کد خبر: 194158
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۳

چند روز پیش خط تولید یک مینی‌بوس جدید داخلی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در کارخانه تولید اتوبوس و مینی‌بوس عقاب‌افشان در سمنان افتتاح شد.

به گزارش اخبار خودرو ، در‌حال‌حاضر بیش از هزار نفر در این کارخانه مشغول فعالیت هستند و روزانه ۵ اتوبوس در آن تولید می‌شود. پیش‌بینی وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که تولید اتوبوس و مینی‌بوس در سال جاری رشد بیشتری نسبت به سال گذشته داشته باشد.

شرکت عقاب‌افشان در روز افتتاح خط تولید مینی‌بوس جدید، نخستین سری اتوبوس‌های شهری را نیز که به سفارش شهرداری اصفهان تولید شده بود، به نماینده خریدار تحویل داد.علاوه بر این‌ها، در همان روز کلنگ احداث پروژه تحقیق و توسعه این کارخانه نیز بر زمین زده شد.

کارخانه عقاب‌افشان که یکی از ۶ کارخانه بزرگ اتوبوس‌سازی در جهان است، از ۶ ماه پیش راه‌اندازی خط تولید مینی‌بوس خود را در دستور کار قرار داده بود. حال قرار است این کارخانه سالانه یک هزار و ۵۰۰ دستگاه مینی‌بوس را با استانداردهای جهانی عرضه کند.

[caption id="attachment_194159" align="aligncenter" width="673"]مینی‌بوس جدید با 52 درصد داخلی‌سازی می‌آید مینی‌بوس جدید با ۵۲ درصد داخلی‌سازی می‌آید[/caption]

آغاز تولید مینی‌بوس در عقاب‌افشان زمینه اشتغال ۳۵۰ نفر را فراهم کرده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین کلنگ راه‌اندازی خط رنگ اتوماتیک و مدرن کارخانه عقاب‌افشان را بر زمین زده است. این بخش که از طرح‌های تحقیق و توسعه کارخانه به شمار می‌رود، طی ۱۸ ماه ساخته خواهد شد و ۱۰۰ نفر اشتغال‌زایی مستقیم به همراه دارد.

عقاب‌افشان در طول ۱۵ سال فعالیت خود ۶ مدل اتوبوس شهری و بین شهری تولید کرده است. در خصوص تولید مینی‌بوس در این شرکت و نیز احداث خط رنگ جدید کارخانه گفت‌وگویی داشته‌ایم با بهروز مرادی، مدیرعامل این شرکت که در ادامه می‌خوانید.

با توجه به شرایط رکودی که در اقتصاد کشور به ویژه بازار خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین دیده می‌شود و نیز کندی روند نوسازی ناوگان مینی‌بوس‌های فرسوده، آیا راه‌اندازی خط تولید مینی‌بوس توجیه اقتصادی دارد؟ خودروسازها و افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند قطعا زیرشاخه‌هایی دارند بنابراین به سادگی نمی‌توان آنها را تغییر و پرسنل را کاهش داد بلکه باید راهکاری را بیابیم که بتوانیم به مسئولیت‌مان عمل کنیم بنابراین ما به دنبال توسعه فعالیت هستیم و قصد داریم سبد محصولات را گسترش داده و از تک محصولی بودن خارج شویم.

در این راستا مینی‌بوس‌ نزدیک‌ترین محصول به سبد تولیدی شرکت عقاب‌افشان بوده‌ که ما برای تکمیل سبد محصولات خود به تولید این دسته از محصولات روی آورده‌ایم. راه‌اندازی خط تولید مینی‌بوس‌ در حالی است که بازار خودروهای کار و تجاری کشور در تمام موارد با مشکل مواجه است و این مشکلات تنها شامل یک محصول مانند اتوبوس، کامیون یا مینی‌بوس نیست.

شرکت عقاب‌افشان توانسته است مسیر خود را پیدا کرده و علاوه بر بقا، توسعه هم پیدا کند و به‌طور قطع در زمینه تولید مینی‌بوس نیز این مسیر را ادامه خواهد داد و راه‌حل‌های لازم را پیدا خواهد کرد.

فاکتور مهمی که در حال حاضر وجود دارد این است که ناوگان مینی‌بوس‌رانی کشور به شدت فرسوده است. البته در زمینه تولید اتوبوس، شرکت‌های داخلی، اروپایی و چینی هم هستند که نیاز به این خودروها را تامین کنند اما در تولید مینی‌بوس چنین فضایی وجود ندارد. شرکت عقاب‌افشان چه بازاری را برای مینی‌بوس‌های تولیدی خود در نظر گرفته است؟ ظرفیت اسمی این خط تولید سالانه ۱۵۰۰ دستگاه تعریف شده است اما حداقل برای سال اول در نظر داریم، ۵۰۰ دستگاه مینی‌بوس تولید و به بازار عرضه کنیم. این تعداد مینی‌بوس ممکن است با توجه به فضای آینده و رویکرد‌های شرکت تغییر کند. آیا عقاب‌افشان بازارهایی را به عنوان هدف صادراتی این محصول در نظر گرفته است؟ به طور قطع شرکت برنامه‌هایی هم برای صادرات این محصول دارد چرا که این مینی‌بوس، یک محصول به‌روز است. از آن‌جا که این محصول از استانداردهای کاملی بهره‌ می‌برد، مبنای صادراتی هم برای آن در نظر گرفته‌ایم و توانایی صادرات فی‌نفسه در این محصول وجود دارد. مشخصات فنی این محصول جدید چیست که یک مینی‌بوس به‌روز محسوب شده و توانایی صادرات در آن دیده می‌شود؟ آخرین دستورالعمل‌های استانداردی را داراست و میتواند مشخصات استانداردی را پاس کند شامل استاندارد آلایندگی یورو۴ به همراه فیلتر DPF یا یورو EEV 5 که این مینی‌بوس با این استانداردها منطبق است. این محصول متعلق به شرکت اتوکار ترکیه است که توسط عقاب افشان و بدون نیاز به مهندسین طرف خارجی (شرکت مادر)تولید می‌شود.

قطعات این خودرو با همان درصد اتوبوس ساخت عقاب خواهد رسید و برای تامین قطعات جانبی آن از قطعه‌سازان ایرانی بهره می‌بریم. در حوزه تولید خودروهای تجاری، قوای محرکه از خارج وارد می شود و معمولا از شرکت‌های معتبر بین‌المللی تامین می شوند. قوای محرکه و شاسی این مینی‌بوس هم به احتمال زیاد از ایویکو تامین خواهد شد. در دنیا بیش از چند شرکت تولیدکننده موتور نداریم. قوای محرکه و شاسی خریداری‌شده و با توجه به این که فعلا دانش طراحی و ساخت اتاق را شرکت عقاب افشان دارد، روی شاسی نصب می شود.

برخی قطعات به طور نمونه شاملقطعات فولادی،ورق، صندلی‌ها، باک، رادیاتور و... را هم از تولیدکنندگان داخلی تامین می‌کنیم که حدود ۵۲ درصد داخلی‌سازی را برای این محصول رقم می‌زند. با توجه به آن‌که خط رنگی را هم برای شرکت در دست تاسیس دارید و قرار است تا ۱۸ ماه آینده از این خط رنگ هم رونمایی کنید، آیا تولید خط رنگ می‌تواند میزان داخلی‌سازی را افزایش دهد؟ خط رنگی که قرار است در آینده تولید شود، سه کاربرد دیگر برای شرکت به همراه دارد؛ سازه‌ای را که ما تولید می‌کنیم در این خط رنگ غوطه‌ور می‌شود و قابلیت ضدزنگ و ضدخوردگی پیدا می‌کند.

یعنی اگر زمانی بخواهیم این اتاق را صادر کنیم می‌توانیم روی آن گارانتی نیز ارائه دهیم. اتاقی که در این خط، رنگ شود، در شرایط بد آب و هوایی با مشکل مواجه نمی‌شود و حتی با شرایط شرجی و کشورهای عربی هم سازگار خواهد بود. در این‌جا بحث کیفیت رنگ مطرح می‌شود که به دلیل شیوه رنگ، دارای کیفیت خوبی خواهد بود. یعنی پیش از این اتاق‌های تولیدی شرکت عقاب‌افشان در شرکت دیگری رنگ می‌شد و شرکت، خط رنگ نداشت؟ پیش از این هم شرکت عقاب‌افشان از خط رنگ بهره می‌برد اما خط رنگ‌ جدید از شیوه ED استفاده می‌کند؛ به این صورت که اتاق خودرو، وارد استخر رنگ شده و در آن غوطه‌ور می‌شود.

در دنیا شرکت‌های تولیدی کمی هستند که از این شیوه استفاده می‌کنند. در شرکت عقاب‌افشان قرار است اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها به این شیوه رنگ شوند، مانند سواری‌های لکسوس و تویوتا همراه دارد. در این خط رنگ جدید شرکت عقاب‌افشان سفارش دیگر تولیدکنندگان هم پذیرفته خواهد شد؟ به نفع شرکت است که سفارش‌های دیگر تولیدکنندگان هم در این خط‌رنگ انجام شود. این خط هزینه‌ای بالغ بر ۱۳۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان برای شرکت به همراه داشته است از این رو بهتر است ظرفیت آن پر شود.

به عنوان مثال عمر استخر رنگ تنها ۷۲ ساعت است و اگر ظرفیت آن به صورت کامل استفاده نشود، برای شرکت زیان‌آور خواهد بود. یکی از دلایلی که شرکت‌ها تمایلی به راه‌اندازی خط‌رنگ ED ندارند، این است که تکمیل ظرفیت این خط گاهی امکان‌پذیر نیست. ظرفیت این خط حداقل ۱۵ دستگاه در روز است که در حال حاضر ظرفیت شرکت از یک به پنج رسیده است. محصولات هر دو شرکت اسکانیا و اتوکار در این خط، رنگ خواهد شد؟ هم محصولات اسکانیا و هم محصولات اتوکار در این خط رنگ می‌شوند. این شیوه جدیدی است و حتی شرکت اسکانیا از این روش برای رنگ اتوبوس‌ها استفاده نکرده بود.

شرکت آلمانی «دور» قرار است این کار را برای ما انجام دهد که در بخش سواری‌ها هم فعال است. ما هم به عنوان یک اتاق‌ساز، محصولات خود را با این روش در مقابل خوردگی و زنگ‌زدگی گارانتی می‌کنیم. پیش‌بینی شما از بازار سال ۹۶ چیست؟ به نظر شما در سال جدید بازار خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین رونق بیشتری را خواهد دید؟ سال ۹۵ نسبت به سال قبل از آن ۱۰۰درصد رشد برنامه برخوردار بودیم. سال جاری هم سعی می‌کنیم همان شرایط تولیدی سال ۹۵ را حفظ کنیم. رشد به تنهایی از مفهوم برخوردار نیست و باید بتوان آن را حفظ کرد.

شرکت عقاب‌افشان همیشه سعی کرده است به‌صورت مدون کار کند و وارد مباحث سیاسی نشود. هر چند برخی مواقع مسائل سیاسی به اوضاع اقتصادی تنه می‌زند ولی ما توانستیم ظرفیت شرکت را تحت کنترل دربیاوریم. در واقع تولید مینی‌بوس اضافه بر برنامه شرکت بوده و هر میزان در این بخش تولید شود نسبت به برنامه مازاد است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مک لارن ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۴
    2 2
    خدابه فریادتان برسدقبل ازسوارشدن وصیت یادتون نره ماشین مشتی ممدلی نه بوق داره نه صندلی خخخخخخخخخخخ
  • محنمد حسین نعیمی ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۴
    1
    با سلام اینجانب استاد کار جهت کمک به تو دوزی در خدمتم
  • محمد حسین زاده ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۶
    1
    ان شاالله که جایگزین مینی بوس های فرسوده بشه به زودی
    • عرفان IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
      0 0
      میتونین ی ماشینو برام کاملا تودوزی کنیین
  • محمد رضا ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۶
    1
    با سلام به نظر بنده این اتاقی که برای این خودرو در نظر گرفته شده اصلا به درد نمیخوره چون یک ماشین به روز اونم مسافری باید بیشتر روی ظاهر کار بشه مثلا اطاق میدلباسهای یوتانگ فوقلاده هستند میتوانستین یک سیستم زیربندی ومحرکه خوب روی اون سوار کنین من مطمعنم بازار فوقلاده ای خواهد داشت
  • حمزه فلاحت ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۳
    به نظر بنده مینی بوس ماشینی یه که باید اتاق شکلی داشته باشد با این اتاق جواب نمیده
  • عباس ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
    1 1
    سلام انشالله باموفقیت درست بشه این کارخانه منم یه مینی بوس ۲۶ نفره می خواهم
  • محمد ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
    سلام از شرکت عقابی که اتوبوس های بی نظیری مخصوصا از نظر خوشگلی حرف اول میزنه. میخوام بدونم این بدقیافه چه تولید میکنید خدایش خیلی مزخرفه
  • اسماعیل آقامحمدی IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
    0 0
    بنده مینی بوس رو تازه تحویل گرفتم احساس میکنم صندلی راننده به صورت استاندارد طراحی نشده و از تسلط کامل بر رانندگی جلو گیری وقدرت مانور را کم میکند .وهمچنین شیشه های ثابت باعث شده که همواره یا باید کولر ویا بخاری روشن باشد
  • سیروان ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
    1 0
    یاد مینی بوس های فیات قدیمی افتادم. بدبختانه در این مملکت هرچی آشغال رو به ملت غالب میکنند مینی بوس اروپایی بیارید مینی بوس ژاپنی. یا اصلا یه مینی بوس به روز طراحی کنید این آشغال از قیافه ش معلومه چه تحفه ایه
  • مجتبی US ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    0 0
    بنده چند سال هست میخواهم مینی بوس بخرم ولی تنونستم حالا ی مینی بوسربه من هدیه بدهید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =