کد خبر: 199567
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱

قرار است با اجرای طرح جدیدی از سوی پلیس، تخلفات رانندگان در پشت فرمان خودروها ثبت شود تا این رانندگان تمرکز بیشتری روی فرمان داشته باشند.

به گزارش اخبار خودرو ،قرار است با اجرای طرح جدیدی از سوی پلیس، تخلفات رانندگان در پشت فرمان خودروها ثبت شود تا این رانندگان تمرکز بیشتری روی فرمان داشته باشند. به‌گفته رئیس مرکز فناوری اطلاعات پلیس راهور این طرح تا دو ماه دیگر اجرایی می‌شود و نبستن کمربند ایمنی، خوردن و آشامیدن و استفاده از تلفن‌همراه شامل این تخلفات می‌شوند. به‌گزارش روزنامه «دنیای خودرو»، به‌تازگی پلیس راهور خبر از طرحی داده است که با اجرایی شدن آن رانندگان خودروها، در تیررس کامل پلیس قرار خواهند گرفت. مهندس ادریس جعفری، رئیس مرکز فناوری اطلاعات پلیس راهور با بیان اینکه این شرایط به‌منظور اجرای ثبت تخلف رانندگان در پشت فرمان خودرو‌ها فراهم شده است، به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «این تخلفات شامل صحبت کردن با تلفن‌همراه، خوردن و آشامیدن و نبستن کمربند ایمنی است و در حال‌حاضر این طرح به شکل آزمایشی در یکی از شهرهای کشور اجرا می‌شود و به نتایج خوبی هم رسیده‌ایم. بر این اساس زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن آماده شده است و تا دو ماه دیگر در سراسر کشور در فاز نخست برای همه شهرهای کشور اجرایی و در فاز دوم در جاده‌های برون‌شهری عملیاتی خواهد شد.» دوربین‌های نظارتی ناظر رانندگان رئیس مرکز فناوری اطلاعات پلیس راهور درباره نحوه اجرای ثبت تخلف رانندگان پشت فرمان خودرو توضیح می‌دهد: «در حال حاضر دو نوع دوربین برای ثبت تخلفات فعال هستند که شامل دوربین هوشمند ثبت تخلفات و دوربین‌های نظارتی است. دوربین‌های نظارتی برای کنترل تردد و ترافیک در سطح معابر داخلی و خارج شهر به‌کار برده می‌شوند. این طرح از طریق دوربین‌های نظارتی فعال شده است و نیازی به دوربین جدید نیست. ضمن این که پلیس به این نتیجه رسیده است که علاوه‌بر کنترل تخلفات مانند سرعت غیرمجاز از دوربین‌های فعلی به بهترین شکل برای کنترل سایر تخلفات استفاده کند.» وی در ادامه بر ضرورت اجرای این طرح در کاهش حوادث رانندگی تاکید می‌کند و می‌گوید: «رانندگان باید مراقب تخلف‌های پشت فرمان خود باشند تا آمار تصادفات رانندگی کاهش یابد. ضمن اینکه براساس این طرح در مرحله نخست سه تخلف ثبت می‌شود و در مراحل بعدی سایر تخلفات پشت فرمان نیز به این موارد اضافه خواهند شد.بعد از اجرایی شدن این طرح، موارد دیگر هم مشخص می‌شوند.» تلفن‌همراه بلای جان رانندگان تلفن‌همراه به یکی از عوامل اصلی افزایش تصادف در ایران تبدیل شده است. بر اساس آخرین مصوبه نرخ جریمه‌های رانندگی استفاده از تلفن‌‌همراه یا وسایل‌ ارتباطی مشابه هنگام رانندگی ۱۰۰هزار تومان است. هرچند به نظر می‌رسد این مصوبه تاثیر زیادی بر کاهش استفاده از تلفن‌همراه هنگام رانندگی نگذاشته و شاید یکی از دلایل اجرای این طرح، استفاده بیش‌از حد از تلفن‌همراه توسط رانندگان خودرو است. چندی پیش پلیس راهور نیز این موضوع را تایید کرده و گفته است «صحبت با تلفن‌همراه حداقل زمان عکس‌العمل راننده در مقابل خطر را از ۷۵ صدم ثانیه به یک تا دو ثانیه افزایش می‌دهد و این به معنای قرار گرفتن راننده در منطقه خطر است، چرا‌که حواس راننده پرت می‌شود.» با توجه به انواع تخلفات رانندگی در کشور و عدم پاسخگویی موردنظر تبلیغات، به نظر می‌رسد پلیس باز هم ناچار به استفاده از اهرم فشار و جریمه است تا این مورد نیز مانند توقف پشت چراغ قرمز در هر ساعت از شبانه‌روز و با هر وضعیت ترافیکی و بستن کمربند ایمنی نهادینه شود.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نادر ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    بهانه ای دیگه که از مردم پول بیشتری بگیرند. ...
  • کامران ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    سلام میشه بفرمائید چرا سیگار کشیدن حین رانندگی ممنوع نیست . طرف مشت فرمان با کبریت سیگار روشن میکنه با هر دو دست کلا ماشین رو رها میکنه . یا اینکه سیگار تو یه دست داره . خوب موبایل هم یه دست رو بیشتر اشغال نمیکنه . یا دستش رو از شیشه واسه ریختن خاک سیگار بیرون میکنه . لطفا انتقال بدید . سیگار کشیدن حین رانندگی ممنوع شود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =