کد خبر: 195401
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴

با آغاز تولید پژو ۲۰۰۸ به عنوان اولین خودروی پسابرجامی می‌توان گفت که دوران تاخت‌وتاز خودروهای چینی در ایران به پایان رسیده است.

به گزارش اخبار خودرو به نقل از ایسنا، حدود یک دهه پیش خودروهای چینی جایی در صنعت خودروی ایران نداشتند. در آن زمان یکی دو خودروساز کوچک برخی خودروهای چینی را به شکلی محدود در ایران مونتاژ می‌کردند.

اما از اوایل دهه ۹۰ با آغاز برخی تحریم‌های خارجی که منجر به خروج خودروسازان کره‌ای، ژاپنی و اروپایی از ایران شد خودروسازان چینی از فرصت استفاده کرده و سعی کردند جای خالی برخی خودروها که تولید آنها متوقف شده بود را در ایران پر کنند.

این وضعیت آغاز حضور گسترده خودروسازان چینی در ایران بود به‌گونه‌ای که در سال‌های تحریم علاوه بر آنکه مونتاژ خودروهای چینی در ایران رشد حدودا دو برابری داشت واردات خودروهای چینی آماده نیز به ایران آغاز شد.

در آن زمان خودروسازان چینی ضعف اصلی صنعت خودروی ایران که نبود تنوع محصول و قدیمی بودن بیشتر خودروهای پر تیراژ در حال تولید بود را به درستی تشخیص داده و با عرضه خودروهایی با ظاهر جدید و متنوع و البته با قیمت و کیفیت پایین توانستند مصرف‌کنندگان ایرانی را به محصولات خود جلب کنند.

در دوره تحریم‌ به دلیل قطع ارتباط با خودروسازان آسیایی و اروپایی معتبر، حضور خودروسازان چینی در ایران روند صعودی داشت به‌گونه‌ای که بیشتر خودروسازان داخلی همکاری با خودروسازان چینی را آغاز کردند. به دنبال چنین روندی کارشناسان نسبت به تبعات حضور گسترده خودروسازان چینی در کشور و چینی‌زاسیون صنعت خودروی ایران هشدار می‌دادند.

اما از حدود دو سال پیش با مطرح شدن برجام و اجرایی شدن آن، روند رفع تحریم‌ها و بازگشت خودروسازان معتبر آسیایی و اروپایی به ایران آغاز شد و سال گذشته نیز شرکت‌هایی چون پژو و سیتروئن با انعقاد قراردادهای جدید رسما فعالیت خود را در ایران از سر گرفتند.

به دنبال بازگشت و فعال شدن مجدد خودروسازان مطرح بین‌المللی در ایران تولید انبوه خودروی پژو ۲۰۰۸ به عنوان اولین خودروی پسابرجامی از روز گذشته با حضور رییس‌جمهوری آغاز شد؛ آغازی که کارشناسان آنرا شروع پایان دوران تاخت‌وتاز خودروهای چینی در ایران می‌دانند.

در این زمینه کارشناسان معتقدند که پس از این با به تولید رسیدن دیگر خودروهای پسابرجامی خودروهای چینی به تدریج در بازار ایران منزوی خواهند شد و اگر خودروسازان داخلی بتوانند خودروهای جدید را با قیمت مناسب در ایران عرضه کنند مونتاژ و واردات بسیاری از خودروهای چینی متوقف خواهد شد.

در این زمینه عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: خوشبختانه ثمرات برجام و رفع تحریم‌ها در اقتصاد کشور به تدریج در حال نمایان شدن است به‌گونه‌ای که فضای اقتصادی ایران در تعامل دوباره با جهان در حال احیا شدن است.

امرالله امینی با بیان اینکه روند حضور مجدد خودروسازان مطرح بین‌المللی در ایران ما را از خودروسازان چینی بی‌نیاز خواهد کرد، خاطرنشان می‌کند: با آغاز تولید خودروهای به‌روز و جدید در ایران خودروهای بی‌کیفیت چینی به تدریج مشتریان خود را از دست خواهند داد.

وی ادامه می‌دهد: از روز اجرایی شدن برجام مشخص بود که دوره نیازمندی بازار ایران به خودروهای چینی به پایان رسیده است و با تغییر شرایط، خودروسازان چینی برای ادامه بقا در بازار ایران راه سختی پیش رو خواهند داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان می‌کند: خودروسازان چینی برای ادامه حضور در ایران باید به سرعت نسبت به افزایش کیفیت و همچنین کاهش قیمت محصولات خود در ایران اقدام کنند در غیر این صورت از بازار حذف خواهند شد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خودم ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
    آخه یه ماشین صد میلیونی موتور۱۶۰۰کوچیک که پژو ۲۰۰۸ باشه, با کدوم چینی میخواد رقابت کنه؟ با جک ۲۰۰۰توربو؟یا تیگو فایو قسطی؟ یا تیوولی کره ای قسطی؟ آیا ایرانخودرو میتونه مث ماشین چینی ها شرایط فروش بزاره؟ بازار صد میلیون تنوع ماشین کارکرده بالایی داره که بسیار از پژو ۲۰۰۸بهترن,مث ویتارا,, سراتو,, کرولا,, توسان,, نیو کوراندو,, اکتیون,, همه اینا رو در نسخه کارکرده و تمیز کمتر از صد ملیون هم گیر میاد
  • خودم ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
    اگه همین پژو۲۰۰۸ نسخه توربو همون قیمت قبلی۷۰تا هشتاد که اعلام شده بودعرضه میشد شاید میتونست بازار چینی ها رو خراب کنه,,, ولی با این قیمت بعیده,,,, تازه باید دعا کنیم مث پروژه پژو ۴۰۷ و سیتروئن سی ۵ نشه .......
  • hamed ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
    یاد دوران اقای خاتمی به خیر که ۲۰۶ با کیفیت با قیمت مناسب تولید میشد امیدوارم به ان دوران برگردیم
  • مهدی ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
    یا خیلی به برجام خوشبین هست و یا قصد تبلیغات پیش از انتخابات داشته. قیمت خودرو خیلی بالاست. تازه دائما قیمت رو بالا خواهند برد. این خودرو آنقدرها هم به عنوان خودروی صد ملیونی تاپ نیست. تازه مسلما اگه چینی ها قرار بود با ارائه یه مدل فرانسوی از میدان بیرون بروند هر روز یک مدل جدید خودرو رونمایی نمی کردند
  • مهدب ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
    سلام.واقعیت اینه که چینی دارن تو تموم بازه های خودروها اعم از سنگین و تجاری و سواری از همه جلو میوفتن.تنوع بالا آپشنهای زیاد قیمت مناسب و ارتقا کیفیت باعث شده اقبال عمومی به خودروهای چینی زیادتر بشه. فاو بسترن جک اس۵ و جک جی ۵ و تیگو و اچ سی کراس و چانگان و ......ماشی نهای زیبا و نسبتا با کیفیتی هستن که در مقایسه با خودروهای وطنی خیلی جلوترن.
  • رضا ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
    واقعا این مقالات بی محتوا و بی ارزش در یک سایت تخصصی مایه تاسف است. با سطحی ترین استدلال نتیجه گرفته اید که .... بهتر بود مینوشتید عصر ظهور خودروسازهای چینی و عقب ماندن رقبا از آنان.
  • احمد ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
    با قیمتی که برای ۲۰۰۸ گذاشتن نمی تونه رقابت سختی با جک یا تیگو داشته باشه چون یه مینی کراس اوره و ضمن اینکه برخی آپشنا هم از جمله سان روف حذف شدن . با وجود دلالان عزیز مورد حمایت ایران خودرو قیمت روز این ماشین به بالای صد تومن میرسه وبه شخصه حاضر به خرید این ماشین کوچک با این قیمت نیستم.
  • ریموند ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
    وقتی به ۵ سال قبل برمیگردیم مبینیم یه روزی ۲۰۶ فرانسوی توی این مملکت ۱۶میلیون میخریدی انگار برام از زمان رضا شاه حرف میزنن که روزی نان ۱ ریال بوده .خیلی باور کردنش سخته .الان باید این ماشین ۲۰۰۸ فرانسوی رو بری ۱۰۰ میلیون بخری .تازه با منت وازروی صدقه به مردم میفروشن.
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
    بسی خندیدیم خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
    این قیمت ۱۰۰ تومن بعیده
  • ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
    عجب کارشناسی
  • داود ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۶
    خواهشا چند تا عکس از تصادفات ماشین های چینی در ایران بذارین که منجر به فوت شده باشه ، بابا چرا همش یه طرفه قضاوت میکنید ، من ایرانی وقتی ماشین چینی خریدم و ۵ سال بی دردسر دارم سوارش میشم چرا الکی بگم بده ، درسته اگه پول بیشتر داشتم ماشین ژاپنی یا اروپایی سوار میشدم ولی وقتی میبینم همین ماشین های بی کیفیت چینی نسبت به ماشین های خودمون که استاندارد های جهانی رو پاس کرده بی دردسرتره مگه چاره دیگه ای هم برام می مونه ، تا چشمتون افتاد به ۲۰۰۸ ماشین های چینی شدن اخ ،،، مگه همین ۲۰۰۸ رو چند درصد مردم ایران میتونن بخرن ؟اون هایی که قدرت خرید ۲۰۰۸ رو دارن قبل از اون میتونستن ماشین خوب سوار شن ، بنظر من ماشین های چینی با این روند بعد از این بیشتر جون میگیره مگه اینکه خودروهای بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون اروپایی با کیفیت و ریخت و قیلفه خوب وارد ایران بشه ، آقا جان حرف زیاده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

آخرین اخبار