کد خبر: 199889
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶
- چاپ
براساس آماری که به صورت نظرسنجیهای جهانی از بازیبازان در سطح بینالمللی کسب شده، رویکرد ایرانیان به سبک مسابقه در سال ۲۰۱۴ در جایگاه سوم، سال ۲۰۱۵ در جایگاه دوم و از سال ۲۰۱۶ این سبک به عنوان بیشترین ترجیح بازیبازان ایرانی بوده است. بنابراین در مهمترین رویدادی که از آغاز و شروع بازیسازی تا امروز رخ داده است، یعنی همایش بینالمللی بازی تهران سازندگان و توسعهدهندگان سبک مسابقه پررنگترین حضور را داشتند.
به گزارش اخبار خودرو ،از آغاز ورود بازیهای کامپیوتری به ایران بخش زیادی از مخاطبان این بازیها خود را با سبک مسابقهای خودروها سرگرم میکردند. با توجه به اینکه رسانهبازیهای کامپیوتری سهم زیادی از فرهنگسازی در ذهن مخاطبان امروزی دارد، طبیعی بود امروزه نیز در کنار بازیسازانی که در ایران مشغول به فعالیت برای ساخت بازی در بازار داخلی هستند نیز تعداد زیادی به سبک مسابقهای توجه کنند. بنابراین امروزه تعداد زیادی از بازیهای ایرانی به این سبک اختصاص دارد و شاید با توجه به آماری که توسط بنیاد ملی بازیسازی منتشر شده، موفقترین سبک بازیهای ایرانی در این سبک قرار دارند. امروزه بر خلاف دیگر سبکهایی که بازیسازان ایرانی مشغول به فعالیت هستند، بازیهای سبک مسابقه در هر دو قالب هاردکور یا پیشرفته که روی کامپیوترهای رومیزی یا دسکتاپ اجرا میشود و بازیهای کژوال یا موبایلی، موفق ظاهر شدند و در هر دو قالب دسکتاپ و موبایل نمایندگان کاملا موفق دارد. همچنین براساس آماری که به صورت نظرسنجیهای جهانی از بازیبازان در سطح بینالمللی کسب شده، رویکرد ایرانیان به سبک مسابقه در سال ۲۰۱۴ در جایگاه سوم، سال ۲۰۱۵ در جایگاه دوم و از سال ۲۰۱۶ این سبک به عنوان بیشترین ترجیح بازیبازان ایرانی بوده است. بنابراین در مهمترین رویدادی که از آغاز و شروع بازیسازی تا امروز رخ داده است، یعنی همایش بینالمللی بازی تهران سازندگان و توسعهدهندگان سبک مسابقه پررنگترین حضور را داشتند. در کنار توسعهدهندگان ایرانی که در این رویداد حضور داشتند، چندی از بازیسازان واقعا معتبر بینالمللی نیز حضور داشتند، البته این حضور تنها در سخنرانی برای کنفرانسها (که البته مهمترین بخش این رویداد را شامل میشد) نبود بلکه در بخش نمایشگاهی این رویداد نیز چندی از ناشران و ارتباطدهندگان بسیار معتبر جهانی نیز حضور داشتند که به دنبال استعدادهای ایرانی بودند. از بین این ناشران یکی متخصص در حوضه بازیهای مسابقه بود.
لطفا از بازی که در ساخت آن سهیم بودهاید بگویید.
شرکتی که در آن مشغول به کار هستم، معروفترین شرکت در زمینه ابداعات بازیهای مسابقهای موبایل به حساب میآید. در سال ۲۰۱۱ میلادی، یک ژانر کاملا جدید در این بازیها درست کردیم. یعنی اولین بازی مسابقهای Drag روی دستگاههای موبایل. در آن زمان، هیچ شرکت دیگری چنین سبکی از مسابقات را روی گوشیهای تلفن همراه پیادهسازی نکرده بود.
اما بسیار زود، شرکت Natural Motion اقدام به ساخت بازی CRS Racing کرد که از نظر گرافیکی بسیار زیباتر بود اما در عین حال غیرواقعیتر نیز بود. به صورتیکه از نظر ما، آنها در واقع یک بازی مسابقهای نساختند، آنها چیزی را منتشر کردند که ما را به خنده میانداخت. اکثر افرادی که بازی Drag Racing را دوست داشتند، خودشان راننده مسابقه بودند. این امر میتواند به این علت باشد که حتی با دو بعدی بودن بازی ما، بسیاری از جنبههای فیزیکی واقعی در آن رعایت شده است.
چطور قادر بودید جزئیات یک شبیهساز فیزیک خودرو را حتی در اولین نسخههای Drag Racing به کار ببرید؟
اتومبیل تنها یک نقطه سرعتدار نیست. بسیاری از موارد فیزیکی مانند وزن روی آن تاثیرگذار هستند. چیزی که در بسیاری از بازیهای موبایل رعایت نشده است. به طوریکه گویی اتومبیل بیشتر در حال پرواز است. اما در حقیقت، بسیاری از عوامل خارجی نیز در این موضوع تاثیرگذار هستند. واقعیت اینجاست که حتی جریان هوای برخوردکننده با بدنه اتومبیل را نیز اعمال کردهایم؛ مسالهای که بسیار تاثیرگذار و از نسخههای ابتدایی دو بعدی Drag Racing تا بازی زیبایی چون Nitro Nation در نظر گرفته شده است. به هر حال این یک ماشین مسابقه است و مسابقه یعنی احساس کردن عوامل تاثیرگذار روی اتومبیل. باید احساس کنید این یک اتومبیل است، نه یک بالن. این تلاش با بهره بردن از موتور شبیهساز ساخت روسیه به نام Car X ادامه یافت و منجر به هرچه واقعیتر شدن Nitro Nation شد.
اگرچه یکی از مهمترین هیجانات مسابقه، همان رقابت آن است. پس تصمیم گرفتیم در نسخههای بعدی Drag Racing، این امکان را فراهم آوریم تا دو فرد واقعی در برابر هم قرار گیرند. این موضوع تا جایی پیشرفت کرد که درون بازی امکان ایجاد تیمهایی از افراد واقعی و تقابل دو تیم با یکدیگر نیز فراهم آمد.
میتوان انتظار داشت Creative Mobile اقدام به ساخت یک بازی شبیهساز کامل و نه فقط Drag کند؟
اگرچه حتی با در نظر گرفتن اینکه هدف هرچه واقعیتر شدن بازی است اما در حال صحبت در مورد بازیهای موبایل هستیم. لذا ارتباط شما با بازی یا Gameplay همواره به صورت لذتبخش و به دور از پیچیدگیهای آزاردهنده رانندگی واقعی خواهد ماند و تنها فیزیک اتومبیل است که به واقعیترین حد ممکن میرسد.
زمانیکه قصد همکاری با شرکتهای خودروسازی بزرگ را میکنید، آیا آنها به شما پولی پرداخت میکنند یا شما به آنها؟
مطمئنا ما، توضیح این قضیه بسیار ساده است. با اینکه پول شما برای آنها اصلا مهم نیست اما نمیخواهند وجهه و جلوه شرکتشان توسط یک تبلیغکننده ضعیف، ضایع شود. بنابراین از شما پولی را دریافت میکنند تا ببینند آیا واقعا شما در کار خود جدی هستید یا خیر؟