کد خبر: 199830
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵

موتورسیکلتی غول‌پیکر، با فرمانی متفاوت و مردی با عضلات انباشته، تمام تصویری است که یک نسل از قهرمان محبوب روزهای نوجوانی‌شان در ذهن دارند.

به گزارش اخبار خودرو ، درست در همان سال‌ها که ترمیناتور همراه با قهرمانش آرنولد به نمادی ماندگار در ذهن‌ها بدل شده بود، بسیاری آرنولد و موتورسیکلت دوست داشتنی‌اش را یکجا به خاطره‌هایشان سپرده بودند.

[caption id="attachment_199831" align="aligncenter" width="700"]هارلی دیویدسون هارلی دیویدسون[/caption]

هارلی دیویدسون، سبکی منحصربه‌فرد در دنیای موتورسواری است و سال‌هاست به نمادی از قدرت بین موتوردوستانی بدل شده که روزی آرنولد برایشان حکم قهرمان قصه‌ها را بازی می‌کرد.

تا جایی‌که این روزها بسیاری از نوجوانان دیروز، موتورسیکلت‌های کروز را تنها به یاد روزهایی انتخاب می‌کنند که آرنولد برایشان قهرمانی فراموش‌نشدنی بود.

آنها برای رسیدن به آرزوهای نوجوانی‌شان کروزها را به قیمتی چند برابر می‌خرند تا حس قهرمان بودن را پشت فرمان بلند کروزهای طرح هارلی تجربه کنند اما ورود هارلی دیویدسون به دنیای موتورسیکلت‌ها داستانی شنیدنی دارد.

اولین نمونه‌های این موتورسیکلت، حدود ۵۰ سال قبل وارد کشورمان شد، هر چند اوج حضور آن در خیابان‌ها مربوط به زمانی بود که توسط نیروهای شهربانی مورد استفاده قرار می‌گرفت و معرف آن نیز، نوشته Police Specile در صفحه کیلومتر آنها بود.

اما تاریخچه هارلی دیویدسون در آمریکا به سال ۱۹۰۳ برمی‌گردد. زمانی‌که کارخانه تولید این موتورسیکلت در سال ۱۹۰۳در میلواکی ویسکانسین تاسیس شد.

ماه جولای (تیرماه) یکی از مهم‌ترین ایام و یادآور دورانی شیرین برای کارخانه هارلی دیویدسون است چراکه اولین ساختار مدیریتی این کمپانی شکل گرفت و حتی اولین جوایز به دست آمده توسط موتورهای هارلی (سال ۱۹۰۴) در این ماه به دست آمده است.

شروع کار

در سال ۱۹۰۱ ویلیام اس هارلی(William S. Harley) 20 ساله طرح یک موتور کوچک با حجم موتور ۱۱۶ سی‌سی و چرخ متحرک ۴ اینچ (۱۰۲ میلی‌متر) برای قرارگیری روی دوچرخه پدالی طراحی کرد.

در دو سال آینده هارلی و رفیق دوران کودکی‌اش آرتور دیویدسون کار روی طرح را در منزل یکی از دوستان خود انجام دادند که در سال ۱۹۰۳ به کمک برادران دیویدسون به اتمام رسید.

آنها در اولین تست متوجه شدند موتور آنها بدون کمک پدال توانایی بالا رفتن از تپه‌های میلواکی را ندارد. آنها به سرعت کار روی موتور جدید را آغاز کردند.

اولین موتور واقعی آنها ابعاد بزرگ‌تر نسبت به قبلی شامل حجم موتور ۴۰۵ سی‌سی، چرخ‌های ۲۵ اینچی و وزن ۱۳ کیلوگرم بود. موتور بزرگ‌تر و قاب حلقه راه را برای طراحی موتورهای آینده باز کرد.

کمک‌ها بعد از ساختن این موتور از جانب پیشگام ساخت موتورهای قایق کوچک الی اوینرود (Ole Evinrude) ،کسی که موتورش برای استفاده قایق‌ها روی دریاچه میلواکی استفاده می‌شد، به آنها رسید.

مدل اولیه این موتور با ابعاد ۳ متر در ۴.۶ متر در حیاط پشتی منزل دیویدسون‌ها ریخته‌گری شد. مدل اولیه این موتور در سال ۱۹۰۴ در مسابقه‌ای در (استیت‌فیر پارک) شرکت و مقام چهارم را به‌دست آورد. این مقام اولین مقام تاریخ هارلی دیویدسون بود.

در سال ۱۹۰۵ تبلیغات کوچکی در مجله برای موتور آنها انجام شد و در همان سال توسط یک دلال ۳ موتورسیکلت از ۵ موتور که در منزل دیویدسون‌ها ساخته شده بود، به فروش رسید.

در سال بعد ریخته‌گری موتورها به کارخانه‌ای در خیابان جونو انتقال داده شد، این کارخانه تا سال ۱۹۷۰ که کارگران بر اثر اشتباه در تمیزکاری آن را تخریب کردند، به عنوان سمبل تولید هارلی دیویدسون پابرجا بود.

درسال ۱۹۰۷ هارلی از دانشگاه ویسکانسن مدرک مهندسی مکانیک دریافت کرد و در همان سال کارخانه آن‌ها گسترش و ۱۵۰ موتورسیکلت در سال تولید می‌کردند. در همان سال کمپانی آنها به طور رسمی ثبت شد ومحصولاتشان را حتی نیروهای پلیس خریداری کرد.

در سال ۱۹۰۷ مدل اولیه از موتور (engine) 45 درجه دو سیلندر ساخته شد که ۸۸۰ سی‌سی حجم موتور، ۷۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۰۰ کیلومتر سرعت داشت.

این محصول باعث افزایش فروش به ۱۱۴۹ عدد در سال ۱۹۰۹ شد. در سال ۱۹۱۱ مدل اصلاح شده این موتور با حجم ۸۱۱ سی‌سی و اندازه کوچک‌تر تولید شد.

جنگ جهانی اول

در سال ۱۹۱۷ ایالات متحده وارد جنگ شد و ارتش نیاز به موتورسیکلت داشت. قبل از این، ارتش از موتور استفاده کرده بود ولی اولین بار بود که در میدان جنگ از آن استفاده می‌کرد بنابراین ۱۵۰۰۰ موتورسیکلت از هارلی دیویدسون در طول جنگ خریداری شد.

در سال ۱۹۲۰ این کمپانی با تولید ۲۸۱۸۹ موتورسیکلت و معامله در ۶۷ کشور تبدیل به بزرگ‌ترین کمپانی در دنیا شد.

در همین سال چند تغییر به وجود آمد که شامل تولید موتور با حجم ۱۲۱۲ سی‌سی دو سیلندر، تولید مخزن سوخت با پاشش قطره‌ای،اضافه کردن ترمز جلو و... بود.

در سال ۱۹۲۱ موتور آنها در مسابقه‌ای برای اولین بار به سرعت بالاتر از ۱۶۰ کیلومتر برساعت دست پیدا کرد.

جنگ جهانی دوم

در جنگ این کمپانی بازهم بزرگ‌ترین منبع برای تامین موتورسیکلت ارتش با موتور دو سیلندر ۷۴۰ سی‌سی به اسم wl line معروف به wla بود. ۹۰ هزار موتورسیکلت ارتشی wla و wlc (برای ارتش کانادا) و متحدان تولید شد.

در سال ۱۹۴۳ و ۴۵ این کمپانی دو جایزه نیروهای نظامی ارتش را برای ساخت بهترین موتورسیکلت دریافت کردند. در سال ۲۰۰۰ پلیس با موتورهای تورینگ این کمپانی برای تکان‌های شدید در سرعت زیاد که به کشته شدن یک مامور منجر شد، به مشکل برخورد.

در سال ۲۰۰۶ تست عدم تعادل این نوع موتورها مثبت اعلام شد.در سال ۲۰۰۸ این کمپانی اعلام کرد آنها قراردادی را برای به‌دست آوردن هر دوخط تولید موتورسنگین و سبک وزن شرکت ایتالیایی ام‌وی آگوستا به ارزش ۱۰۹ میلیون دلار امضا کرده‌اند.

در سال ۲۰۰۹ شرکت هارلی شرکت آگوستا را به صاحب و مدیرعامل قبلی این گروه (Claudio Castiglioni) فروخت. در سال ۲۰۰۹ دفتر فروش هارلی در هند افتتاح شد و در همین سال سهام این شرکت ۴۳ درصد افت کرد.

موتور(engine) انقلابی هارلی

موتور انقلابی هارلی بر اساس سوپربایک VR-1000 به وسیله مهندسان انتقال قدرت تیم هارلی و پورشه آلمان در اشتوتگارت گسترش پیدا کرد.

مشخصات این موتور شامل خنک‌شوندگی مایع، تعادل داخلی موتور ۶۰ درجه دو سیلندر با حجم موتور ۱۱۳۰ سی‌سی، ۱۱۵ اسب‌بخار و خط قرمز (red line 9000) دور در دقیقه است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =