کد خبر: 194186
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷

صنعت خودرو و موتورسیکلت‌سازی هند در دهه گذشته با افزایش چند برابری صادرات به قاره آفریقا همراه بوده است. وجود شرکت‌های چندملیتی قوی در این کشور و همچنین شباهت هند و آفریقا با یکدیگر و تولید خودروهای مقرون به‌صرفه از دلایل موفقیت این کشور در قاره آفریقاست.

به گزارش اخبار خودرو ، درسال‌های اخیر و با رشد نسبی اقتصادی برخی کشورها و به‌وجود آمدن اقتصادهای بزرگ نوظهور مثل هند و برزیل، راه برای صادرات کشورهای دیگر تنگ شده است. این کشورها بازار صادرات را که به‌صورت سنتی در اختیار کشورهایی چون ژاپن، آمریکا، آلمان و... بود، به‌دست گرفته‌اند، یکی از این کشورها هند است.

[caption id="attachment_194197" align="aligncenter" width="700"]آفریقا بهشت خودروسازان هندی آفریقا بهشت خودروسازان هندی[/caption]

صنعت خودرو و موتورسیکلت‌سازی هند در دهه گذشته با افزایش چند برابری صادرات به قاره آفریقا همراه بوده است. وجود شرکت‌های چندملیتی قوی در این کشور و همچنین شباهت هند و آفریقا با یکدیگر و تولید خودروهای مقرون به‌صرفه از دلایل موفقیت این کشور در قاره آفریقاست.

شمال آفریقا محلی برای مونتاژ خودرو احتمالا با شنیدن نام آفریقا عمدتا به یاد فقر و عدم توسعه‌یافتگی و طلا و الماس می‌افتیم و به ندرت به این مساله فکر می‌کنیم که در آفریقا خودروسازی وجود دارد؟

در آفریقا مانند اروپا، آسیا و آمریکا خودروساز وجود ندارد و برخی کشورهای آفریقایی مانند الجزایر، مراکش، مصر و آفریقای‌جنوبی به محلی برای مونتاژ خودروسازان برتر دنیا تبدیل شده‌اند. نیروی کار ارزان و زبده و موقعیت جغرافیایی مناسب برخی از این کشورهای آفریقایی، آنها را به مکانی مناسب برای مونتاژ خودرو تبدیل کرده است.

هند؛ مدعی جدید بازار خودرو و موتورسیکلت قاره آفریقا شرکت‌‌های بزرگ آلمانی، فرانسوی، ژاپنی و آمریکایی در این سال‌ها از سکانداران اصلی خودرو در آفریقا بوده‌اند. کشورهای دیگری هم سعی کرده‌اند صادرات محصولات خود را به آفریقا داشته باشند اما موفق نشده‌اند.

خودروسازان کشور ما نیز در این سال‌ها سعی در ورود به بازار کشورهای آفریقایی داشته‌اند اما تا کنون نتوانسته‌اند توفیقی در این زمینه به دست آورند. اما در سال‌های اخیر هند خود را به‌عنوان یک مدعی در کنار کشورهای دیگر شناسانده‌ است.

هرچند بازار خودرو در آفریقا به دلیل شرایط اقتصادی ضعیف اکثر کشورهای آن بسیار کوچک است اما در سال‌های اخیر با افزایش و بهبود میزان درآمد‌ها و همچنین توسعه زیرساخت‌های شهری و به‌لطف وجود خودروها و وسایل نقلیه مقرون به‌صرفه آسیایی، بازار آفریقا نیز رو به رشد بوده است. در این میان هند یکی از کشورهایی است که حضوری قدرتمند در آفریقا دارد.

چرا هند در آفریقا موفق است؟ استحکام هند در آفریقا همواره به قدرت شرکت‌های چندملیتی برمی‌گردد که در خاک این کشور رشد کرده‌اند و اهرم موفقیت داخلی و سازگاری با اقتصادهای نوظهور چالش‌برانگیز آفریقایی را در دست داشته‌اند.

یکی از دلایل موفقیت تولیدکنندگان هندی درآفریقا به این واقعیت برمی‌گردد که شرایط این دو منطقه نسبتا شبیه به یکدیگر است. براساس این گزارش تقاضای همیشگی بازارهای آفریقایی، راه‌حل‌های مقرون‌به‌صرفه حمل‌ونقل و شکل‌گیری تولیدکنندگان جدید برای به وجود آوردن اقتصاد نوظهور، به احتمال زیاد به بهبود خواهد انجامید.

رشد ۱۰۰ برابری صادرات خودرو به آفریقا از سال ۲۰۰۸ تاکنون هند توانسته است تعداد بسیاری خودرو به آفریقا صادر کند. بعد از سال ۲۰۰۸ هند توانست میزان صادرات خودرو به آفریقا را صددرصد افزایش دهد. تا پیش از این سال‌ها، هند رتبه ۱۲ صادرات خودرو به آفریقا را داشت اما تا سال ۲۰۱۲ به رتبه ششم صادرکنندگان خودرو به آفریقا دست پیدا کرد تا بالاتر از کشورهایی مانند فرانسه و بریتانیا قرار بگیرد.

تاتاموتورز و فروش خودرو به آفریقا شرکت‌های خودروساز هندی مانند تاتاموتورز و ماهیندرا حضور خود را در آفریقا از پایگاه‌های خود در آفریقای‌جنوبی آغاز کردند. تاتا تبدیل به یکی از سریع‌ترین تولیدکنندگان خودرو شده، آن‌هم در قاره‌ای که مسافران و استفاده‌کنندگان خودرو در آن رو به افزایش است.

تاتا همچنین ادعا می‌کند به سومین بازیکن در بازار تجاری وسایل نقلیه در آفریقای‌جنوبی تبدیل شده است. این شرکت که به تولید خودروهای ارزان‌قیمت مشهور است، توانسته در بازار آفریقا هم خوش بدرخشد.

به‌دلیل قدرت خرید پایین مردم در قاره آفریقا، تولید و فروش خودروهای مقرون به‌صرفه در این قاره بسیار موردنیاز است و در این زمینه شرکت‌های هندی توانسته‌اند عملکرد مناسبی داشته باشند. همچنین رشد شرکت ماهیندرا تا حدود زیادی بر تولید وانت‌هایش استوار است.

ماروتی سوزوکی، دیگر شرکت خودروساز هندی محسوب می‌‌شود که عزم خود را برای حضور در بازار قاره‌سبز جزم کرده است. این شرکت که از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو در هند است، به‌دنبال رشد صادرات خود به آفریقاست و قصد دارد ۳۰ درصد از صادراتش را به آنجا صادر کند.

بازار موتورسیکلت در استیلای هندی‌ها در سال‌های اخیر میزان رشد موتورسیکلت‌های هندی و همچنین قطعات یدکی خودرو به این قاره افزایش چشمگیری داشته و هند توانسته است به رتبه پنجم صادرات این اقلام به آفریقا دست یابد.

به‌دلیل پایین بودن قدرت خرید اکثریت ساکنان قاره آفریقا در خرید خودرو، موتورسیکلت به وسیله اصلی برای حمل‌و‌نقل شهری و روستایی تبدیل شده است.

هند از این موقعیت به‌خوبی استفاده کرده و میزان صادرات خود را به برخی کشورها به‌شدت افزایش داده است و به‌نظر می‌رسد تا سال‌های آینده یکه‌تاز بازار موتورسیکلت در قاره آفریقا باشد. بیشترین حجم صادرات موتورسیکلت‌های هندی به نیجریه، آنگولا و اوگاندا بوده است.

صادرات موتورسیکلت‌های هند به این سه کشور به رقمی در حدود ۳۰۰میلیون دلار می‌رسد. صادرات به مصر، رواندا، جیبوتی و سیرالئون به میزان بسیار زیادی افزایش یافته است.

شرکت باجاج‌موتور که چهارمین تولیدکننده بزرگ موتورسیکلت در جهان است، به ۳۵ کشور آفریقایی موتورسیکلت صادر می‌کند. قاره آفریقا میزبان ۴۰درصد از صادرات این شرکت در سال‌های اخیر بوده است.

درآمد ۳میلیارد دلاری هند از قاره آفریقا در سال ۲۰۱۲ هند بیش از ۳میلیارد دلار درآمد از طریق فروش خودرو و موتورسیکلت به قاره آفریقا کسب کرد. این میزان شامل ۴۶ درصد از کل خودروهای صادر شده به آفریقا و همچنین ۱۴درصد از کل موتورسیکلت‌هایی است که به این قاره صادر می‌شوند.

۴۱ درصد از صادرات هند در آفریقای‌جنوبی در میان کشورهای آفریقایی، آفریقای‌جنوبی، پذیرای ۴۱درصد از صادرات شرکت‌های خودروسازی هند است. کشورهای الجزایر و مصر رتبه‌های بعدی را در واردات خودرو از هند داشته‌اند. هرچند در سال ۲۰۱۶ و با کاهش قیمت نفت، تقاضا برای خودرو و موتورسیکلت در بسیاری از کشورهای آفریقایی کاهش پیدا کرد اما میزان رشد شرکت‌های چینی همچنان مثبت است و این شرکت‌ها توانسته‌اند با جایگزین کردن کشورهای‌ آفریقایی با کشورهای آمریکای لاتین همچنان به روند رو به رشد خود ادامه دهند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۵
    ایرانم بهشت خودروسازای چینی و فرانسوی!!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =