کد خبر: 193874
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱

سال جدید خودرویی‌ها با این جمله از وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز می‌شود، امسال برنامه افزایش ۲۵ درصدی تولید خودروی ایرانی در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

به گزارش اخبار خودرو ، محمدرضا نعمت‌زاده در حاشیه بازدید از کارخانه تولید اتوبوس و مینی‌بوس عقاب‌افشان سمنان گفت: «برای افزایش اشتغال در کشور، مردم باید به تولیدات ایرانی اعتماد و با خرید محصولات تولید داخل زمینه اشتغال تعداد بیشتری از جوانان را فراهم کنند.»

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به افزایش ۴۰درصدی تولید انواع خودروی سواری در سال گذشته در مقایسه با سال ۹۴ اظهار کرد: «امسال در تلاش هستیم تا به‌طور متوسط به رشد ۲۵ درصدی در تولید انواع خودرو دست پیدا کنیم.»

[caption id="attachment_193875" align="aligncenter" width="600"]رشد 25 درصدی تولید خودرو در گرو ایجاد بازار فروش رشد ۲۵ درصدی تولید خودرو در گرو ایجاد بازار فروش[/caption]

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو درباره الزامات رسیدن به تولید ۲۵درصدی در سال جدید به «دنیای خودرو» می‌گوید:«در مورد رشد تولید ۲۵درصدی یعنی به تولید یک‌میلیون و ۵۰۰ تا یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو خواهیم رسید و هدفی قابل دسترسی است. موضوع این است که بازار فروش آن را نیز بتوانیم ایجاد و قدرت خرید را متناسب با قیمت‌ها تنظیم کنیم تا مردم بتوانند این خودروها را خریداری کنند.» این کارشناس صنعت خودرو تاکید می‌کند:« از لحاظ زیرساختی امکان تحقق این برنامه وجود دارد.»

فربدزاوه، درباره چگونگی ایجاد بازار برای رشد تولید ۲۵ درصدی نیز می‌گوید:« بیش از ۸۰ درصد بازار شامل خودروهای زیر ۴۰ میلیون تومان است. خودروهای زیر ۴۰ میلیون تومان حتی اگر با برند خارجی هم باشند، خودروهای تولید ایرانی محسوب می‌شوند به واسطه اینکه عمده قطعات‌ آنها در داخل تولید می‌شود و رشد تولید هم در همین حوزه بیشتر رخ می‌دهد. یعنی در بازه قیمتی بالای ۵۰ میلیون تومان هرچه بالاتر می‌رویم، میزان رشد تاثیرگذاری‌ آن در اعداد و ارقام کاهش پیدا می‌کند. یعنی شاید به صورت درصدی رشد قابل‌توجهی از بازار ۶۰ تا ۹۰ میلیون تومانی امسال ۵۰ درصد رشد تولید داشته باشد، ولی تاثیر آن در کل بازار قابل‌توجه نیست.

اما اگر بخواهیم ۲۵درصد افزایش تولید را محقق کنیم چاره‌ای نداریم جز اینکه به بخش‌های پایین بازار برویم و آن‌ها را فعال و قدرت خرید آسیب‌دیده را با روش‌های فروش نوین ترمیم کنیم و محصولاتی را در خدمت مردم قرار دهیم که بتوانند بخرند.

در واقع رشد ۲۵ درصدی تولید در سال ۹۶ ، هدف سخت اما قابل‌دسترسی است. از لحاظ زیرساخت تولید مشکلی وجود ندارد ولی بحث بازار فروش ، قدرت خرید و تناسب کالا با قدرت خرید مطرح است.»

رشد ۲۵ درصدی تولید در گرو رضایت مشتری است داریوش اسماعیلی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در رابطه با افزایش توان رقابت‌پذیری خودروهای تولید داخل و همچنین این گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت که مردم باید به تولیدات ایرانی اعتماد کنند و تولیدکنندگان نیز باید در زمینه قیمت به حقوق مصرف‌کنندگان توجه داشته باشند، همچنین در مورد الزامات این موضوع گفت: «افزایش توان رقابت‌پذیری خودروهای تولیدی در کشور، فراهم‌سازی پیش‌نیازها و زیرساخت‌های لازم از ملزومات توجه مشتری به تولید ایرانی است.» داریوش اسماعیلی تاکید کرد:« در صورتی که خودروسازان داخلی بر رقابت‌پذیری محصولات تولیدی و ارتقای سطح کیفی آن تمرکز کنند، زمینه برای ایجاد تحول در این صنعت فراهم خواهد شد.» اسماعیلی همچنین تاکید می‌کند رشد ۲۵ درصدی تولید در گرو رضایت مشتری و همچنین استقبال بازار از تولیدات داخلی است.

ایجاد شرایط خرید مناسب برای افزایش تولید از دیگر سو در اسفندماه ۹۵ مرکز پژوهش‌های مجلس در تازه‌ترین گزارش خود درباره عملکرد رشد اقتصادی در سال ۹۵ با اشاره به اثر صنعت خودرو بر این شاخص، تداوم رشد تولید خودرو در سال ۹۶ را پیش‌بینی کرد.

مرکز پژوهش‌ها در این گزارش پیش‌بینی کرده بود که تا پایان سال ۹۵ تولید خودرو همراه با رشد ۲۵ درصدی خواهد بود و اینکه رشد خودروسازی در سال ۱۳۹۶ نیز تداوم خواهد داشت.

بر این اساس در حالی این گزارش با پیش‌بینی رشد ۲۵ درصدی سال‌جاری، تداوم رشد خودروسازی در سال آینده را هدف قرار داده است که آمار ۱۱ ماهه تولید خودروهای سواری در سال‌ ۹۵ گویای آن است که تولید خودرو توانست رشد ۴۳ درصدی را ثبت کند.

این گزارش شرط تداوم رشد صنعت خودرو در سال ۹۶ را افزایش تقاضا و تغییر در ترکیب محصولات تولیدی دانسته است، به طوری که در این گزارش تاکید شده: «امکان تداوم رشد خودروسازی در سال ۱۳۹۶ وجود دارد، به‌خصوص آنکه به نظر می‌رسد خودروسازان با علم به این موضوع که مساله فعلی خودروسازی کمبود تقاضاست، در پی احیای آن بخش از کاهش تقاضا هستند که به نوع محصولات مرتبط است.

بنابراین تغییر در ترکیب و سهم محصولات تولیدی خودروسازان مبین این موضوع است. در شرایطی آینده تولید خودرو در سال ۹۶ طبق پیش‌بینی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس مثبت ارزیابی می‌شود که کارشناسان به عملیاتی شدن برخی قراردادهای خودرویی در سال ۹۶اشاره می‌کنند و اینکه عرضه خودروهای جدید در بازار اثر جدی بر افزایش تقاضا و رشد تولید خودرو خواهد داشت.»

در این میان اما برخی کارشناسان معتقدند الزاماتی برای تداوم رشد تولید خودرو در سال‌‌ آینده وجود دارد. یکی از این الزامات در نظر گرفتن تقاضای مناسب در بازارهای داخلی و خارجی است، به اعتقاد آنها خودروسازان در صورتی می‌توانند با عرضه خودروهای جدید، تقاضا در بازار داخل ایجاد کنند که شرایط مناسبی را برای خرید این خودروها در نظر بگیرند و در این میان مولفه قیمت و تناسب آن با قدرت خرید مشتریان نقش مهمی را ایفا می‌کند.

از سوی دیگر یکی از تاکیدات آنها صادرات خودروهای جدید به بازارهای هدف است و اینکه خودروسازان از این طریق بتوانند تیراژ خود را افزایش دهند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    جناب نعمت زاده بهتر است فکری به حال وعده های سال گذشته خودروسازان بکنید خودروی پیش فروش در خرداد ماه و تحویل در فروردین هنوز که هنوز است دعوت نامه اش صادر نشده است.
  • مک لارن ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    کدام بازارجناب مغزمتفکرخودروسازی خاورمیانه بهترین بازاربرای محصولات بی نظیرشمابه نظرمن کره ماه است تعجیل کن برادرتادرگمرک کره ماه بسته نشده خخخخخخخخخخخخخخخ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =