرو های داخلی هم کم بشه اینجوری از دو طرف سودش قطع میشه
  • حميدرضا حقاني ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۸
    متاسفانه آقایان مسئول و ذینفعان در این امر به فکر توقف در زمینه واردات هستند و در سالی که گذشت از هر گونه کار شکنی دریغ نکردند ، حال با چنین وضعیتی فکر کاهش تعرفه واردات گویا خوش خیالی به نظر میرسد ، لازم به ذکر است سهم ۴ درصدی واردات خودرو نسبت به تولید گویای این مطلب است که آقایان بیش از حد حساسیت روی واردات خودرو دارند و کار شکنی ها قابل درک نمیباشد
  • حسن ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۰
    با سلام در رابطه با تکلیف ما مصرف کنندگان در مقابل تولید کنندگان خودرو ، به نظر من همان روش " خرید خودرو صفر ممنوع" موثرترین روش است. الیته امیدوارم همه ی ما متوجه شده باشیم که به وسیله شکلاتهایی مثل وام خودرو ، هدف اصلی را که تولید خودروی با کیفیت است نیاید فراموش کنیم.
  • ع ع ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۳
    خودرو سازی ایران با این تولیدات هیچ جای در دنیا ندارد مسولین میدانند که فقط و فقط به فکر سود و درامد بیشتر ند نا بتوانند مخارج گوناگون و ... خود را پوشش بدهند مردم ایران جای ندارند!!!! خودرو سازی به سمت خودران میرود و ما هنوز جعبه و تابوت مرگ (پراید) تولید میکنیم.!!!!!
  • رضا ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
    عزیزم اگر قرار باشه عامه مردم ایران به عنوان کشوری با درامد سرانه ۵۰۰۰ دلار همان خودرویی را سوار شوند که عامه مردم آلمان و آمریکا با یک درامد سرانه ۵۰۰۰۰ دلار سوار می شوند،باید علم ریاضی را از نو تعریف کرد و نوشت ۵۰۰۰=۵۰۰۰۰ کمی عاقل باشید و سطح توقع خودتان را با سطح اقتصادی مملکت تنظیم کنید تا دچار تالمات روحی نشوید.در کشوری مثل ایران ظرفیت اقتصاد در حدی است که فقط ۱۰ درصد ثروتمند کشور قادر به استفاده از خودروهای روز و جدید باشند چرا که منابع سرمایه گزاری و ارزی مملکت نسبت به کشورهای ثروتمند بسیار محدود تر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =