کد خبر: 194183
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۸

به‌طور معمول بازار خودرو هر سال در فصل زمستان تا حدی کاهش تقاضا را تجربه می‌کند و این موضوع در آخرین ماه سال تغییر جهت می‌دهد و با توجه به افزایش میزان سفرها در نوروز و استقبال متقاضیان از خرید خودرو، بازار رونق می‌گیرد و خرید و فروش افزایش می‌یابد. البته این افزایش تقاضا گاهی باعث بالا رفتن قیمت برخی خودروها می‌شود و در مواردی نیز تاثیری بر قیمت نمی‌گذارد.

به گزارش اخبار خودرو ، با این حال خبرها حاکی از این است که تلاش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه این موضوع جا بیفتد «امسال بازار کشش رشد قیمت دارد و به زودی خودرو گران خواهد شد.»

[caption id="attachment_194184" align="aligncenter" width="530"]امسال بازار برای افزایش قیمت کشش ندارد امسال بازار برای افزایش قیمت کشش ندارد[/caption]

این در حالی است که رئیس شورای رقابت در یکی از اظهارنظرهای خود در زمستان سال گذشته با بیان اینکه خودروسازان به‌هیچ عنوان امکان افزایش قیمت محصولات خود را ندارند، بر این موضوع تاکید کرده بود که «در اردیبهشت ۹۶ شاخص‌های دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو را بررسی و درنهایت قیمت‌های جدید را اعلام می‌کنیم اما تا آن تاریخ هیچ خودروسازی اجازه افزایش قیمت خودروهای مشمول دستورالعمل قیمت‌گذاری را ندارد.»

تلاش برای ناکارآمد نشان دادن دولت با توجه به تلاشی که از منابع مختلف نامشخص برای ایجاد و آماده کردن بازار برای افزایش قیمت خودرو می‌شود، یک کارشناس و فعال بازار خودرو در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» با تاکید بر اینکه بازار در حال‌حاضر به هیچ عنوان کشش افزایش قیمت را ندارد، گفت: «این تلاش‌ها معمولا بی‌نتیجه است و در همان گام اول باقی می‌ماند. ضمن اینکه بخشی از این فعالیت‌ها از این جهت رخ می‌دهد که بدنه دولت را نسبت به مهار تورم و قیمت‌ها ناکارآمد نشان دهد.»

محمود نادی در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه در مقاطع مختلف از مسائل مربوط به خودرو بهره‌برداری‌های مختلفی می‌شود، افزود: «الان هم همینطور است. با توجه به اینکه بحث انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح است، برخی به‌نوعی از طریق این فعالیت‌ها قصد دارند به‌زعم خود به دولت ضربه بزنند.»

وی با بیان اینکه بازار خودرو در حال‌حاضر بیش از حد طبیعی شرایط رکود را تجربه می‌کند، اظهار کرد: «هر سال در فروردین‌ماه این بازار یک رکود نسبی دارد و معمولا این شرایط راکد تا خرداد ماه نیز ادامه پیدا می‌کند. اما امسال این رکود بیش از قبل به چشم می‌آید.»

تفاوت بازار ایران با کشورهای دیگر نادی در رابطه با نحوه تعیین قیمت خودرو به‌صورت دستوری از سوی دولت و اهداف سیاست‌هایی که برای این قیمت‌گذاری وجود دارد، گفت: «با توجه به اینکه صنعت خودرو برای دولت سودآور و درآمدزاست، به نظر نمی‌رسد هیچ‌گاه مساله به این شکل باشد که تعیین قیمت خودروها در بازار ما مثل کشورهای صنعتی مانند آلمان یا کشورهای نیمه‌پیشرفته مانند کره‌جنوبی شود. بر این اساس غیر از دو خودروساز اصلی، حتی شرکت‌های خصوصی هم که می‌خواهند وارد بحث تولید و عرضه خودرو شوند، طبعا با فشارهایی مواجه می‌شوند و با چارچوب و خطوط قرمزی که مشخص می‌کنند، اجازه نمی‌دهند قیمت را تا حدی پایین آورند که بازار رقابتی شود. چون در این صورت به بدنه تولیدات دولتی آسیب وارد می‌شود. بنابراین به هیچ عنوان بحث تعیین قیمت در بازار ما رقابتی نخواهد بود.»

این فعال بازار خودرو در پاسخ به این سوال که پس از تولید و عرضه خودروهای جدید در سال‌جاری، تغییرات احتمالی بازار به چه شکل خواهد بود، توضیح داد: «در تمام دنیا عرضه خودروهای روز و جدید باعث می‌شود قیمت خودروهای قدیمی کاهش یابد.

بازاراما در ایران متاسفانه این‌طور نیست. چه بسا خودروهایی هستند که از دهه ۷۰ در کشور تولید می‌شوند و امروز و در سال ۹۶ بدون تغییر قابل‌توجه، با همان قیمت به عرضه و به فروش می‌رسند.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =