وزیر صنعت، معدن و تجارت دیروز در نشست خبری به موضوعی اشاره کرد که برای دست‌اندرکاران صنعت و بازار خودروی ایران می تواند مهم باشد .

به گزارش اخبار خودرو ، محمدرضا نعمت‌زاده در واکنش به سوالی مبنی‌بر آخرین توافق‌های انجام‌شده میان «ایدرو» و «رنو» گفت: « ما باید با آن شرکت ایرانی که نماینده رسمی رنو در بازار ایران است، به تفاهم برسیم تا چنانچه بخواهد در تولید با رنو مشارکت کند تا حقوقش در چارچوب شراکت «ایدرو» و «رنو» محفوظ بماند.»

نخستین سوالی که پس از شنیدن این جمله به ذهن فعالان این حوزه می‌رسد، این است که منظور وزیر از شرکت ایرانی کدام است؟ آیا منظور او نگین خودرو بوده است؟ آیا این شرکت به‌عنوان نماینده رسمی شرکت رنو در ایران، می‌تواند از بخش تجارت ناگهان واردبخش تولید شود؟ اگر چه مسئولین شرکت نگین خودرو دیروز در پی تماس های خبرنگاران «دنیای خودرو» در این زمینه سکوت کردند و حاضر به تایید یا تکذیب این موضوع نشدند اما درصورت درست بودن این گمانه زنی باید پاسخ‌‌ سوالات را با بررسی سوابق و فعالیت‌های اقتصادی سهام‌داران عمده شرکت نگین‌خودرو به‌دست آورد.

کسانی که با مجموعه‌های «نگین‌خودرو»، «ایرتویا» و «هلدینگ ناصح» با بیش از ۲۵ شرکت آشنایی دارند، به‌خوبی می‌دانند سهام‌دار عمده و در واقع صاحب اصلی این مجموعه کسی نیست جز ناصر حدادزاده که بزرگ‌ترین هلدینگ بخش خصوصی ایران را با ٢۵٠٠ نفر شاغل رهبری می کند.

اما آیا ناصر حدادزاده که این روزها همه او را به عنوان واردکننده خودروهای تویوتا و رنو می‌شناسند، می‌تواند در صورت موافقت دولت و شرکت فرانسوی رنو ازعهده مشارکت تولید این خودروها در کشور برآید؟

براساس آنچه «دنیای‌خودرو» به دست آورده، ناصر حدادزاده حدود ۵٠ سال پیش کارش را باتولید تجهیزات باسکول در ایران آغاز کرد و قبل از ورود به حوزه واردات، حدود ۸ کارخانه در کشور راه اندازی کرده بود.

با این سابقه و با توجه به این موضوع که مجموعه نگین خودرو علاوه بر واردات و فروش در خدمات پس از فروش هم به طور فعال ظاهر شده، بعید نیست که نگین خودرو شرکت مورد نظر وزیر صنعت باشد .

اما اگر رنو و ایدرو با نگین‌خودرو بر سر مشارکت تولید به توافق برسند، تکلیف شرکت «بن‌رو» که گویا بابت ۴۰درصد سهم ایدرو از سوی سایپا به رنو واگذار شده است، چه خواهد شد؟

پس از اتمام کنفرانس خبری وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته یک منبع آگاه در این‌باره به «دنیای خودرو» گفت: « قرار است نگین‌خودرو به‌عنوان بخش خصوصی در صورت تفاهم با طرفین برای مشارکت تولید خودروهای رنو در ایران بالغ بر یک‌هزار میلیارد تومان در یک برنامه ٣ ساله سرمایه‌گذاری انجام دهد.»

او یادآور شد: « این میزان شاید بیش از ارزش سهم ۴۰درصدی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در سرمایه‌گذاری مشترک با رنو باشد و به‌همین دلیل شاید آنچه بعد از این تغییر خواهد کرد، نسبت سهم مشارکت اعلام‌شده تاکنون است.»

این در حالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته است: « رنو از طریق یک شرکت، خودروی کامل را وارد می‌کند و ما از رنو خواسته‌ایم این شرکت نیز ذیل همین تفاهم‌نامه بیاید و با همین سیاست‌گذاری با آن برخورد شود که البته با این شرکت در حال مذاکره هستیم.»

در حالی که روز گذشته برخی این تصمیم وزیر را عملگرایانه و شجاعانه در راستای تحقق اظهارات رئیس جمهور در کنفرانس بین المللی خودرو مبنی بر فراهم کردن زمینه های ورودبخش خصوصی به عرصه تولید می‌دانند، از آن سوی مرزها نیز خبر می‌رسد که گویا کارلوس گون، رئیس هیات‌مدیره شرکت رنو- نیسان براساس اطلاعات دریافتی از بازار ایران درباره مشارکت نگین خودرو در تولید خودروهای رنو نظر مثبت دارد.»

شرکت نگین‌خودرو در دو سال اخیر توانسته است سهم رنو در بازار ایران را از ۲ به ٣٢درصد افزایش دهد و عنوان بزرگ‌‌ترین شرکت واردکننده خودرو را از آن خود کند.

یک کارشناس صنعتی در مورد اثرات مشارکت نگین خودرو در تولید خودروهای رنوبه «دنیای خودرو» گفت: «در صورت ورود بزرگ‌ترین واردکننده خودرو در کشور به بخش تولید می توان امیدوار بود سود و سرمایه کسب شده از بخش تجارت ، بازرگانی و خدمات به صنعت برای ایجاد اشتغال تزریق شود.»

وی بااشاره به اینکه سوق دادن بخش تجارت به تولید در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری، اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های نظام است، اظهار داشت: «اینگونه تصمیم ها موجب بها دادن به بخش خصوصی می شود و مصداق اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر کاهش تصدی گری دولت و واگذاری امور به بخش خصوصی است زیرا همانگونه که رئیس‌جمهور در همایش بین المللی صنعت خودروی تهران گفته بود، دولت باید زمینه ورود بخش خصوصی توانمند را به تولید خودرو فراهم کند.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • nader ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    روز بخیر متاسفانه باید بعرضتون برسونم در فروش مثل ایران خودرو و سایپا عمل میکند فوق العاده بی برنامه و بدقول و بی مسئولیت
  • کیومرث ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    گرچه نگین خودرو طی سالهای گذسته رتبه ارزشمندی در زمینه رضایت مشتریان کسب نکرده اما باید بابت این تصمیم شجاعانه به آقای حدادزاده تبریک گفت ضمن اینکه ورود به این سطح از خدمات نیازمند بازنگری دقیق تر در تمامی پروسه ها و تجدید نظر در چینش نیروها علی الخصوص مدیران میانی شرکت دارد.
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    تو رو بخدا نه!!! نگین خودرو همین طوریش هم با نحوه خدمات و دیرکرد در تحویل خودرو گند زده. حالا بیاد سهام داشته باشه و وارد تولید بشه؟ قطعا به برند رنو لطمه میزنه. امیدوارم وزارت صنعت و معدن در سیاست هاش به عدم رضایت مشتریان نگین خودرو از این شرکت هم یک نیم نگاهی بندازه و به این راحتی این شرکت رو وارد این طرح نکنه.
  • ram ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    مزخرف ترین شرکت در ارایه روشهای فروش و تحویل خودرو
  • فلاح ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
    1
    با سلام خدمت تمام عزیزانی که کامنت بنده حقیر را مطالعه می کنند: ما درایران-تا بوده سر مردم ما شیره مالیده اند . ما نباید برای دفاع از کمپانی های ...غیرت به خرج دهیم ، آخه دوستان چرا باید این ماشینهای بی کیفیت را با این قیمت خرید .خدا را شاهد می گیرم ۲۰سال پیش می بایست کارخانه های خودروسازی داخلی تعطیل می شدند. در مورد عدم کیفیت ،قیمت نامناسب ،عدم رضایت مشتری باید به عزیران هم وطنم بگویم : ما نمی توانیم انتظارات بیشتر داشته باشیم . ما اصلاً باید تحریم داخلی کنیم وخرید نکنیم...باتشکر ( چون این خودرو با همه امکانات و... باید ۵۰م شود نه بیشتر
  • پیمان ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
    1
    شرکت نگین خودرو جزو بد قول ترین ، بی برنامه ترین شرکتهای عرصه ماشین های وارداتی می باشد. و بدتر از آن نگین سرویس با وجود افراد کم تجربه مایه یاس و نا امیدی برای خریداران خودروهای رنو می باشد..

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =