کد خبر: 194095
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱

همواره یکی از انتقادات جدی که به خودروسازان دولتی کشور وارد بوده، عدم خصوصی‌سازی درست در این مجموعه‌هاست. از طرفی انتقاد دیگری که بر آن‌ها شده، این است که در سال‌های طولانی خودروسازان دولتی اقدام به تاسیس سایت‌های تولیدی در شهرستان‌ها کرده‌اند، بدون اینکه به عاقبت چنین کاری به صورت درست و اصولی فکر کرده باشند.

به گزارش اخبار خودرو ، حال در فضایی که خودروسازان با شرکای خارجی خود قرارداد تولید محصولات جدید را به امضا رسانده‌اند، به نظر می‌رسد آنها در سایر سیاست‌های تولیدی خود نیز در حال تجدید نظر هستند، در همین راستا شرکت ایران‌خودرو در روزهای گذشته قرارداد تولید خودروی سمند را با شرکت خودروسازی فردا که در سمنان مستقر است، به امضا رساند.

[caption id="attachment_194100" align="aligncenter" width="400"]سه اتفاق مهم با واگذاری سایت‌های تولیدی توسط خودروسازان سه اتفاق مهم با واگذاری سایت‌های تولیدی توسط خودروسازان[/caption]

این واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری بیش از یک‌صد میلیارد تومانی بخش خصوصی با شرکت ایران‌خودرو در دو بخش خدمات فنی- مهندسی و سفارش کار فعال شده و قرار است در فاز نخست روزانه ۲۰دستگاه خودروی سمند به سفارش ایران‌خودرو در این سایت به تولید برسد.

با این اقدام سه اتفاق مهم در صنعت خودروی کشور روی خواهد داد، اول اینکه خودروسازی کشور به سمت خصوصی‌سازی واقعی پیش خواهد رفت و به‌نوعی خصوصی‌سازی به‌صورت درست در صنعت خودرو رخ خواهد داد و دوم اینکه از هزینه‌های تولید خودروسازان کاسته خواهد شد، چراکه خودروسازان بخش خصوصی سعی خواهند کرد با افزایش بهره‌وری هزینه تولید را هرچه بیشتر کاهش دهند تا بتوانند هزینه‌های خود را نیز کم کنند.

سومین نکته اینکه در سال‌های گذشته بسیاری بر این باور بودند که خودروسازان بزرگ کشور به‌دلیل اینکه واحدهای اقماری و وابسته زیادی دارند و اکثر این واحدها زیان‌ده هستند، این زیان را باید شرکت مادر یعنی خودروساز متحمل شود که در این صورت خودروسازان با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو خواهند شد، اما با سیاست جدیدی که بزرگ‌ترین خودروساز کشور در پیش گرفته است، می‌توان به کوچک‌تر شدن شرکت‌های خودروسازی امیدوار بود.

نخست آنکه این کوچک‌سازی می‌تواند موجب چابک‌تر شدن شرکت‌ها شود و از سوی دیگر شرکت‌ها می‌توانند فعالیت بسیار بهتری از خود برجای بگذارند. نکته بعدی اینکه با صرفه‌جویی در هزینه‌ها، شرکت‌ها می‌توانند در حوزه‌هایی که کمتر توانسته‌اند سرمایه‌گذاری کنند، از جمله در مباحث تحقیق و توسعه می‌توانند اتفاقات بسیار مثبتی را برای صنعت خودروی کشور رقم بزنند.

در جمع‌بندی این بحث می‌توان گفت خودروسازان باید سیاستی را که در مورد سایت تولیدی ایران‌خودرو در سمنان پیاده‌سازی شد، در سایر سایت‌های تولید شهرستان دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا، اجرایی کنند تا هم از یک سو بخش خصوصی بتواند در مکان‌هایی که شرکت‌های خودروساز امکان و قابلیت فعالیت را به‌رغم فراهم بودن امکانات سخت‌افزاری ندارند، ورود کند و موجبات افزایش تولید و اشتغال را رقم بزند و از سوی دیگر از هزینه‌های سربار خودروسازان که بیشتر آن‌ها ناشی از همین سایت‌های تولیدی است، بکاهد. حال باید دید در آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد و خودروسازان با سایت‌های تولیدی خود در شهرستان‌ها چه خواهند کرد!

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =