کد خبر: 194443
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۶

چانگان CS35 سال گذشته به‌عنوان یک خودروی چینی مونتاژ داخل به سایپا کاشان رفت و با قیمت کمتر از ۶۵ میلیون تومان به بازار آمد. در حال‌حاضر قیمت این کراس‌اوور چینی در کارخانه ۶۵‌میلیون و ۹۹۰ هزار تومان است و در بازار آزاد تا ۶۷ میلیون تومان هم معامله می‌شود.

به گزارش اخبار خودرو ، CS35 در بازار ایران چند رقیب هم‌قیمت دارد و اگر به ذات کراس‌اوور بودن آن‌ها نظر داشته باشیم، به ام‌وی‌ام X22 و لیفان X60 محدود می‌شود. یعنی یک مثلت رقابتی میان مدیران‌خودرو، سایپا و کرمان موتور شکل می‌گیرد و سه هم‌وطن چینی به‌واسطه شرکای ایرانی در کشور رقابت می‌کنند.

[caption id="attachment_99926" align="aligncenter" width="580"]چانگان CS35 محصول جدید سایپا چانگان CS35 محصول جدید سایپا[/caption]

وقتی به مسائل فنی این کراس‌اوور چینی سایپا نگاه می‌کنیم، تا حد بیشتری با فناوری روز طرف هستیم. موتور CS35 از نوع ۶/۱ لیتری بولوکور و از فناوری به نسبت خوبی برخوردار است و ۱۲۳ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و گشتاور ۱۶۰ نیوتون‌متری را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

قدرت این موتور توسط یک گیربکس چهار دنده اتوماتیک و تیپ‌ترونیک به چرخ های جلو منتقل می‌شود. با توجه به اینکه کمپانی Aisin ژاپن تامین این گیربکس‌ها را بر‌عهده دارد، عملکرد نرم و دقیقی در CS35 به چشم می‌آید. به خاطر فناوری Bluecore در CS35 شاهد هستیم که مصرف سوخت ترکیبی تا ۷ لیتر ثبت شده است.

لیفان X60 اتوماتیک به موتور ۸/۱ لیتری مجهز است که ۱۳۱ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و گیربکس CVT قدرت را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. ام‌وی‌ام X22 هم یک پیشرانه ۵/۱ لیتری ۱۰۵ اسب‌بخاری دارد و گیربکس چهار دنده اتوماتیک به موتور این خودرو متصل شده است.

ولی مساله اینجاست که شروع حرکت و تا حدی شتاب‌گیری CS35 از رقبای ذکر‌شده قوی‌تر است و خودتان می‌توانید این مسا‌له را آزمایش کنید. ولی در بحث رانندگی در سربالایی‌ها، رقبا تا حدی قوی‌تر هستند و این به خاطر نوع گیربکس CS35 است.

[caption id="attachment_99927" align="aligncenter" width="580"]چانگان CS35 محصول جدید سایپا چانگان CS35 محصول جدید سایپا[/caption]

چانگان CS35 در حالت D تا حدی اکونومی و به‌صرفه تعویض دنده می‌کند و در دور موتورهای دلخواه، اجازه نمی‌دهد معکوس ناگهانی داشته باشید. برای همین شما باید دسته دنده این خودرو را در حالت تعویض دنده دستی قرار دهید تا بتوانید کشش بهتری را از CS35 دریافت کنید.

با در نظر گرفتن این مساله، باز هم می‌توان گیربکس CS35 را بهتر از رقبا معرفی کرد. زیرا Aisin این گیربکس را طراحی کرده و تعویض دنده CS35 به مراتب نرم‌تر از X60 و X22 است.

در بحث ایمنی هم می‌توان چانگان را قوی‌تر از رقبا دانست. زیرا با چهار کیسه هوا و تست‌های موسسات چینی، به مراتب قوی‌تر و ایمن‌تر از رقبای خود در ایران است. ولی نبود سیستم کنترل پایداری الکتریکی، چیزی است که در CS35 بیشتر از رقبا احساس می‌شود.

[caption id="attachment_99919" align="aligncenter" width="580"]چانگان CS35 محصول جدید سایپا چانگان CS35 محصول جدید سایپا[/caption]

لذا می‌توان هندلینگ این خودرو را در حد معمولی دانست و برای آن نسبت به لیفان و ام‌وی‌ام برتری در نظر نگرفت. کیفیت مواد به‌کار‌رفته نیز تا حدی بهتر از لیفان X60 و ام‌وی‌ام X22 است.

این برتری کیفی باعث شده است این کراس‌اوور کوچک چینی در سواری هم بهتر از رقبا ظاهر شود و صدای کمتری را از بیرون به داخل کابین منتقل کند. همچنین دقت خط تولید سایپا کاشان تا حدی بیشتر از خط تولید شرکت‌های رقیب است و تجهیزات رباتیک بیشتری در تولید CS35 استفاده می‌شود.

وقتی به امکانات رفاهی این خودرو نگاه می‌کنید، چندان با رقبا تفاوتی ندارد و در برخی بخش‌ها ضعیف‌تر از آن‌ها ظاهر می‌شود. به‌عنوان مثال نبود مانیتور و دوربین دنده عقب یک ضعف برای CS35 در کنار رقبا به حساب می‌آید.

در تمام آیتم‌های این بررسی، نکته‌ای از قلم افتاده است و یکی از اصلی‌ترین موضوعات برای خریداران در بازار به حساب می‌آید. بازار فروش و نقدشوندگی دلیل خوبی است تا CS35 را به رقبا ترجیح دهیم. زیرا این خودرو در بازار آزاد با بهای بیشتری نسبت به کارخانه خرید‌و‌فروش می‌شود و از طرفی افت قیمت کمتری نسبت به سایر رقبای هم‌قیمت خود دارد.

[caption id="attachment_99923" align="aligncenter" width="580"]چانگان CS35 محصول جدید سایپا چانگان CS35 محصول جدید سایپا[/caption]

هنگامی‌ که بحث خدمات پس از فروش پیش می‌آید، به هر حال چانگان CS35 پشتوانه‌ای به نام سایپا دارد و مراکز خدمات پس از فروش گسترده‌تری نیز برای آن در کشور دیده می‌شود.

پس می‌توان به‌طور قطع اعلام کرد اگر با ظاهر و برخی ضعف‌های CS35 مشکلی ندارید، می‌توانید آن را به‌عنوان یک خودروی شهری و برون‌شهری انتخاب کنید. البته نباید از این خودروی چینی توقع کارهای خاص داشته باشید و بیشتر به‌عنوان یک خودروی سواری ساده به آن نگاه کنید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =